Django (Django Unchained)18 Styczeń 2013, 23:19 | |
Kompozytor: Różni wykonawcy
Rok wydania: 2012 Wydawca: Universal Republic
|
| | Quentin Tarantino znany jest z tego, że w swoich filmach nie wykorzystuje oryginalnej muzyki. Woli sam dobierać utwory, słuchając płyt ze swojej pokaźnej kolekcji, niż angażować kompozytorów do napisania nowych ilustracji. Sposób, w jaki używa istniejących kompozycji - zarówno rozrywkowych piosenek, jak i fragmentów ścieżek dźwiękowych z innych filmów - jest bardzo charakterystyczny i stanowi ważny element jego nietuzinkowego stylu. Pod tym względem Django należy do najefektowniejszych dzieł Tarantino.
Trzeba jednak podkreślić, że wyjątkowo do Django powstały utwory oryginalne. Co ciekawe, reżyser wcale o nie nie zabiegał. Kilku różnych artystów - fanów Tarantino, ceniących jego muzyczny zmysł - dowiedziało się o filmie i postanowiło zaproponować reżyserowi własne utwory. Żaden z nich nie chciał na nim wywierać presji. Muzycy z własnej inicjatywy, na podstawie niewielkiej wiedzy o powstającym dziele oraz jego pierwszym zwiastunie, napisali i nagrali nowe piosenki. Niewątpliwie zależało im na akceptacji twórcy Pulp Fiction. John Legend nagrał nawet swój utwór na kasetę magnetofonową, bo wiedział, że Tarantino najchętniej słucha muzyki z nośników analogowych. Piosenka Legenda Who did that to you? znalazła się w filmie, podobnie jak trzy inne utwory słynnych muzyków sceny R&B i hip-hop - Anthony`ego Hamiltona i Elanyny Boynton, Ricka Rossa oraz RZA. Quentinowi Tarantino swoją piosenkę wysłał też nie kto inny, jak sam Ennio Morricone. Ancora Qui wykonuje ulubiona piosenkarka włoskiego kompozytora, Elisa Toffoli. W Django wykorzystano również fragmenty ścieżek dźwiękowych Ennio Morricone ze spaghetti westernów, np. Muły siostry Sary.
Wszystkie utwory oryginalne są wysokiej jakości i przyjemne w odbiorze. Budują też emocje w filmie, zwłaszcza piosenka Freedom, pomagająca widzowi identyfikację z bohaterem. Jak zwykle u Tarantino, większość kompozycji stanowi efektowny komentarz do rozgrywanej akcji. Mnie szczególnie rozbawił fragment Dies irae z Requiem Verdiego w scenie szarży zakapturzonych jeźdźców. Zuchwałe bohaterstwo Django w ekscytujący sposób podkreśla Nicaragua Jerry`ego Goldsmitha z soundtracku Pod ostrzałem. Reżyserowi udaje się zgrabnie połączyć zupełnie odmienne gatunki, również na albumie, którego jest producentem. No i temat Django Luisa Bacalova z filmu z 1966 roku pod tym samym tytułem dostał nowe życie.
Posłuchaj soundtracku z komentarzem samego reżysera:
Recenzję napisał(a): Aleksander Dębicz (Inne recenzje autora)
Lista utworów:
1. Winged
2. Django (Main Theme) - Luis Bacalov, Rocky Roberts
3. The Braying Mule - Ennio Morricone
4. In That Case, Django, After You...
5. Lo Chiamavano King (His Name Is King) - Luis Bacalov, Edda Dell`orso
6. Freedom - Anthony Hamilton & Elayna Boynton
7. Five-Thousand-Dollar Nigga`s And Gummy Mouth Bitches
8. La Corsa (2nd Version) - Luis Bacalov
9. Sneaky Schultz and the Demise of Sharp
10. I Got a Name - Jim Croce
11. I Giorni Dell`ira - Riz Ortolani
12. 100 Black Coffins - Rick Ross
13. Nicaragua - Jerry Goldsmith featuring Pat Metheny
14. Hildi`s Hot Box
15. Sister Sara`s Theme - Ennio Morricone
16. Ancora Qui - Ennio Morricone and Elsa
17. Unchained (The Payback/Untouchable) - James Brown and 2Pac
18. Who Did That To You? - John Legend
19. Too Old to Die Young - Brother Edge
20. Stephen The Poker Player
21. Un Monumento - Ennio Morricone
22. Six Shots Two Guns
23. Trinity (Titoli) - Annibale E i Cantori Moderni |
|
|
|