Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Międzynarodowa Gala Muzyki Filmowej na FMF 2014 w Krakowie

29 Wrzesień 2014, 03:17

Nasze relacje z tegorocznego Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie rozpoczynamy nietypowo - od wielkiego finału. Wkrótce pojawią się kolejne relacje z koncertów i spotkań z kompozytorami. 

Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie zakończył się mocnym akcentem. Ostatniego wieczoru świętowaliśmy setną rocznicę utworzenia Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Wydawców – ASCAP (Americam Society of Composers, Authors and Publishers). Stowarzyszenie powstało w 1914 roku, a jego celem jest ochrona praw autorskich twórców muzyki. Z tej okazji w Hali ocynowni Arcelor Mittal Poland odbyła się niezwykła Międzynarodowa Gala Muzyki Filmowej, na której pojawili się wspaniali goście specjalni: dwukrotnie nominowany do Oscara Patrick Doyle, zdobywcy tej statuetki – Ellioth Goldenthal, Dario Marianelli i Hans Zimmer oraz autor muzyki nie tylko filmowej, ale i do gier komputerowych, Garry Schyman.





Koncert rozpoczął się pięknym miłosnym tematem Alexa Northa z filmu Spartacus Stanleya Kubricka. Partie solowe na flecie poprzecznym wykonała zjawiskowa Sara Andon. Łagodny klimat zmienił się nagle za sprawą muzyki Patricka Doyle'a do obrazu Kennetha Branagha Frankenstein. Halę ogarnął mroczny nastrój, potęgowany brzmieniem instrumentów dętych i dynamicznym tempem melodii. Oparta na rytmie walca, pełna pasji i zmysłowości muzyka Dario Marianellego z filmu Anna Karenina Joego Wrighta zachwycała umiejętnym wydobywaniem z obrazu silnych przeżyć głównej bohaterki. Tuż przed przerwą usłyszeliśmy temat Elmera Bernsteina z dramatu Roberta Mulligana pt. Zabić drozda (na scenie ponownie pojawiła się Sara Andon) oraz suitę Phillipa Glassa z filmu Godziny Stephena Daldry'ego, w której na fortepianie fenomenalnie zagrał Leszek Możdżer.

Druga część koncertu rozpoczęła się fantastycznym motywem Patricka Doyle'a z ekranizacji komiksu pt. Thor Kennetha Branagha. Emocje na moment złagodził melodyjny temat z filmu Harry Potter i Czara Ognia, napisany również przez Doyle'a. W spokojny nastrój wpisał się także gitarowy temat Gustavo Santaolalli z dramatu Anga Lee Tajemnica Brokeback Mountain. (Kompozytor, mimo zapowiedzi, nie dotarł do Krakowa, jednak przesłał pozdrowienia zgromadzonej publiczności.) Po nim po raz trzeci na scenie pojawiła się Sarah Andon, wykonując wspaniały i niezapomniany utwór Henry'ego Manciniego Moon River z filmu Śniadanie u Tiffany'ego. Był to ostatni tak spokojny moment wieczoru. To, co nastąpiło po nim, przerosło oczekiwania wszystkich zebranych na sali!

Monumentalna, mroczna i niezwykle zróżnicowana pod względem tempa i charakteru kompozycja Grand Gothic Suit Elliotha Goldenthala, ilustrowana niezwykłą iluminacją, wywołała ogromne wrażenie na publiczności, która nagrodziła dzieło kilkuminutową owacją na stojąco. Potężne brzmienie orkiestry przywołało w wyobraźni widzów sceny z filmów Joela Schumachera Batman Forever oraz Batman i Robin.

Finał koncertu okazał się jeszcze potężniejszy. Na scenie pojawił się Hans Zimmer, który zasiadł przy fortepianie, aby towarzyszyć muzykom w wykonaniu suity z filmu Christophera Nolana pt. Incepcja. Kompozytor, łącząc niskie dźwięki trąb i powolne brzmienia instrumentów smyczkowych z bębnami i gitarą elektryczną, w mistrzowski sposób oddał mroczny nastrój panujący w filmie. Mocne nagłośnienie sprawiło, że każda cząsteczka powietrza w hali drżała, a muzyka przenikała materię, wdzierając się do wnętrza ciał i przedmiotów. Wrażenie było piorunujące! Wykonanie wywołało po raz drugi tego wieczoru żywiołową reakcję publiczności.

Podczas koncertu przyznane zostały również nagrody.

Pierwsza z nich to nagroda w konkursie FMF Young Talents Award, która powędrowała do młodego polskiego kompozytora Jana Sanejko za muzykę do trailera gry komputerowej BioShock Infinite. Zwycięską kompozycję mogliśmy usłyszeć na samym początku koncertu.

Tego wieczoru oficjalnie ustanowiona została Nagroda im. Wojciecha Kilara (Kilar Award) dla "wyjątkowych i oryginalnych kompozytorów muzyki filmowej, którzy pozostają wierni tradycyjnej sztuce komponowania realizując jej idee poprzez samodzielnie tworzenie instrumentacji i pisanie utworów, które w oderwaniu od obrazu nie tracą na czytelności". Udział w Kapitule Honorowej Nagrody potwierdzili: Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Roman Polański i Krzysztof Zanussi. Nazwisko pierwszego laureata poznamy w 2015 roku.

Nagrodę FMF Ambassador dla "osoby albo instytucji, która pozwala festiwalowi zbliżać się do globalnego świata muzyki i filmu, pomaga we współpracy i umożliwia nowe kontakty". Tegoroczną laureatką tego wyróżnienia jest Nancy Knutsen, wieloletnia przyjaciółka FMF, której zaangażowanie przyczyniło się do rozwoju festiwalu na wielu płaszczyznach.

Wieczór w Hali ocynowni, jak i cały tegoroczny Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, przeszedł do historii. Międzynarodowa Gala z okazji 100-lecia ASCAP zapisze się w pamięci jako wydarzenie niezwykłe i pełne wrażeń. Na nowo odkryliśmy twórczość zaproszonych kompozytorów, poznaliśmy nowe interpretacje i świetnie bawiliśmy się przy znanych tematach muzycznych. Wszystko to odbywało się w niezwykłej scenerii, rozświetlanej barwną i dynamiczną iluminacją. A obecność tylu świetnych gości, nagradzanych i docenianych na całym świecie, nadała temu wydarzeniu wysoką rangę. 

Czekamy na kolejną edycję festiwalu i już zastanawiamy się, kto z wielkich kompozytorów mógłby odwiedzić Kraków w 2015 roku...

Relacja i zdjęcie: Anna Józefiak




Tomek:

Incepcja to była masakra. Dosłownie. Kompletnie nieudana wersja, źle nagłośniona i zepsuta. Goldenthal uratował cały koncert. Sara Andon nudziła do granic możliwości. Z Marianelliego wybrano najnudniejsze kawałki... Generalnie rozczarowanie. Gdyby nie Goldenthal byłaby klapa...

Michał:

Doskonała recenzja ,oddająca spektrum towarzyszących wrażeń. To faktycznie było niezapomniane przeżycie. A Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod komendą Diego Navarro, to po prostu czyste mistrzostwo świata. Fenomenalny koncert.

Adam Krysiński:

Nie wiem gdzie i na jakim koncercie był w/w Tomek, ale chyba na innym. Jedyne odnośnie nagłośnienia w trakcie Incepcji, do czego można mieć zastrzeżenia, to fortepian Hansa. Tylko, że przy takim basie i miksie elektroniki, który tam był zaskakująco dobry, ciężko by było nagłośnić odpowiednio taki instrument. Koncert miał wybitnie dobre, dobre oraz i słabsze momenty (na czele z żenującą konferansjerką, ale nie ma się co nad kobietą więcej pastwić) i był ważnym krokiem naprzód dla przyszłej historii FMF. ASCAP to nie jest byle jakie stowarzyszenie...

Piotr Sikorski:

Po lekturze Twojej relacji Aniu jeszcze bardziej żałuję, że nie mogłem zostać i uczestniczyć w tej gali. Tak czułem, że będzie pięknie:)


Soundtracks.pl

© 2002-2018 Soundtracks.pl - muzyka filmowa.
Wydawca: Bezczelnie Perfekcyjni