Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

6. Festiwal Muzyki Filmowej - Dzień 2

28 Wrzesień 2013, 01:48







Drugi dzień tegorocznego Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie rozpoczął się od spotkań z gwiazdami. W Małopolskim Ogrodzie Sztuki z publicznością oko w oko stanęli Alberto Iglesias i Don Davis.



Hiszpański mistrz muzyki filmowej w rozmowie z Simonem Greenawayem opowiedział nie tylko o szczegółach twórczej współpracy z Pedro Almodovarem (jako kompozytor stara się muzycznie odpowiedzieć na pytania, które swoimi filmami stawia reżyser), ale również o swoich muzycznych początkach (pisanie muzyki pozwoliło mu spędzać czas w tak bardzo mu potrzebnej samotności), przerwanych studiach medycznych i znajomości z Javierem Navarrete, z którym przez pewien czas zajmowali się pisaniem i wykonywaniem muzyki elektronicznej. W czasie spotkania zaprezentowano na wielkim ekranie sceny z takich obrazów jak Porozmawiaj z nią, Skóra, w której żyję, Wierny ogrodnik i Chłopiec z latawcem, które stały się dla artysty punktem wyjścia do wielu ciekawych anegdot z planu i spoza niego. Na pytanie o swoje muzyczne marzenie, Iglesias przyznał, że uwielbia ścieżkę dźwiękową do filmu Kurosawy pt. Ran, autorstwa Toru Takemitsu, i – gdyby tylko mógł – sam pragnąłby do ją niego napisać.



Spotkanie z Donem Davisem poprowadził Michael Todd (dyr. ds. muzyki filmowej i telewizyjnej w Amerykańskim Stowarzyszeniu Kompozytorów, Autorów i Wydawców (ASCAP)). Amerykański kompozytor, znany przede wszystkim ze swoich ścieżek dźwiękowych do serii Matrix, podzielił się wieloma szczegółami ze swojej wcale nie najłatwiejszej współpracy z braćmi Wachowskimi (przyznał, że najbardziej ceni pierwszy ze swoich soundtracków - kolejne wydają mu się już trochę przedobrzone), zanęcił słuchaczy wiadomością o przygotowywanym rozszerzonym wydaniu Matrixa: Rewolucji (prawdopodobnie ukaże się pod koniec roku), opowiedział o wspólnej pracy z Juno Reactor przy Matrixie: Reaktywacji,  a także zdradził niektóre z kulis swojej działalności jako orkiestratora (brał udział w przygotowywaniu ścieżek dźwiękowych m.in. do Titanica, Apollo 13 czy Szklanej Pułapki 2. Choć nie należy do kompozytorów, którzy często brylują w mediach (a może właśnie dlatego), Davis okazał się wyjątkowo rozmowny i szczery, a przy tym wyjątkowo sympatyczny (to samo zresztą można było powiedzieć o Alberto Iglesiasie).



Wieczorne koncerty 2. dnia Festiwalu okrywała aura tajemnicy. Homo Spiritualis. Muzyczna podróż do jaskini snów, czyli występ holenderskiego wiolonczelisty Ersta Reijsegera z muzyką do artystowsko-dokumentalnych filmów Wernera Herzoga (Jaskinia zapomnianych snów i Odległa błękitna planeta) okazało się propozycją wymagającą, ale szalenie satysfakcjonującą. Muzyk w trakcie 90-minutowego koncertu praktycznie nie opuszczał smyczka, wyczarowując ze swojego instrumentu iście cudowne brzmienia. Akompaniowali mu na fortepianie Harmen Fraanje, Chór kameralny Capelli Cracoviensis a także porywający swoim głosem Mola Sylla oraz Cuncordu e Tenore de Orosei.



Równie pozytywnego wrażenia niestety nie wywołał koncert drugiego z artystów – islandzkiego muzyka Valgeira Sigurðssona. Pierwszą jego część wypełniły utwory z baletu Architecture Of Loss. Eksperymentalne kompozycje, łączące szczególnie drażniącą elektronikę sprawiającą wrażenie jakby to system nagłaśniający był uszkodzony) z wcale niełatwymi partiami na altówkę i violę da gamba to trochę za dużo na tę porę i już trochę zmęczoną publiczność. Rozumiem, że Kraków stawia na ambitną sztukę, ale FMF to nie Warszawska Jesień ani Sacrum/Profanum. Muzyka filmowa to gatunek sam w sobie wystarczająco niszowy, by jeszcze wyciągać z niej najbardziej nieprzystępne pozycje. Dość powiedzieć, że podczas tej części koncertu chciało się wyrwać kompozytorowi jego laptop i cisnąć nim o ziemię. Na szczęście dla niego dużo lepiej wypadła część, w której zagrano fragmenty soundtracku do dokumentu Dreamland. Nie licząc pierwszego utworu (który niestety znalazł się również na najnowszej, wydanej w tym dniu kompilacji FMF 2013) słuchało się jej dużo przyjemniej a i nie zabrakło kilku porywających momentów.




A JUŻ JUTRO:


O 10:00 organizatorzy zapraszają do krakowskiej Akademii Muzycznej, gdzie odbędą się warsztaty Filmowe laboratorium dźwięku, które poprowadzą Marek Chołoniewski, Piotr Bikont, Włodzimierz Kiniorski i Krzysztof Knittel. Tematyka spotkania: rekonstrukcja planu dźwiękowego w filmie niemym z wykorzystaniem urządzeń elektroakustycznych z elementami aranżacji elektronicznej i akustycznej. Warsztaty są otwarte dla publiczności i odbywają się w języku polskim.

Dla tych, którym na zajęcia będzie nie po drodze, mamy inną propozycję. W tym samym czasie na Rynku w Krakowie z dziennikarzami DD TVN spotka się sam Abel Korzeniowski – warto przyjść i posłuchać rozmowy na żywo.

Największy rarytas czeka oczywiście wieczorem. O godz. 20:00 w Hali Ocynowni ArcelorMittal w Nowej Hucie odbędzie się Wielka Gala Muzyki Filmowej. 10 kompozytorów na 10-lecie RMF Classic. Wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia prowadzona przez Gavina Greenawaya, która wykona utwory festiwalowych gości specjalnych: Trevora Morrisa, Abla Korzeniowskiego, Jana A.P. Kaczmarka, Diego Navarro, Alberto Iglesiasa, Dona Davis, Jamesa Newtona Howarda, Michała Lorenca i Craiga Armstronga.

Serdecznie zapraszamy!

28 września 2013 r. - PROGRAM:

wydarzenie: Master Classes -  Filmowe laboratorium dźwięku
miejsce: Akademia Muzyczna
godzina: 10:00
prowadzący:   
Marek Chołoniewski,
Piotr Bikont,
Włodzimierz Kiniorski,
Krzysztof Knittel

opis:   
Rekonstrukcja planu dźwiękowego w filmie niemym z wykorzystaniem urządzeń elektroakustycznych z elementami aranżacji elektronicznej i akustycznej.

Warsztaty w ramach FMF Master Classes otwarte dla publiczności, w języku polskim.

---

KONCERT: Wielka Gala Muzyki Filmowej. 10 kompozytorów na 10-lecie RMF Classic

miejsce: Hala ocynowni ArcelorMittal Poland
godzina: 20:00
wykonawcy:
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia
Gavin Greenaway – dyrygent

goście specjalni: Trevor Morris, Abel Korzeniowski, Jan A.P. Kaczmarek, Diego Navarro, Alberto Iglesias, Don Davis, James Newton Howard, Michał Lorenc, Craig Armstrong







Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy!


Soundtracks.pl

© 2002-2018 Soundtracks.pl - muzyka filmowa.
Wydawca: Bezczelnie Perfekcyjni