Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Alexandre Desplat na Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie

13 Czerwiec 2016, 23:25

Człowiek o niesamowitym poczuciu humoru oraz  z dystansem do siebie samego i swojej twórczości to dwie pierwsze myśli, które nasunęły mi się po spotkaniu z kompozytorem. Alexandre Desplat był gościem 9. edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. To autor kompozycji do setek filmów, m.in.: Malowany welon (2006), Ciekawy przypadek Benjamina Buttona (2008), Fantastyczny Pan Lis (2009), Autor widmo (2010), Jak zostać królem (2010), Harry Potter i Insygnia Śmierci cz. I (2010), cz. II (2011), Kochankowie z Księżyca (2012), Wenus w futrze (2013), Grand Budapest Hotel (2014). Kompozytor spotkał się z publicznością w Pałacu Krzysztofory w Krakowie 26 maja, a było to niesamowite wydarzenie!




Desplat i Polański

Spotkanie z Alexandrem Desplatem obracało się przede wszystkim wokół tematu jego współpracy z Romanem Polańskim. Kompozytor na pytania o początki znajomości z reżyserem odpowiedział z przymrużeniem oka: „Nie wiem dlaczego Polański się mną zainteresował”. Ich pierwsze wspólne dzieło to Ghost writer (2010), czyli opowieść o pisarzu (Ewan McGregor), który za pieniądze pisze biografie znanych osobistości – tym razem byłego premiera Wielkiej Brytanii (Pierce Brosnan). Zadanie jednak okazuje się śmiertelnie niebezpieczne. Alexandre wskazywał na nietypową muzycznie scenę otwierającą film. Bez tej rytmicznej, pełnej napięć i niepokoju kompozycji trudno byłoby widzowi od początku określić gatunek filmu. Desplat przyznał, że ten otwierający utwór stał się zarzewiem dalszej muzyki w filmie. Impuls, który dał Ghost writer sprawił, że panowie – reżyser i kompozytor - spotkali się w kolejnych produkcjach. „Potem był film dokumentalny o Polańskim (Roman Polański: moje życie – 2011), reklama dla Prady, a potem Wenus w futrze (2013)” - opowiadał kompozytor. W swoich wspomnieniach o pracy z Polańskim zwracał szczególną uwagę na wolność twórczą, jaką otrzymał od reżysera, która pozwoliła mu na swobodę kompozycji. I znów z nutką humoru powiedział: „Polański zna się na muzyce […] a ja robię tylko dobre filmy”. Nic więc dziwnego, że drogi obu panów się spotkały. 

Desplat – mistrz instrumentacji 

 
W czasie spotkania Alexandre Desplat opowiedział także o swoim wczesnym utworze, jak humorystycznie dodał „sprzed Pro Toolsa”. Miałam okazję usłyszeć jego kompozycję na 12 fletów! Kompozytor przyznał, że sam jest flecistą i było to dla niego w tamtym momencie najwygodniejsze rozwiązanie i najmniej kosztowne. Wykorzystał jeden rodzaj instrumentu, przy pomocy którego stworzył wiele warstw muzycznych. Potem nałożył na siebie i tak oto powstała niesamowita kompozycja. Genialne! Dlaczego użył tylko fletu w tej ścieżce? Podsumował dwoma stwierdzeniami: „musiałem unieść budżet”, no i „chciałbym umieć grać na fortepianie”. Trudno było mi, jako skrzypaczce, nie uśmiechnąć się lekko na ten muzyczny żart dotykających chyba wszystkich, którzy grali tylko na tzw. „dodatkowym fortepianie”. Alexandre znany z ogromnej wrażliwości na brzmienie instrumentów w czasie spotkania podkreślał niejednokrotnie, że dla niego: „inna orkiestracja tej samej kompozycji pozwala znaleźć nowe pomysły... nie ma granic wyobraźni”. 

Z nutką humoru opowiadał także o swojej pracy nad oscarową muzyką do Grand Budapest Hotel Wesa Andersona. „Wybrałem mniejsze instrumentarium. Była to bardzo szybka praca, ścieżki nagrywane osobno, no i...Oscar”.  

W czasie tego spotkania poznałam niesamowicie ciepłego, pełnego humoru i dystansu człowieka. Muszę przyznać, że możliwość bliższego poznania kompozytora dla dziennikarza, który stara się „wejść w głowę kompozytora” w czasie analizy ścieżki dźwiękowej, jest na wagę złota. Można dokonać wtedy takiej małej autorefleksji, czy tak samo odczytuję muzykę, jak jej kompozytor? Bywa różnie :)

Tekst: Joanna Jęczmionka
Zdjęcie: Anna Józefiak





Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy!


Soundtracks.pl

© 2002-2018 Soundtracks.pl - muzyka filmowa.
Wydawca: Bezczelnie Perfekcyjni