Zapłata to film zrealizowany na podstawie opowiadania Philipa K. Dicka - klasyka sci-fi i cyberpunku. Obraz z roku 2003 w reżyserii Johna Woo zebrał najróżniejsze recenzje i furory nie zrobił - mówiąc delikatnie. Za to oprawa muzyczna stworzona przez Johna Powella to już inna sprawa. Ten słynie wręcz z robienia dobrej muzyki do kiepskich filmów.
Powell znakomicie połączył tu orkiestrę z elektroniką, uzyskując muzykę naprawdę świeżą. Klimat sci-fi jest budowany oczywiście przez elektronikę, natomiast orkiestra dostarcza mnóstwa świetnej zabawy. Powell skupił się przede wszystkim na dużej sekcji smyczkowej, bardzo często wprowadzając też solówki dla instrumentów smyczkowych. Ale nie zabrakło też potężnej sekcji dętej i znakomitej rytmiki, realizowanej głównie przez rozmaite sample perkusyjne, ale nie tylko.
Na płycie jest sporo muzyki nostalgicznej i tajemniczej, ale to co najbardziej przykuwa uwagę, to akcja. Super dynamiczne kompozycje nie pozbawione stylu *Media Ventures, ale jednak bardzo oryginalne, które sprawiają, że noga sama zaczyna przytupywać i od których nie można się oderwać. Chyba najlepszy z takich utworów to: Hog Chase Part 2 - super dynamiczny, porywający i pogodny w swoim brzmieniu; ale świetne też są: Hog Chase Part 1 czy Wolfe Pack - w których tempo rzadko spada poniżej 130 - choć te już w nieco innej konwencji. Rytmika natomiast, większości utworów, bardzo często ociera się o styl funky.
Nie mniej znakomite są utwory spokojne i melancholijne, jak choćby I Don`t Remember z fortepianem na pierwszym planie, lub też zamykający płytę, kameralny Rachel`s Party w całości wykonywany przez kwartet smyczkowy. Obie te kompozycje w różnym stopniu opierają się na, całkiem niezłym, temacie przewodnim Zapłaty.
Są też utwory, w których Powell połączył niejako dynamikę z melancholią. Najbardziej jest to słyszalne w Crystal Balls. Przypomina mi to styl Johna Barry`ego i jego kompozycje, zwłaszcza do Specjalisty. Bardzo dobry utwór. Nostalgię w podobnym stylu można też usłyszeć w Tomorrow`s Headlines, ale tylko na początku bo dalej utwór staje się tajemniczy, chwilami mroczny, a w końcu bardzo dramatyczny.
Partyturą do Paycheck John Powell wspiął się na swoje "wyżyny". Znakomicie połączył tu nowoczesną elektronikę z orkiestrą nie rzadko brzmiącą bardzo klasycznie - głównie za sprawą znakomitych partii smyczkowych. Choć nie brakuje tu elementów typowych dla "MV" to jednak muzyka ta zachowuje swoją świeżość i oryginalność, sprawiając słuchaczowi wiele przyjemności. Bardzo polecam! *MV Recenzję napisał(a): Łukasz Remiś (Inne recenzje autora)
Lista utworów:
1. Main Title - 3:10
2. 20 Items - 2:53
3. Wolfe Pack - 2:54
4. Crystal Balls - 2:09
5. Mirror Message - 3:37
6. Impostor - 3:53
7. Hog Chase Part 1 - 3:13
8. Hog Chase Part 2 - 4:04
9. I Don`t Remember - 1:28
10. Tomorrow`s Headlines - 4:02
11. Future Tense - 7:14
12. Fait Accompli - 6:09
13. The Finger - 0:33
14. Rachel`s Party - 2:47
Razem: 48:08 |
|