Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

"UKŁAD ZAMKNIĘTY" - recenzja muzyki

05 Kwiecień 2013, 11:20







Dzisiaj na ekrany kin wchodzi rewelacyjny film Ryszarda Bugajskiego Układ Zamknięty z muzyką Shane'a Harveya. Zapraszamy do przeczytania naszej recenzji.
 

Wreszcie powstał film, który jest dla Polski ważny nie tylko ze względu na temat, który podejmuje, ale również dlatego, że został zrealizowany na najwyższym poziomie. To w naszym rodzimym kinie przypadek rzadki. Nieczęsto się bowiem zdarza, żeby film istotny społecznie był nienaganny warsztatowo. Niedawne Pokłosie Władysława Pasikowskiego, chociaż trzyma w napięciu jak rasowy thriller, to razi wieloma nonsensami w scenariuszu, uniemożliwiającymi poważne traktowanie całego dzieła jako punkt odniesienia do dyskusji o Jedwabnem. Wchodzący na ekrany Układ zamknięty daje jednak nadzieję na poprawę. Do filmu Ryszarda Bugajskiego trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Ma on perfekcyjny scenariusz, niezwykle przekonujące kreacje aktorskie, jest błyskotliwie zmontowany i doskonale udźwiękowiony (co w kinie polskim należy uznać za spore osiągnięcie, gdyż w większości naszych ostatnich filmów trudno zrozumieć wypowiadane kwestie). Dzięki fachowej realizacji Układ zamknięty  trzyma w napięciu od początku do samego końca i prowokuje do dyskusji o kondycji współczesnego państwa polskiego. Na pewno przeczytacie o nim w licznych artykułach, jednak mało prawdopodobne, żeby poruszono w nich kwestię muzyki. Tymczasem odgrywa ona ważną rolę w dziele Bugajskiego i sama w sobie jest bardzo interesująca.

Muzykę do Układu zamkniętego skomponował Kanadyjczyk Shane Harvey, który z Bugajskim współpracował już kilkakrotnie (ostatnio przy Generale Nilu). Reżyser ujawnił, że od  początku chciał  usłyszeć w  filmie muzykę jazzową albo jazzującą, dlatego podsunął kompozytorowi dwie słynne ścieżki dźwiękowe: Milesa Davisa z Windą na szafot i Krzysztofa Komedy z Noża w wodzie. Utwory Harveya z utworami Davisa na pewno łączy jedno – zostały błyskawicznie nagrane, bo zaledwie w dwa dni. Kompozytor pozostawił też muzykom szerokie pole do improwizacji, pisząc jedynie ogólny zarys kompozycji i tematy, reszta zależała od inwencji instrumentalistów. Tej na pewno nie można im odmówić – muzyka ma swój specyficzny nerw, jest tajemnicza i niepokojąca. Niektóre utwory wzbogaca kwintet smyczkowy, dodający całości przestrzeni. Tutaj należy podkreślić rolę orkiestratora i aranżera Pawła Lucewicza, jak również realizatora nagrania Rafała Smolenia, dzięki któremu poszczególne elementy kompozycji brzmią w filmie soczyście i są funkcjonalne pod względem ilustracyjnym. 

Muzyka Harveya silnie oddziałuje na widza, wzmagając napięcie podczas seansu. Efektownie wspomaga też montaż, nawet bardzo prostymi środkami. W scenę jazdy samochodem prokuratora Kostrzewy wpleciono retrospekcje z jego młodości. Każdą przebitkę na profil prowadzącego samochód bohatera wzbogaca nerwowy, oddający targające nim emocje, ride perkusji.Niezwykle ożywczo brzmią również energetyczne improwizowane sekwencje muzyczne, wybrzmiewające w dynamicznych scenach przedstawiających akcje policji albo prowokacje prokuratury. Intrygująca i świeża muzyka Harveya dopowiada to, czego nie widać na ekranie i nadaje obrazowi specyficznego charakteru.

Dziwne, że tak efektowna ścieżka dźwiękowa nie została wydana na płycie. Może wkrótce któryś wydawca się nią zainteresuje, tymczasem musi nam wystarczyć pięć utworów, udostępnionych na oficjalnej stronie internetowej Shane’a Harveya. Oczywiście gorąco polecam obejrzenie Układu zamkniętego w kinie. To, moim zdaniem, najlepszy polski film zaangażowany od czasu Długu Krzysztofa Krauzego.

Recenzję napisał: Aleksander Dębicz


Układ zamknięty

Shane Harvey - muzyka
Paweł Lucewicz - orkiestracje
Rafał Smoleń - realizacja nagrania

Wykonawcy muzyki:

Tomasz Torres - perkusja
Andrzej Święs - kontrabas
Paweł Tomaszewski - fortepian
Robert Murakowski - trąbka
Wiesław Wysocki - saksofon

Sinfonia Viva - orkiestra smyczkowa pod dyrekcją jej założyciela, Tomasza Radziwonowicza




Zachęcamy do obejrzenia materiału filmowego poświęconego powstawaniu muzyki do Układu zamkniętego:




Strona internetowa Shane'a Harveya: www.shaneharveymusic.com

Profil kompozytora na Twitterze: @shaneharveymusi




wilczur:

Bardzo dobra i szczegółowa recenzja. Dowiedziałem się wiele.

Michał Pruski:

Bardzo dziękuję, że zechcieli Państwo zwrócić uwagę na to, co dla naszego filmu zrobił Harvey. Jestem bardzo wyczulony na ścieżkę dźwiękową i zwyczajnie zła muzyka do filmu mnie strasznie wnerwia. Harvey załatwił kawał dobrej roboty dla filmu. Poprosiłem moich przyjaciół producentów, żeby profesjonalnie przetłumaczyli Państwa opinię i jak najszybciej przesłali ją Harveowi. Michał Pruski współautor scenariuszy filmów "Czarny czwartek" i "Układ zamknięty"

Aleksander Dębicz:

Dziękujemy!

Adam Krysiński:

I pozdrawiamy.

Tomasz:

Miło byłoby przeczytać skład muzyków biorących udział w nagraniu tej niewątpliwie dobrej ścieżki dźwiękowej / to a propos szczegółowości recenzji/...Nie uważa Pan, że należy im się to ze względu chociażby na czysto dziennikarską rzetelność? Pozdrawiam

Aleksander Dębicz:

Ma Pan absolutną rację. Niestety nie zapamiętałem nazwisk wszystkich wykonawców, podanych na napisach końcowych. Jednak zapytałem o nie odpowiednie osoby. Jak tylko zdobędę info o muzykach, niezwłocznie uzupełnię tekst. Pozdrawiam!

Aleksander Dębicz:

Tekst został już uzupełniony o listę wykonawców (pod recenzją). Dziękuję za zwrócenie uwagi! Pozdrawiam!

Tomasz:

Świetnie, bo usiłowałem wczoraj w sieci szukać i nic...Oczywiście nie upierałbym się w wypadku produkcji a la Zimmer, ale tutaj gdy jest jazzowa nuta, wspomina się Milesa, podkreśla indywidualność muzyków i jeszcze zdjęcie mężczyzny z trąbką wisi - to bezwzględnie kwintet zasługiwał na przedstawienie. Tym ładniej, że i o Sinfonni Vivie się dowiedziałem przy okazji... Pozdrawiam Tomasz

Wiktor:

A czemu recenzja jest jako artykuł, a nie normalnie z gwiazdkami?

Aleksander Dębicz:

Ponieważ soundtrack nie został wydany na płycie.

plum:

A to dlaczego? Przecież warto... Może jest tego zbyt mało, to można wydać z 2 filmów razem... Albo udostępnić w sieci po postu. Bo szkoda. :)


Soundtracks.pl

© 2002-2018 Soundtracks.pl - muzyka filmowa.
Wydawca: Bezczelnie Perfekcyjni