PGNiG Transatlantyk 2016 - znamy daty i plakat!
11 Grudzień 2015, 18:58
6. edycja Festiwalu TRANSATLANTYK jest ważną premierą - po raz pierwszy impreza odbywa się w Łodzi, stolicy polskiego filmu. Również po raz pierwszy TRANSATLANTYK współpracuje ze sponsorem tytularnym, jakim jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Przedstawiamy pierwsze ważne informacje dotyczące najbliższego Festiwalu! Kompletny opis struktury festiwalu poznamy na kolejnej konferencji prasowej.
Przyszłoroczna edycja PGNiG TRANSATLANTYK FESTIVAL odbędzie się w dniach 23 - 30
czerwca 2016 roku. To ważny moment, otwierający okres letnich
festiwali w Polsce. Dzięki temu widzowie będą mieć pewność,
że jako pierwsi w Polsce zobaczą filmy wybrane z prestiżowych
zimowych i wiosennych światowych festiwali - Cannes, Sundance czy
Berlinale.
Poza hitami pojawi się szeroka panorama ambitnego kina światowego, filmy często niedostępne w regularnej dystrybucji; Festiwal będzie zatem jedyną
okazją, by je zobaczyć! Równie wyjątkowo programowane będą inne
części Festiwalu, czyli Muzyka, Edukacja & Inspiracje.
Znakomita większość festiwalowych seansów i wydarzeń będzie bezpłatna! "Chcemy, aby TRANSATLANTYK był otwarty i dostępny absolutnie dla każdego! Używając siły
filmu i muzyki chcemy rozmawiać na ważne tematy." - mówią organizatorzy. Więcej informacji na temat filmów, koncertów oraz wydarzeń - bezpłatnych i biletowanych - już wkrótce.
Aktualnie blisko 60 milionów ludzi stało się uchodźcami na skutek wojen i
prześladowań - więcej niż kiedykolwiek po II wojnie światowej.
Połowa spośród nich to dzieci.
Przewodnią ideą przyszłorocznego Festiwalu TRANSATLANTYK jest katastrofa
uchodźców, kryzys Europy, czy szerzej - całej zachodniej cywilizacji. Z tych emocji wyrasta przyszłoroczny plakat Festiwalu.
Autorem
festiwalowego plakatu jest Tomasz Opasiński, jeden z
najwybitniejszych polskich grafików komputerowych, na stałe
mieszkający w Los Angeles. Opasiński jest współtwórcą blisko
500 kampanii filmowych, telewizyjnych i komputerowych dla wielu marek
i agencji reklamowych. Był uczestnikiem, finalistą i jurorem wielu
konkursów graficznych, m.in. Young Creatives Cannes Lions Contest,
The Hollywood Reporter Annual Key Art Awards czy Golden Trailer
Awards. To już trzeci plakat Tomasza Opasińskiego dla festiwalu
TRANSATLANTYK. Jego poprzednie prace dla TRANSATLANTYKU były
nagradzane na światowych konkursach graficznych (m.in. dwukrotnie na
prestiżowym Film Festival Poster Awards).
Starałem
się zilustrować przesłanie Festiwalu w sposób czytelny. Myślałem
o sobie, otaczających mnie bliskich i milionach ludzi wokół,
starałem się zrozumieć, jak myślimy jako tłum i czego nie
zdołamy w tym tłumie zobaczyć. Temat jest niesamowicie trudny, nie
tylko do zilustrowania jak i do sfilmowania, do opowiedzenia
historii. To, co widzimy nie zawsze jest prawdą, przedstawiana
prawda nie zawsze jest faktem. Czasami otaczający nas mur jest
niewidzialny, a czasem jest tak wielki, że nie widzimy nic poza nim. - mówi Tomasz Opasiński, twórca plakatu.
Program MikroGranty PGNiG TRANSATLANTYK FESTIVAL w Łodzi ma na celu
włączenie aktywnych uczestników Festiwalu do współtworzenia
programu wydarzeń. Organizatorzy chcą wspierać kreatywne, łódzkie inicjatywy, które nie mają szansy same pozyskać funduszy na wyznaczony cel,
głównie dlatego, że pochodzą od nieformalnych lub mniej
doświadczonych w tej dziedzinie osób i organizacji. O wsparcie
ubiegać się mogą projekty artystyczne, kulturalne, które
odpowiadają na bezpośrednie, autentyczne i ważne potrzeby
społeczne, niezależnie od dziedziny i medium, w którym są
realizowane. Maksymalny poziom wsparcia wynosi 5 000 zł. Planowana
pula na każdy nabór to 20 000 zł.
Nabory i realizacja programu planowane są kwartalnie:
Edycja I
10.12.2015 - ogłoszenie projektu
4.01.2016 - 15.01.2016 - czas na składanie wniosków
22.01.2016 - ogłoszenie wyników
do 29.01.2016 - podpisanie umów
Edycja II
11.07.2016 - 22.07.2016 - czas na składanie wniosków
5.08.2016 - ogłoszenie wyników
do 12.08.2016 - podpisanie umów
Edycja III
10.10.2016 - 21.10.2016 - czas na składanie wniosków
28.10.2016 - ogłoszenie wyników
do 4.11.2016 - podpisanie umów
Nabór trwać będzie 2 tygodnie. Wnioskodawcy będą mogli konsultować projekty z koordynatorem działań regrantingowych. Projekty oceniane będą przez przedstawiciela Festiwalu, przedstawiciela Urzędu Miasta Łodzi oraz przedstawiciela łódzkiego środowiska NGO. Wyniki naboru zostaną ogłoszone na stronie internetowej http://www.transatlantyk.org/
Przez ostatnie 5 lat TRANSATLANTYK FESTIVAL był jednym z najważniejszych
i najdynamiczniej rozrastających się festiwali kulturalnych w Europie Środkowej. Podczas pięciu minionych edycji festiwalowa publiczność obejrzała blisko 800 filmów na ok. 1600 pokazach kinowych i plenerowych, spotkała się z ponad 1500 gośćmi, brała udział w kilkuset warsztatach i panelach. Wraz ze swoją szóstą
edycją TRANSATLANTYK przeniósł się do Łodzi, miasta o wielkich filmowych tradycjach. Jak zawsze TRANSATLANTYK będzie otwarty, odwazny i glokalny, czyli lokalny w działaniu i tożsamości, a jednocześnie globalny w rozumieniu konsekwencji i kontekstu własnego działania.
Festiwal opiera się na trzech filarach: Film, Muzyka, Edukacja & Inspiracje. Film to
kilkaset seansów pogrupowanych w kilkanaście sekcji. Obok głośnych nowości - arcydzieła klasyki kina, obok pasjonujących fabuł - dokumenty pozwalające widzowi lepiej poznać i zrozumieć otaczającą go rzeczywistość. W sekcji Muzyka szczególną
rolę mają dwa międzynarodowe konkursy kompozytorskie: Transatlantyk Film Music Competition oraz Transatlantyk Instant Composition Contest. Promują młodych, uzdolnionych kompozytorów, którzy dzięki uczestnictwie w konkursach mają szanse rozwijać swoją karierę i po raz pierwszy zaprezentować się przed widownią oraz jurorami - wybitnymi postaciami świata kina i muzyki. Ale ta sekcja jest również skierowana do sympatyków muzyki filmowej; dzięki niej mogą wysłuchać znakomitych koncertów, spotkać się z zaproszonymi kompozytorami i muzykami oraz pobudzić muzyczną wrażliwość. Natomiast Edukacja & Inspiracje to dział, w którym wybitni przedstawiciele wszystkich zawodów filmowych dzielą się wiedzą. Poprzez warsztaty i masterclasses goście TRANSATLANTYKU mogą poznać tajemnice tworzenia filmów i muzyki. W tym dziale wymiana myśli i idei ma jednocześnie
praktyczny i filozoficzny wymiar.
Więcej informacji o programie PGNiG TRANSATLANTYK FESTIVAL ŁÓD 2016 będzie pojawiać się na stronie www.transatlantyk.org.
Kontakt: Jacek Sobczyński (tel. 668 569 201, mail: jacek@transatlantyk.org)
(Materiały prasowe)
(A.J.)