Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Sierpień w Hrabstwe Osage (August: Osage County)

24 Luty 2014, 22:32 
Kompozytor: Gustavo Santaolalla

Rok wydania: 2014
Wydawca: Sony Classical

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Sierpień w Hrabstwe Osage (August: Osage County)

 Kup tę płytę w:

iTunes za 6.99
Film Johna Wellsa, oparty na tekście sztuki Tracy`ego Lettsa, to wnikliwe studium rozpadu relacji rodzinnych. Teatralny rodowód scenariusza (również autorstwa Lettsa) widoczny jest w dialogach – wyrazistych, dobitnych, pełnych gwałtownych, negatywnych uczuć. Związek obrazu ze sceną przejawia się też w kreacji przestrzeni – miejsce akcji ograniczone zostało (z kilkoma wyjątkami) do domu, w którym gromadzą się krewni zaginionego seniora. Każdy z bohaterów, przybywając do Osage, przywozi ze sobą swoje zmartwienia, rozczarowania i problemy. I choć chcielibyśmy wierzyć, że pobyt w domu rodzinnym ma moc oczyszczania dusz i leczenia ran, wszyscy wyjeżdżają jeszcze bardziej skrzywdzeni, niż byli wcześniej.

To emocjonalne nasycenie treści byłoby nie do zniesienia, gdyby nie muzyka, której podstawową funkcją jest łagodzenie napięcia, budowanego stopniowo wraz z rozwojem wydarzeń – a raczej wraz z kontynuowaniem rozmów przez domowników. Spokojne, chwilami nawet monotonne tony gitary akustycznej, zestawione z wysokimi partiami instrumentów smyczkowych i z pojedynczymi dźwiękami fortepianu, pomagają nabrać dystansu do scen, których jesteśmy świadkami. Reżyser pozwala nam co jakiś czas wyjść poza ciasne i nagrzane sierpniowym słońcem pomieszczenia – razem z kamerą (i muzyką) obserwujemy wtedy zmagania bohaterów z większej odległości i z ulgą stwierdzamy, że kolejna kłótnia, którą właśnie oglądaliśmy, nas nie dotyczy. W jednej tylko scenie muzyka zdaje się podkreślać wewnętrzne przeżycia postaci. Gdy biegnąca polem Violet (fenomenalna Meryl Streep), umęczona chorobą i poczuciem samotności, próbuje wyrwać się z objęć córki (równie doskonała Julia Roberts), na plan pierwszy wysuwa się wysoki dźwięk skrzypiec – jakby za chwilę melodia miała unieść kobietę i porwać ze świata, który tak bardzo ją krzywdzi. W tym samym momencie padają jednak brutalne i odbierające nadzieję słowa: "Dokąd uciekasz? Nie ma dokąd uciec..." W filmie tym właściwie każdy rani każdego i w dynamicznych, pełnych ekspresji dialogach daje upust swoim frustracjom, rozczarowaniom, skrywanym urazom. Słuchając muzyki Santaolalli w oderwaniu od obrazu w żadnym razie nie podejrzewalibyśmy, że ilustruje ona rodzinną apokalipsę. Nie jest to jednak zarzut, a zaleta, świadcząca o doskonałej wrażliwości kompozytora.

Partie instrumentalne w filmie uzupełniane są przez piosenki (wydane na osobnej płycie), w wyrazisty sposób podkreślające dramatyzm sytuacji. Czasem ich nastrój współgra z klimatem panującym w filmie ("Himmon, TX" zespołu Bon Iver), a czasem na zasadzie gorzkiego kontrastu wyrażają one to, co wyrazić bohaterom jest trudno ("Last Mile Home" grupy Kings Of Leon). Płyta z piosenkami warta jest uwagi również ze względu na obecność 4 utworów instrumentalnych Adama Taylora, z których najbardziej poruszający jest motyw zatytułowany "Don`t let go". Znajduje się tu także kompozycja wykonywana w filmie przez Benedicta Cumberbutcha "Can`t Keep It Inside". Płytę zamykają trzy utwory Santaolalli, których brzmienie jest nam już jednak znane.

Oceniając muzykę zdobywcy dwóch Oscarów ("Tajemnica Brokeback Mountain" oraz "Babel") pod względem artystycznym, należy uczciwie przyznać, że nie jest ona wybitna ani oryginalna. Motywy gitarowe i klimat ścieżki dźwiękowej przywodzą na myśl poprzednie kompozycje twórcy. Trzymam się jednak zasady, że muzykę filmową odbierać należy z perspektywy nie tylko słuchacza, ale przede wszystkim widza, który oglądając obraz, przyswaja równolegle dźwięk. Chcąc w ten sposób spojrzeć na pracę kompozytora w filmie "Sierpień w hrabstwie Osage", muszę ocenić ją pozytywnie. Artysta właściwie wyczuł, że głównym elementem w kadrze powinien być dialog i ekspresja uczuć. Muzyczna warstwa brzmieniowa powinna stać w tle wydarzeń. Jako odrębne dzieło instrumentalne zaś muzyka Santaolalli brzmi – paradoksalnie – bardzo ciepło i kojąco.

(Artykuł pojawił się również na stronie www.klubfilmowy.com.)

Recenzję napisał(a): Anna Józefiak   (Inne recenzje autora)




Zobacz także:


Lista utworów:

1. August Osage County (Main Theme) - 0:46
2. The Fields - 2:02
3. Arrival - 1:51
4. Impermanence - 3:03
5. Riding - 1:04
6. Lost - 1:09
7. Running Free - 1:46
8. Morning - 1:35
9. Family Visits - 0:50
10. Diagnosis - 1:23
11. Back at the House - 0:37
12. Crossing the Line - 1:23
13. August Osage County (Complete) - 4:54
14. A New Beginning - 2:04



Komentarze czytelników: