Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  



Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Zakończenie

29 Czerwiec 2010, 20:16








Zakończenie



Omówione filmy są  przykładami wykorzystania arcydzieł muzyki klasycznej w kinie. Ale nie tylko, mają jeszcze pokazać, że  to wykorzystanie może być oryginalne i twórcze.  Chyba żaden inny reżyser nie wykazał się równie głęboką wiedzą o muzyce, znajomością literatury muzycznej oraz wyczuciem stylu przy adaptowaniu innego rodzaju sztuki do tkanki filmowej. Kubrick zrewolucjonizował kino i wzmocnił jego pozycję w kulturze. Opisane w niniejszej pracy rozwiązania artystyczne i nowatorskie zabiegi walnie się do tego przyczyniły.

Muzyka w filmach wielkiego reżysera pełni najrozmaitsze funkcje. Perfekcyjnie ilustruje fabułę, kształtuje narrację, wydobywa znaczenia, pomaga w interpretacji, komentuje wydarzenia. Jej rola zawsze wymyka się wszelkim schematom, pod tym względem do dziś może konkurować ze współczesnymi kompozycjami, napisanymi specjalnie na potrzeby kina. Jest zresztą oczywiste, że sposób adaptowania muzyki klasycznej przez Kubricka zainspirował wielu kompozytorów muzyki filmowej. Zmienił ich podejście do tworzenia utworów ?pod obraz?, zachęcił do podejmowania odważniejszych decyzji artystycznych. Dzięki Kubrickowi inni reżyserzy zwrócili większą uwagę na znaczenie muzyki w obrazie filmowym.

Filmy Kubricka przyczyniły się do popularyzacji muzyki poważnej. Wiele z wykorzystanych  dzieł muzycznych przeciętny widz usłyszał po raz pierwszy właśnie dzięki nim. Oryginalne użycie utworów sprawiło, że ludzie zaczęli interesować się twórczością kompozytorów z różnych epok, przekonali się, że ich muzyka nie jest wcale hermetyczna, jak im się wcześniej wydawało. I nie ma niczego złego w kojarzeniu dzieł muzycznych z  filmowymi, kiedy współtworzą  prawdziwą sztukę. Szkodę ponosi wielka muzyka wtedy, gdy jest szatkowana dla potrzeb reklamy i podawana w trywialnej formie.

Zresztą odbiór muzyki ulega zmianie. W każdej epoce, a nawet dekadzie, inna jest ludzka percepcja, pojawiają się nowe konteksty, które wpływają na interpretację sztuki, nawet znacząco odbiegające od zamysłu autora. W końcu muzyka jest sztuką abstrakcyjną. Kubrick, wykorzystując ją twórczo, dał wielu dziełom nowe życie. Czy to nie piękny przykład dbania o muzyczne dziedzictwo?


Autor tekstu: Aleksander Dębicz


riverside73:

Panie Aleksandrze, wspaniała wykładnia, zwłaszcza odnośnie nieśmiertelnej Odysei. Choć w istocie zajmował się Pan głównie opisem muzyki zawartej w dziełach mistrza, to zachęciłbym jednak do odwiedzenia filmwebu, by zapoznać się z niektórymi interpretacjami użytkowników na temat tego wielkiego dzieła. Niekiedy są one wspaniałym źródłem inspiracji i poszukiwań, zwłaszcza w moim przypadku jako autora opowiadań, oraz masy wierszy. Należało by jeszcze tylko nadmienić, iż bez największego geniusza naszych czasów, w postaci osoby Arthura C. Clarkea, scenarzysty oraz autora wielu inspirujących książek, tudzież publikacji naukowych, między innymi zawartych traktatów, notabene fenomenu samej Odysei, nie powstałby by nigdy powyższy obraz. Pozdrawiam serdecznie i koję umysł Pańskim opisem.

wer:

Heheh W recenzji nawet Pan nie wspomnial o Walcu nr 2 Szostakowicza, ktory zdecydownaie najbardziej kojarzy sie z tym filmem , natomiast znalazl Pan miejsce na jakas zenujaca angdotke o wbijaniu noza w serce Stalina.Co ten antykomunizm ludziom w glowach robi.


Soundtracks.pl

© 2002-2024 Soundtracks.pl - muzyka filmowa.
Wydawca: Bezczelnie Perfekcyjni