Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  



Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Sprzedawca śmierci (Needful Things)

07 Lipiec 2003, 10:33 
Kompozytor: Patrick Doyle

Rok wydania: 1993
Wydawca: Varese Sarabande

Muzyka na płycie:
Sprzedawca śmierci (Needful Things)

Film Needful Things Frasera C. Hestona (1993) trafił do Polski bezpośrednio na rynek wideo (1995). Zyskał też nowy, zdaniem dystrybutorów na pewno też lepszy, tytuł. Zamiast Rzeczy nieodzowne obraz zatytułowano Sprzedawca śmierci. Prawda, że brzmi oryginalniej?

Sprzedawca śmierci to kosztowna adaptacja powieści Stephena Kinga. W finale pół miasteczka Castle Rock, gdzie osadzona jest akcja filmu, wylatuje w powietrze. Reżyser wybrał Doyla na kompozytora zauroczony muzyką Brytyjczyka do filmu Umrzeć powtórnie K. Branagha. Doyle odwiedził kilka razy plan i szczegółowo omówił z Hestonem swoją koncepcję ilustracji muzycznej filmu. Efektem jest gigantyczna, pompatyczna i ale bardzo wdzięczna partytura znakomicie łącząca różne style.

Jeśli można mówić o świadomym eklektyzmie w przypadku muzyki filmowej, to Patrick Doyle jest znakomitym reprezentantem takiej maniery komponowania. Absolwent prestiżowej Royal Academy of Music, a także stały współpracownik Kennetha Branagha, znakomicie czerpie z różnych tradycji muzycznych aranżując je wedle własnych pomysłów. Ścieżka dźwiękowa do Sprzedawcy śmierci została napisana na dużą orkiestrę symfoniczną, chór oraz sopran solo. Użycie chóru, jednego z najpotężniejszych środków wyrazu, zostało podyktowane ciężarem gatunkowym filmu, którego głównym bohaterem jest sam Szatan (w tej roli słynny Bergmanowski aktor Max Von Sydow).

Doyle nie boi się posądzenia o wtórność, bo jego eklektyzm jest całkiem świadomy, nawet jeśli nieco ociera się o muzyczny kicz. Oprócz rozbuchanych, acz zgrabnych motywów proponuje ukłon w stronę klasycyzmu. Najlepiej rozpocząć odsłuch tej płyty od utwory nr 6, zgrabnej kompozycji o wyraźnie wiedeńskim rodowodzie. Wtedy wybaczymy kompozytorowi wielkie arie, które słyszeliśmy już setki razy. No ale Doyle oferuje nam podróbkę niemalże doskonałą. Jego kompozycję ubarwiają także Ave Maria Schuberta (przykład kapitalnego użycia klasyki na potrzeby popularnego kina) oraz fragment Peer Gynta (W grocie króla gór) Griega. Przy tej suicie Doyle nieco pomajstrował i dodał chór, co może zabić nie jednego melomana. Osobiście wolę jednak kiedy kompozytor muzyki filmowej jest świadom swoich ograniczeń i nie próbuje bawić się w Beethovena.

Kilka razy na płycie usłyszymy generowane elektronicznie dźwięki, jednak przede wszystkim jest to muzyka oratoryjna. Sam Doyle przyznał, że skomponował coś na kształt Requiem. Płyta wiele zawdzięcza dobremu wykonaniu. Album w Polsce jest niedostępny. *aria

Recenzję napisał(a): Samuel Nowak   (Inne recenzje autora)





Lista utworów:

1. Arrival
2. To My Good Friend Brian
3. Needful Things
4. Brian`s Deed
5. More Deeds
6. Art and the Minister
7. Gaunt`s Web
8. Racing Towards Apple Throwing Time
9. Nettie Finds Her Dog
10. Ave Maria [Schubert`s Serenade]
11. Peer Gynt: Hall of the Mountain King [Grieg]
12. Go Upstairs
13. Turning Point
14. They Broke the Law
15. Devil`s Here
16. Just Blow Them Away
17. End Titles

Komentarze czytelników:

Mefisto:

Moja ocena:

Świetna muzyka, wtedy jeszcze nieobeznanego z tematem Doylea. Naprawdę rewelacyjnie wypada poza obrazem.

Babuch:

Moja ocena:

świetna to jest tu okładka... A muzyka jest dobra.

Mystery:

Moja ocena:

Kapitalny score, mocne tematy, znakomite symfoniczne brzmienie, donośnie śpiewający chór, dla fanów muzyki z filmów grozy, pozycja obowiązkowa.