W ostatnich miesiącach i latach jesteśmy świadkami zwiększania się znaczenia ilustracji muzycznych w grach komputerowych. Co prawda ilustracji do gier nie tworzą jeszcze twórcy z najwyższej półki, ale prezentują one z roku na rok coraz wyższy poziom. Jeszcze parę lat temu producenci gier zadowalali się skromnymi elektronicznymi dźwiękami, ale od pewnego czasu zrozumieli jak ważną rolę w grach spełnia muzyka i zaczęli na ten element przeznaczać coraz większe pieniądze. Do gier za sprawą między innymi takich twórców jak Bill Brown, Inon Zur czy Jesper Kyd powstają coraz ciekawsze partytury łączące klasyczne brzmienie z elektroniką a także (rzadziej) brzmieniem rockowym.
Właśnie Jesper Kyd, młody duński kompozytor jest autorem ilustracji muzycznej drugiej (i świetnej!) części gry Hitman. W grze tej wcielamy się w postać płatnego zabójcy o ksywce 47, który za duże sumy pieniędzy likwiduje przestępców na całym świecie i dokonuje wendetty na rosyjskim mafioso. *Score skomponowany do tej gry w 2002r jest do dzisiaj jednym z najambitniejszych projektów muzycznych stworzonych z myślą o grach. Do wykonania muzyki zatrudniono 110 osobową Budapesztańską Orkiestrę Symfoniczną i chór. W brzmieniu naturalnie pojawiają się też syntezatory, które w studio nagraniowym połączono z symfonicznym brzmieniem.
Nieprzeciętne dzieło zwiastuje nam już utwór tytułowy Hitman 2 Main Title przebojowa, pełna brzmieniowych fajerwerków chóralno-symfoniczna kompozycja, która u mnie wywołała bardzo silne skojarzenia z kompozycją tytułową z The Lion In Winter Johna Barry`ego - *orkiestracje, struktura i melodyka są bardzo podobne. To niestety jedyna kompozycja z użyciem chóru. Szkoda, bo temat tytułowy wyraźnie zaostrza apetyty. Następne kompozycje również prezentują się interesująco. W części z nich, Duńczyk wykorzystał wojskowe, symfoniczne brzmienie, które towarzyszy Hitmanowi w kilku misjach. Ilustrujące balet przemocy w sycylijskiej posiadłości Waiting for Action i Action Begins reprezentują właśnie taką stylistykę. Duńczyk sprezentował tutaj nastrojowe, militarne kompozycje oparte na wojskowej perkusji i brzmieniu sekcji dętej z głośnymi, doniosłymi *waltorniami na czele. Z takich powolnych, "baletowych" kompozycji najciekawiej prezentuje się ciężki, potężny 47 Makes A Decision. Tutaj Kyd wzoruje się troszkę na kompozycjach Hansa Zimmera używając ciężkich syntezatorów, głośnej perkusji i dęciaków. Skoro mowa o zapożyczeniach, to mamy tutaj melodię uderzająco podobną do dynamicznego motywu z Robocopa Poledourisa.
Dla każdej lokacji w grze Kyd przygotował po dwie, trzy kompozycje oparte na zbliżonych do siebie melodiach, zazwyczaj o dużym zabarwieniu etnicznym. Mimo braku typowo hinduskiego czy arabskiego instrumentarium Kyd poradził sobie z egzotycznymi lokacjami za pomocą, przykładowo fletów, klarnetów i sekcji smyczkowej oraz charakterystycznej melodyki. Mamy więc przebojową i kolorową ilustrację krwawej misji w Indiach (Mission in India oraz Streets of India), czy charakterystyczne dla dawnej epoki militarne brzmienie w rosyjskich misjach (47 in Petersburg i Trouble in Russia). Ciekawie wyglądają również utwory z japońskimi i arabskimi *akcentami. Można tylko żałować, że w tych ostatnich zabrakło Kydowi pomysłu na dobry motyw i pozwolił sobie na zapożyczenia z Mumii Goldsmitha. Obok takich utworów w większej części misji pojawiają się rytmiczne techno-industrialne H2 Exploration i H2 Action w całości oparte na elektronice (nieco przypominają kompozycje Serry z Leona Zawodowca) a także minimalistyczne Slow Ambience i Fast Ambience (to tylko monotonny dźwięk z syntezatorów). Zdecydowanie najciekawszy efekt Duńczyk uzyskał w H2 Exploration. Uzupełnieniem muzyki z Hitmana 2 są dwa utwory z pierwszej części gry Hitman (w całości syntetyczne) oraz niepublikowany wcześniej i nie związany z żadną grą Dreams of Istanbul. Trochę odstaje od reszty poziomem, ale także pod względem melodyki, kawałek skomponowany przez Pierre Foldesa tj.End Boss. Foldes zorkiestrował także całą partyturę.
Hitman 2 to dobry score, który zrobił wrażenie głównie na fanach gier, którzy nie mieli zbyt dużej styczności z muzyką filmową i symfoniczną. Duńczyk wykorzystał swoją szansę i zrobił dobry użytek z dużej orkiestry, którą mu powierzono. Mimo wielu zapożyczeń i cytatów w muzyce trzeba pochwalić Jespera Kyda za efekt końcowy. W odróżnieniu od większości swoich niemalże rówieśników tworzących muzykę do gier, Kyd nie postawił na drętwą i mocno ilustracyjną muzykę, i nie skupił się tylko stworzeniu odpowiedniego klimatu. Chwała mu za to. Powstała tu muzyka jest epicka i melodyjna, urozmaicona tematycznie i brzmieniowo, z bardzo wyraźnym motywem głównym. Muzyka bez problemu daje się zauważyć podczas grania, świetnie sprawdza się zarówno w grze jak i po za nią. Jesper Kyd ma duży talent melodystyczno-kompozytorski i potrafi go dobrze wykorzystać. Zapewne nieraz jeszcze o nim usłyszymy.
p.s. Soundtrack z Hitmana 2 został wydany przez małą wytwórnię Lynne Music. w Polsce płyta jest niedostępna. Można ją zamówić na stronie kompozytora i w serwisie gamemusic.com Recenzję napisał(a): Damian Sołtysik (Inne recenzje autora)
Lista utworów:
1. Hitman 2 Main Title - 2:09
2. Waiting For Action - 1:54
3. Action Begins - 2:05
4. 47 Makes A Decision - 2:06
5. The Penthouse - 2:02
6. Japanese Mansion - 2:15
7. Japanese Snow Castle - 2:19
8. Streets of India - 2:04
9. Mission In India - 2:08
10. 47 In St. Petersburg - 1:56
11. Trouble In Russia - 1:54
12. Desert Sun - 2:07
13. Arabian Dance - 1:51
14. The Setup - 2:00
15. End Boss - 2:31
16. Slow Ambience - 2:43
17. Fast Ambience - 2:15
18. H2 Exploration - 4:10
19. H2 Action - 2:06
20. Dreams of Instanbul - 7:46
21. Hong Kong Themes - 7:34
22. 47 Main Title - 6:52 |
|