Zapraszamy do zapoznania się z osiemnastą częścią bondowskiego cyklu na portalu Soundtracks.pl o piosenkach z wszystkich filmów o Jamesie Bondzie.
Cykl przygotowany został przez Adama Krysińskiego specjalnie z okazji zbliżającego się 7. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego jednym z punktów programu będzie Wielka Gala z Jamesem Bondem - Koncert 007: The Best of James Bond. Codziennie prezentować będziemy Wam szczegóły o piosence z kolejnego chronologicznie filmu o Jamesie Bondzie.
Piosenka tytułowa - "Tomorrow Never Dies" Wykonanie - Sheryl Crow Autorzy - Sheryl Crow i Mitchell Fromm (słowa i muzyka)
Osiemnasty film o przygodach Jamesa Bonda - Jutro nie umiera nigdy, jest powszechnie uważany za najlepszy występ i najlepszy film (z wszystkich czterech) z Piercem Brosnan'em w roli Agenta 007.
Film wyróżnia się również jedną z najlepszych ścieżek dźwiękowych w całej bondowskiej historii, a na pewno najlepszą i najbardziej bondowską w ostatnich 25 latach! Autorem tej muzyki był kompozytor David Arnold, dla którego był to pierwszy Bond - do dziś skomponował muzykę do pięciu kolejnych bondowskich filmów (poza aktualnie najnowszym Skyfall). Angaż w 1997 roku dostał z polecenia samego Johna Barry`ego, któremu spodobała się autorska płyta Arnolda z remiksami i coverami bondowskich piosenek Barry'ego, którą Arnold wydał w 1996 roku. Barry zadzwonił do producentów filmu z którymi był od dekad w serdecznej przyjaźni i polecił, by zatrudnili oni właśnie Arnolda jako kompozytora muzyki do filmu. I tak też się stało, a Arnold doskonale wykorzystał tę swoistą "wygraną na loterii" - nie dość, że skomponował fantastyczną muzykę, to jeszcze tak spodobał się producentom, że przejął po Barrym posadę etatowego bondowskiego kompozytora na kolejne 12 lat.
Po olbrzymim sukcesie kasowym i artystycznym poprzedniego filmu z bondowskiej serii - GoldenEye, i rozwijającym się na świecie coraz bardziej internecie, kilku uznanych artystów chciało zaśpiewać piosenkę tytułową do Jutro nie umiera nigdy. Swoją piosenkę skomponował i nagrał legendarny Chris Rea. Utwór Shadows Of The Big Man został jednak odrzucony przez producentów. To zdecydowanie najlepsza z opublikowanych odrzuconych bondowskich piosenek - Rea umieścił ją rok później na swoim albumie The Blue Cafe. Drugą piosenkę skomponował alternatywny zespół Pulp, ale utwór Tommorow Never Dies był bardzo słaby. Obie odrzucone piosenki można posłuchać poniżej.
W fazie post-produkcji filmu, po odrzuceniu w/w piosenek, producenci poprosili finalnie Davida Arnolda o skomponowanie piosenki tytułowej i tak powstał świetny utwór Surrender, który brawurowo wykonała wokalistka K.D. Lang. W piosence jest dużo bondowskiego feelingu w starym, orkiestrowym stylu. Główny muzyczny temat z tej piosenki Arnold z sukcesem wykorzystał również w muzyce instrumentalnej w filmie. Niestety piosenka ta finalnie została umieszczona na napisach końcowych filmu, ponieważ producenci uznali tuż przed premierą filmu, że musi go promować piosenka tytułowa bardziej topowego i popularnego wykonawcy niż K.D. Lang.
Finalnie tytułowy utwór zaśpiewała i skomponowała Sheryl Crow. Krytycy zdecydowanie byli po stronie Arnolda i twierdzili, że jego piosenka, która znalazła się finalnie dopiero na napisach końcowych, była lepsza. Nie przeszkodziło to jednak by Crow za swoją piosenkę otrzymała nominację do Grammy i Złotego Globu, a utwór sprawnie, choć nie wyśmienicie radził sobie na listach przebojów. Do piosenki powstał również oficjalny teledysk.
Motyw "gunbarrel" filmu:
Czołówka filmu z piosenką:
Oficjalny teledysk do piosenki:
Piosenka Surrender w wykonaniu K.D. Lang z napisów końcowych filmu:
Odrzucona piosenka Chrisa Rea - Shadows Of The Big Man:
Odrzucona piosenka zespołu Pulp - Tomorrow Never Dies: