Transatlantyk Instant Composition Contest 2014 rozstrzygnięty!
14 Sierpień 2014, 09:01
Transatlantyk Instant Composition Contest to jedyny w swoim rodzaju konkurs dla młodych
kompozytorów, który polega na stworzeniu muzycznej improwizacji do nieznanego uczestnikom wcześniej materiału video. Tegoroczną edycję konkursu wygrał Mateusz Dębski. Drugą nagrodę jury przyznało Michałowi Wróblewskiemu. Trzecie miejsce zajął Paweł Tomaszewski. Wyróżnienie zaś otrzymał Anselmo Mancini.
Przypomnijmy zasady konkursu: Artyści mając do dyspozycji wyłącznie fortepian i niemy obraz - oraz niezmierzone pokłady własnych umiejętności i wyobraźni - komponują i na żywo wykonują muzykę, która powinna jak najlepiej oddawać charakter danej sceny, emocje w niej zawarte i dynamikę. Prezentowany utwór musi być ponadto oryginalny i nie może zawierać muzycznych cytatów pochodzących z istniejących już ścieżek dźwiękowych. 12 sierpnia w eliminacjach wzięło udział 27 uczestników, zaś do finału, który odbył się dzień później, przeszło 11 z nich.
W eliminacjach uczestnicy zmierzyli się z animacją Mateusza Heldweina pt. "Ballada o bezimiennym Joe" (TRAILER). Krótkometrażowy film opowiada o muzyku z piekła rodem i o losach gitarzysty rockowego, który dał się skusić diabłu. Kompozycje tworzone przez artystów świetnie wyrażały smętny, a jednocześnie niepokojący nastrój obrazu. Zadanie wymagało szybkich zmian rytmu i klimatu muzyki.
Animacja finałowa pozwoliła uczestnikom na większą dozę humoru i zabawy. Dowcipna historia autorstwa Lucasa Martella o groźnych skutkach
konfrontacji tajnego agenta z gołębiem pt. "Pigeon: Impossible" (FILM) była bardzo dynamiczna i zmuszała kompozytorów do natychmiastowego reagowania na zamiany sytuacji na ekranie.
W skład jury weszli: Monika Wolińska, Johann Johannsson, Matthias Hornschuh, Robert Piaskowski oraz Rafał Paczkowski.
Wszystkie wykonania były niezwykle ciekawe, pomysłowe, a niekiedy zaskakujące. Muzycy prezentowali bardzo wysoki poziom umiejętności nie tylko improwizacyjnych, ale również wirtuozerskich. Szczególną uwagę zwraca fakt, iż w wielu realizacjach ta sama scena zyskiwała zupełnie inny wydźwięk dzięki stosowaniu przez artystów innego tempa, innej tonacji czy wprowadzeniu pauzy. To właśnie jest podstawowy urok tego konkursu - widzowie przekonują się, jak istotny jest dobór muzycznych środków ekspresji do obrazu - i jak odmienny może być charakter sceny w interpretacjach różnych kompozytorów.
Wyniki Transatlantyk Instant Competition Contest ogłoszone zostały podczas Gali Zamknięcia festiwalu, która odbyła się się 14 sierpnia wieczorem.
Relacja i zdjęcia: Anna Józefiak