Nominacje IFMCA16 Styczeń 2009, 16:49W dniu dzisiejszym Międzynarodowe Stowarzyszenie Recenzentów Muzyki Filmowej ogłosiło nominacje do swoich nagród, które w tym roku zostaną przyznane już po raz piąty. Najwięcej, bo aż siedem nominacji zebrał Danny Elfman, dla którego rok 2008 był najpracowitszym i najbardziej udanym od kilku lat. Warto podkreślić fakt, że nominację w najważniejszej z kategorii, czyli Film Score of the Year otrzymała jego kompozycja z filmu dokumentalnego Zwykła Procedura Operacyjna. Sześciokrotnie uznanie członków IFMCA zdobył James Newton Howard. W czterech kategoriach nominacje otrzymali Thomas Newman i John Powell.
Choć wśród nominacji dominują hollywoodzkie tytuły, to członkowie IFMCA dostrzegli również kilka bardzo wartościowych prac spoza mainstreamu, m.in. Night Cezarego Skubiszewskiego - naszego rodaka mieszkającego w Australii, Waltz With Bashir młodego Niemca Maxa Richtera a także zjawiskową ilustrację z filmu przyrodniczego The Crimson Wing, stworzoną przez grupę The Cinematic Orchestra.
Laureaci nagród International Film Music Critics Association zostaną ogłoszeni 18 lutego 2009 r.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Recenzentów Muzyki Filmowej skupia dziennikarzy i recenzentów z całego świata, specjalizujących się w pisaniu o muzyce filmowej. Zostało założone w 1990 r. przez Mikaela Carsslona, obecnego szefa niezależnej wytwórni muzycznej MovieScore Media. Aktualnie IFMCA skupia ponad 50 członków z takich krajów jak Australia, Belgia, Kanada, Cypr, Francja, Niemcy, Grecja, Irlandia, Włochy, Holandia, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Należy do niego również pięciu Polaków, zaś nasz portal reprezentują Łukasz Remiś i Damian Sołtysik.
Poniżej przedstawiamy pełną listę nominowanych:
FILM SCORE OF THE YEAR (ŚCIEŻKA DWIĘKOWA ROKU) The Curious Case of Benjamin Button (Alexandre Desplat) The Dark Knight (James Newton Howard i Hans Zimmer) Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (John Williams) Standard Operating Procedure (Danny Elfman) Wall*E (Thomas Newman)
FILM COMPOSER OF THE YEAR (KOMPOZYTOR ROKU) Alexandre Desplat Danny Elfman James Newton Howard Thomas Newman John Powell
BREAKOUT COMPOSER OF THE YEAR (KOMPOZYTORSKIE ODKRYCIE ROKU) Paul Cantelon - The Other Boleyn Girl i W. Andrew Lockington - Journey to the Center of the Earth i City of Ember Nico Muhly - The Reader Max Richter - Waltz with Bashir Atli Örvarsson - Babylon A.D. i Vantage Point
BEST ORIGINAL SCORE FOR A DRAMA FILM (NAJLEPSZA MUZYKA - DRAMAT) The Boy in the Striped Pyjamas (James Horner) Che (Alberto Iglesias) The Curious Case of Benjamin Button (Alexandre Desplat) Defiance (James Newton Howard) Milk (Danny Elfman)
BEST ORIGINAL SCORE FOR A COMEDY FILM (NAJLEPSZA MUZYKA - KOMEDIA) Bienvenue Chez Les Ch'tis (Philippe Rombi) Burn After Reading (Carter Burwell) Fool`s Gold (George Fenton) Leatherheads (Randy Newman) Tropic Thunder (Theodore Shapiro)
BEST ORIGINAL SCORE FOR AN ACTION/ADVENTURE FILM (NAJLEPSZA MUZYKA - AKCJA/PRZYGODA) The Dark Knight (James Newton Howard i Hans Zimmer) Hancock (John Powell) Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull (John Williams) Speed Racer (Michael Giacchino) Wanted (Danny Elfman)
BEST ORIGINAL SCORE FOR A FANTASY/SCIENCE FICTION FILM (NAJLEPSZA MUZYKA - FANTASY/SCIENCE FICTION) The Chronicles of Narnia: Prince Caspian (Harry Gregson-Williams) City of Ember (Andrew Lockington) Hellboy II: The Golden Army (Danny Elfman) Inkheart (Javier Navarrete) The Spiderwick Chronicles (James Horner)
BEST ORIGINAL SCORE FOR A HORROR/THRILLER FILM (NAJLEPSZA MUZYKA M - HORROR/THRILLER) The Happening (James Newton Howard) Låt den rätte komma in (Let the Right One In) (Johan Söderqvist) Mirrors (Javier Navarrete) Twilight (Carter Burwell) Valkyrie (John Ottman)
BEST ORIGINAL SCORE FOR AN ANIMATED FEATURE (NAJLEPSZA MUZYKA - ANIMACJA) Bolt (John Powell) Gake no ue no Ponyo (Ponyo on the Cliff) (Joe Hisaishi) Horton Hears a Who! (John Powell) Wall*E (Thomas Newman) Waltz with Bashir (Max Richter)
BEST ORIGINAL SCORE FOR A DOCUMENTARY FEATURE (NAJLEPSZA MUZYKA - DOKUMENT) The Crimson Wing: Mystery of the Flamingos (The Cinematic Orchestra) Dear Zachary: A Letter to a Son about his Father (Kurt Kuenne) Night (Cezary Skubiszewski) Standard Operating Procedure (Danny Elfman) Tabarly (Yann Tiersen)
FILM MUSIC COMPOSITION OF THE YEAR (KOMPOZYCJA FILMOWA ROKU) Cloverfield: ?Roar! Overture? (Michael Giacchino) The Happening: ?Be With You? (James Newton Howard) Valkyrie: ?They`ll Remember You? (John Ottman i Lior Rosner) Wall*E: ?Define Dancing? (Thomas Newman i Peter Gabriel) Wanted: ?Success Montage? (Danny Elfman)
BEST ORIGINAL SCORE FOR TELEVISION (NAJLEPSZA MUZYKA - TELEWIZJA) Battlestar Galactica (Season 4) (Bear McCreary) John Adams (Robert Lane i Joseph Vitarelli) Merlin (Robert Lane) Lost (Season 4) (Michael Giacchino) Pane e Libertà (Ennio Morricone)
BEST ORIGINAL SCORE FOR A VIDEO GAME OR INTERACTIVE MEDIA (NAJLEPSZA MUZYKA - GRA) Afrika (Wataru Hokoyama) Age of Conan: Hyborian Adventures (Knut Avenstroup Haugen) Gears of War 2 (Steve Jablonsky) Mercenaries 2: World in Flames (Chris Tilton) Star Wars: The Force Unleashed (Mark Griskey)
BEST NEW RELEASE/RE-RELEASE OF AN EXISTING SCORE (NAJLEPSZA REEDYCJA) Baby: Secret of the Lost Legend (Jerry Goldsmith; producent: Douglass Fake (Intrada)) Body Double (Pino Donaggio; producent: Douglass Fake (Intrada)) The Boys from Brazil (Jerry Goldsmith; producent: Douglass Fake (Intrada)) Heavy Metal (Elmer Bernstein; producent: Lukas Kendall (Film Score Monthly)) The Matrix: The Deluxe Edition (Don Davis; producenci: Don Davis i Robert Townson (Varèse Sarabande))
BEST RE-RECORDING OF AN EXISTING SCORE (NAJLEPSZE NOWE NAGRANIE) El Cid (Miklós Rózsa; dyrygent: Nic Raine, producent: James Fitzpatrick (Tadlow)) The Kentuckian/Williamsburg: The Story of a Patriot (Bernard Herrmann; dyrygent: William Stromberg; producenci: Anna Bonn, John Morgan i William Stromberg (Tribute Film Classics)) Odna (Alone) (Dmitri Shostakovich; dyrygent: Mark Fitzgerald, producent: Hans-Bernhard Bätzing (Naxos)) She (Max Steiner; dyrygent: William Stromberg; producenci: Anna Bonn, John Morgan i William Stromberg (Tribute Film Classics)) An Unfinished Life - Piano Sketches (Christopher Young; wykonanie: Dave Guili, producenci: Flavio Motalla i Christopher Young (BSX))
BEST COMPILATION ALBUM OR BOX SET (NAJLEPSZA KOMPILACJA) Gangs of New York/The Journey of Natty Gann/The Scarlet Letter (Elmer Bernstein; producent: Robert Townson (Varèse Sarabande)) Indiana Jones: The Soundtracks Collection (John Williams; producent: Laurent Bouzereau (Concord)) Le Cinéma de Georges Delerue (Georges Delerue; producent: Stéphane Lerouge (Universal Music France)) MGM Soundtrack Treasury (różni kompozytorzy; producent: Lukas Kendall (Film Score Monthly)) Superman: The Music (różni kompozytorzy; producenci: Mike Matessino i Lukas Kendall (Film Score Monthly))
FILM MUSIC RECORD LABEL OF THE YEAR (WYTWÓRNIA MUZYCZNA ROKU) Film Score Monthly Intrada La-La Land MovieScore Media Varèse Sarabande
[ródło: ww.filmmusiccritics.org] scoreman: | Duże rozdrobnienie i w efekcie nominacje dla niektórych trochę "na siłę", bo po prostu trzeba piątkę uzbierać. Są też braki - np. dziwi mnie kompletne pominięcie Davida Arnolda, którego "Quantum of Solace" oraz "How To Loose Friends and Alienate People" spokojnie mogłyby się mierzyć w kategoriach "akcja" i "komedia". Jak najbardziej zgadzam się z dominacją Elfmana i Newtona Howarda, a z tej dwójki stawiam na Dannyego. | | Koper: | Słabe te nominacje, jest kilka słusznych wyborów, ale TDK w piątce najlepszych scoreów to dla mnie kompromitacja IFMCA. :P | | Olek Dębicz: | Recenzenci dokonali obiektywnego wyboru, choć - co naturalne - sam obstawiłbym nieco inaczej. A nominacja dla "The Dark Knight" cieszy mnie tak samo jak wyróżnienie "Ciekawego przypadku Benjamina Buttona" i "Wall-E" :) | | Mystery: | A gdzie Rahman? ;) | | Krystian: | Nareszcie bez tego Rahmana (bo do dziś nie rozumiem, za co dostaje tyle nagród i nominacji, jeżeli większość tych utworów to jakieś kiczowate pioseneczki :/ ). Cieszą mnie nominacje dla Newtona Howarda i Elfmana, oraz Johna Williamsa za Indiego. To chyba najbardziej obiektywne nominacje, jakie dotąd widziałem, i jakoś wcale nie przeszkadza mi "The Dark Knight" :) | | Wawrzyniec: | Dokładnie, co tam, że wśród nominowanych jest "The Dark Knight". Najważniejsze, że nie ma Rahmana:) I mogę się założyć, że wśród moich ulubionych Saturnów, go nie będzie;) | | jr: | TDK niech już sobie będzie, grunt, że jest Newman i Desplat. Oprócz nominacji dla TDK mocno zdziwił mnie Williams i Indiana Jones. A Elfmana po prostu nie lubię, więc nie mogę się zdobyć na obiektywną ocenę. | | Koper: | Rahmana nie ma, bo chłopaki z IFMCA pewnie doszli do wniosku, że trudno to w ogóle nazwać scorem. Co nie zmienia faktu, że w 2008 roku było co najmniej kilkadziesiąt kompozycji filmowych lepszych i lepiej działających w filmie niż The Dark Knight. I choćby Rahman był jedną z nich. | | Babuch: | Rahman wraz z obrazem miażdży Dark Knighta. A zresztą ten Slumdog wcale nie jest taki zły, tylko trzeba podejść doń bez uprzedzeń. Jest kilka prawdziwie fajnych kawałków, choć niestety są też i buble. Recka wkrótce | | Neimoidian: | Slumdog to przede wszystkim kawał solidnie rytmicznej muzyki popularnej (w szerokim tego słowa znaczeniu). Nie jest to najgorsza rzecz, jaka mogła powstać, co ,może się nawet podobać, jednak umieszczanie tych songów w kategorii score i promowanie kosztem partytur o znacznie wyższym poziomie artystycznym i nie mniejszej słuchalności, to wg mnie przegięcie ze strony wszelkiej maści "akademików" i niewątpliwy sukces odpowiedzialnych za promocję/lobbing tego filmu (albo samego soundtracku). | |
|