Dianne Reeves to niewątpliwie jedna z najwybitniejszych wokalistek jazzowych świata. Obok Casandry Wilson i Diany Krall należy do ścisłej czołówki. Swoim perfekcyjnym warsztatem, niezwykłym talentem oraz niepowtarzalnym stylem podbiła serca publiczności, zachwyciła krytyków a także zdobyła szereg prestiżowych nagród, w tym aż cztery statuetki Grammy w kategorii ?Najlepszy jazzowy album wokalny?, czego przed nią nie dokonał nikt inny. Ale dlaczego piszę o tej wspaniałej artystce w portalu poświęconym muzyce filmowej? Otóż jej ostatni album (również uhonorowany przez Akademię Fonograficzną) jest jednocześnie soundtrackiem z filmu Good Night and Good Luck.
Film George`a Clooney`a nie pozostał bez echa zarówno w Stanach jak i w Polsce, a to za sprawą jego tematyki. Opowiada on bowiem o walce legendarnego dziennikarza Edwarda Murrowa z senatorem Josephem McCarthy`m zajmującym się ściganiem polityków, artystów oraz ludzi mediów podejrzanych o związki z komunistami, a więc słynnym ?polowaniem na czarownice?. Były to początki lat 50. - okres tzw. maccartyzmu. Niezwykły klimat tamtej epoki udało się w filmie odtworzyć dzięki zastosowaniu czarno-białej taśmy, dopracowanej do ostatniego szczegółu scenografii Jamesa D. Bissella oraz stylowej muzyce Dianne Reeves.
W Good Night and Good Luck występuje ona jako autonomiczny bohater - słyszymy ją głównie w knajpach, gdzie spotykają się dziennikarze, wówczas cichną dialogi. Na scenie w roli wokalistki pojawia się sama Dianne Reeves wraz z zespołem i jej śpiew skupia całą uwagę widza. Jak nietrudno się domyślić, muzyka ta pozbawiona jest elementów ilustracyjnych i co za tym idzie, jej odbiór na płycie jest tak samo atrakcyjny jak w filmie.
Album składa się ze standardów i ballad utrzymanych w klimacie jazzu lat 50, kiedy ludzie szaleli za takimi wokalistami jak Ella Fitzgerald, Nat King Cole czy Frank Sinatra. Podobno George Clooney, który jest kuzynem Rosemary Clooney, bardzo znanej wokalistki z tamtego okresu, sam zadecydował o repertuarze. Reeves wszystkie utwory wykonuje niezwykle uroczo, z klasą i niesamowitym feelingiem. Jej niski, ciepły i czuły głos działa kojąco na zmysły, szczególnie w balladach takich jak Solitude czy When i Fall In Love. Potrafi też słuchacza pobudzić, czego dowodem mogą być żywiołowe, bardziej motoryczne utwory, np. Straighten Up, and Fly Right albo Too Close for Comfort. Wokalistka śpiewa bardzo stylowo - skupia się głównie na linii melodycznej, prawie w ogóle nie improwizując. Pozostawia to muzykom zespołu, którzy, trzeba powiedzieć, grają pięknie. Prezentują cudowny, ?miękki? dźwięk (zwłaszcza kontrabasu i saksofonu), wyczucie, wzajemne zrozumienie i doskonałe zgranie. Czasami aż żal, że nie popisują się bardziej brawurowymi improwizacjami, bo słychać, że mają spory ?zapas?. Cóż, taki styl. Trzeba jeszcze powiedzieć, że utwór Who`s Minding the Store został specjalnie skomponowany do filmu. To poruszająca, stylowa ballada, której poziom w najmniejszym stopniu nie odbiega od wszystkich standardów zamieszczonych na płycie.
Myślę, że płyta Good Night and Good Luck może być dla miłośników muzyki filmowej dobrym początkiem wspaniałej przygody z jazzem. Polecam. Recenzję napisał(a): Aleksander Dębicz (Inne recenzje autora)
Wczytywanie ...
Lista utworów:
1. Straighten Up and Fly Right - 02:44
2. I`ve Got My Eyes on You - 02:06
3. Gotta Be This or That - 03:16
4. Too Close for Comfort - 03:51
5. How High the Moon - 02:23
6. Who`s Minding the Store? - 04:32
7. You`re Driving Me Crazy - 01:57
8. Pretend - 04:01
9. Solitude- 05:29
10. TV is the Thing this Year - 01:44
11. Pick Yourself Up - 02:38
12. When I Fall In Love - Instrumental - 03:52
13. Into Each Life Some Rain Must Fall - 04:09
14. There`ll Be Another Spring - 04:44
15. One for My Baby - 03:50
Razem: 51:16
Śpiew: Dianne Reeves
Fortepian: Peter Martin
Kontrabas: Robert Hurst i Christoph Luty
Perkusja: Jeff Hamilton
Instrumenty perkusyjne: Alex Acuna, Alan Estes
Saksofon tenorowy i altowy: Matt Catingu |
|