Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie 2014

31 Październik 2014, 17:05 
Kompozytor: Hans Zimmer, Dario Marianelli, Gustavo Santaolalla, Ellioth Goldenthal i inni

Rok wydania: 2014
Wydawca: Magnetic Records / Magic Records

Muzyka na płycie:
Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie 2014

7. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie przeszedł do historii. Zgasły światła, zamilkły instrumenty, sale opustoszały i zapadła cisza. Każdy, kto miał szczęście uczestniczyć w koncertach, które odbyły się podczas festiwalu, wciąż przywołuje w pamięci muzyczne tematy, artystyczne interpretacje i atmosferę, jaka panowała przez tych kilka jesiennych dni w Krakowie. Śmiało można stwierdzić, że FMF 2014 był jednym z największych tegorocznych filmowo-muzycznych wydarzeń w Polsce. O randze tej imprezy świadczy nie tylko lista gości, którzy odwiedzili Kraków, ale również ogromne zainteresowanie publiczności, która wypełniała sale koncertowe po brzegi. Aby przypomnieć sobie klimat wieczornych spotkań z muzyką filmową, warto posłuchać płyty, wydanej specjalnie z okazji FMF.

Na krążku znajdują się 23 utwory, których dobór w pierwszej chwili może wydawać się nieco chaotyczny. Zdecydowaną większość tytułów stanowią piosenki i utwory instrumentalne pochodzące z filmów o przygodach agenta 007. Usłyszymy więc między innymi niepowtarzalny wokal Toma Jonesa ("Thunderball") czy pełną energii Gladys Knight ("License To Kill"), a także wykonany przez orkiestrę melodyjny motyw z filmu "You Only Live Twice" i rozpoznawalny nie tylko przez wielbicieli Jamesa Bonda główny temat z filmu "Goldfinger". Brakuje tu może kilku nowszych tytułów (np. "Goldeneye" w wykonaniu Tiny Turner, "Skyfall" Adele czy "You Know My Name" śpiewanej przez Chrisa Cornella w "Casino Royale"). Tytuły wybrane przez Jadwigę Polus, dziennikarkę RMF Classic, pozwalają mimo wszystko poczuć tę niezwykłą energię, jaka udzieliła się wszystkim słuchaczom obecnym na koncercie "007. The Best of James Bond". Marzy mi się kompilacja utworów wykonanych tamtego wieczora przez wokalistów, którzy brawurowo i bez żadnych kompleksów porwali publiczność swoimi interpretacjami!

Ważne miejsce na płycie zajmuje specjalny gość tegorocznego FMF, Hans Zimmer. Oprócz melodii z filmów "Mroczny Rycerz" i "Batman: Początek", znalazły się tu dwa utwory ze ścieżki dźwiękowej do "Gladiatora" – temat "To Zucchabar" oraz piosenka w wykonaniu wspaniałej Lisy Gerrard "Now We Are Free". Wykonania tych utworów na żywo podczas projekcji filmu Ridleya Scotta w krakowskiej hali Arena – podobnie jak aranżacja całego tła muzycznego – wprawiły widzów w zachwyt. Na płycie nie mogło zabraknąć również kompozycji "Mombassa" i "Time" z "Incepcji" Christophera Nolana. Tylko ci, którzy byli świadkami wykonania tych utworów na żywo podczas Gali 100-lecia ASCAP wiedzą, jak potężna energia zawarta jest w dźwiękach zapisanych ręką Hansa Zimmera!

Wydawnictwo nie zapomniało również o innych gościach festiwalu. Twórczość Dario Marianellego reprezentuje na płycie łagodny i delikatny temat z filmu "Duma i uprzedzenie" oraz pełen pasji walc z obrazu "Anna Karenina". Ellioth Goldenthal pojawia się na płycie w kompozycji ze ścieżki dźwiękowej do filmu "Wrogowie publiczni". Posłuchać możemy również tematu z "Tajemnicy Brokeback Mountain" Gustavo Santaolalli, który niestety nie dotarł w tym roku do Krakowa.

Kompilacja piosenek i utworów instrumentalnych z FMF 2014 jest zróżnicowana i świetnie oddaje ducha tegorocznego festiwalu. Hollywoodzki rozmach spotkał się bowiem w Krakowie z subtelnym charakterem muzyki europejskiej. Klasyczne utwory z filmów o agencie 007 wybrzmiały obok nowych, często śmiałych interpretacji. Wszystko zaś sprowadza się do jednego – do zachwytu nad muzyką, która ilustruje obrazy i historie, podkreśla nastrój, wzbudza emocje i kreuje rzeczywistość, dzięki czemu zapada w pamięć na długo. Płyta "Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie 2014" pomaga tę pamięć odświeżyć i na nowo przeżyć emocje, które udzielały się publiczności podczas koncertów. A ci słuchacze, którzy nie mogli doświadczyć tego osobiście, mają teraz okazję choć na chwilę przenieść się w czasie i poczuć namiastkę tej magii, jaka panowała w ostatnich dniach września w Krakowie.

(Artykuł pojawił się również na stronie www.klubfilmowy.com.)

Recenzję napisał(a): Anna Józefiak   (Inne recenzje autora)





Lista utworów:

1. Thunderball / Operacja Piorun - Thunderball (Tom Jones)
2. A View To A Kill / Zabójczy widok - Wine with Stacy / Fanfare / Snow Job
3. Thunderball / Operacja Piorun - The Bomb / Cafe Martinique
4. The Spy Who Loved Me / Szpieg, który mnie kochał - Ride to Atlantis
5. Licence To Kill / Licencja na zabijanie - Licence To Kill (Gladys Knight)
6. The Living Daylights / W obliczu śmierci - Theme from The Living Daylights (End Title)
7. On her Majesty`s Secret Service / W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości - We Have All the Time in the World
8. Moonraker - Miss Goodhead Meets Bond
9. You Only Live Twice / Żyje się tylko dwa razy - Theme from You Only Live Twice
10. The Dark Knight / Mroczny Rycerz - Introduce A Little Anarchy
11. Batman Begins / Batman: Początek – Molossus
12. Die Another Day / Śmierć nadejdzie jutro - Going Down Together
13. Anna Karenina – Curtain
14. Gladiator - To Zucchabar
15. Inception / Incepcja – Time
16. Pride & Prejudice / Duma i uprzedzenie - Dawn
17. Public Enemies / Wrogowie publiczni - Plane To Chicago
18. Inception / Incepcja - Mombassa
19. Moonraker - Arrival At Chateau Drax
20. Goldfinger – Goldfinger Main Title
21. Dr. No - Underneath the Mango Tree
22. Brokeback Mountain / Tajemnica Brokeback Mountain - Brokeback Mountain #1
23. Gladiator - Now We Are Free



Komentarze czytelników:

Andy:

Moja ocena:
bez oceny

Umieszczenie "Wrogów publicznych" to jakaś kpina. Przecież Goldenthal ma tyle świetnych scoreów.

Anna Józefiak:

Moja ocena:
bez oceny

Może nie jest to najlepszy soundtrack tego artysty, jednak zaproponowany przez wydawcę albumu FMF 2014 utwór sam w sobie jest ciekawy. Na płycie ta kompozycja wypada bardzo dobrze.