Rozwiązanie konkursu!28 Październik 2012, 10:02
Z pewnym opóźnieniem, za które przepraszamy, rozwiązujemy nasz niedawny konkurs, związany z twórczością Wojciecha Kilara. Pytaliśmy w nim o ostatni utwór fortepianowy tego kompozytora - o jego tytuł, części i rok powstania. Dostaliśmy mnóstwo poprawnych odpowiedzi, ale tylko jedną całkowicie pełną. Zwycięzca otrzymuje dwa zeszyty nut Muzyki filmowej na fortepian, wydanych przez PWM - fundatora konkursu.
Zagadkowym utworem jest oczywiście II Koncert fortepianowy, napisany w 2011 roku. Składa się on z czterech części: Largo funebre, Allegro tempestoso, Larghetto riflessivo i Allegro vivace. Jedynym konkursowiczem, który wymienił części Koncertu był Jan Sokołowski i jemu wyślemy nagrodę.
Wszystkim czytelnikom serdecznie dziękujemy za udział w konkursie!
Już wkrótce na Soundtracks.pl recenzja Muzyki filmowej na fortepian.
Muzyka filmowa Wojciecha KilaraKażdy, kto widział ?Draculę? albo ?Dziewiąte wrota?, nie zaprzeczy, że ogromnym walorem tych filmów jest wspaniała muzyka. Jak wiadomo, jest ona bardzo istotnym elementem, ponieważ ma znaczący wpływ na nasze emocje. Nic więc dziwnego, że reżyserzy zabiegają o utalentowanych kompozytorów, którzy przyczynią się do sukcesu ich produkcji. W Polsce najbardziej znanym i cenionym twórcą muzyki filmowej jest Wojciech Kilar. W tym roku 17 lipca Mistrz będzie świętował swoje 80. urodziny. Światową sławę zdobył m.in. napisaną w 1992 roku muzyką do ?Draculi? w reżyserii Francisa Forda Coppoli. Kompozytor tak wspomina początek ich współpracy: Francis Ford Coppola, dzięki ?Ojcu chrzestnemu? i pierwszej części ?Czasu Apokalipsy? był zawsze moim ulubionym reżyserem. Pewnego dnia, o godz. 3:00 nad ranem zadzwonił do mnie z propozycją napisania muzyki do ?Draculi?. Oczywiście zgodziłem się, a to z dwóch powodów. Po pierwsze - kino kojarzyło mi się właśnie z Coppolą, bo lubię i cenię właśnie kino, które to pojęcie oznacza w języku ludzi filmu obraz, ruch, akcję, wielkie namiętności etc. A po drugie, nie da się ukryć, że - cytując ?Ojca chrzestnego? - była to propozycja nie do odrzucenia [K. Podobińska, L. Polony, Cieszę się darem życia. Rozmowy z Wojciechem Kilarem, Polskie Wydawnictwo Muzyczne: Kraków 2007]. Wojciech Kilar współpracował również z takimi reżyserami, jak: Andrzej Wajda, Kazimierz Kutz, Krzysztof Zanussi, Krzysztof Kieślowski i Roman Polański. Jego kompozycje towarzyszą ponad 140. filmom. ?Są wśród nich wszelkie ich rodzaje - od filmu dokumentalnego, serialu przygodowego, sagi rodzinnej, po filmowe adaptacje wielkich dzieł literackich, filmy biograficzne, filmy o problematyce egzystencjalnej, moralnej, społeczno-politycznej, wojennej, historycznej; słowem najambitniejsze kino artystyczne? [L. Polony, Kilar. Żywioł i modlitwa, Polskie Wydawnictwo Muzyczne: Kraków 2005]. Muzyka filmowa Wojciecha Kilara cieszy się ogromną popularnością także w postaci autonomicznych utworów pozbawionych określonego tła filmowego i wykonywanych na koncertach. Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom szerszej grupy melomanów, Polskie Wydawnictwo Muzyczne opublikowało dwa zeszyty ?Muzyki filmowej na fortepian?. Zawierają one proste transkrypcje najpopularniejszych tematów i utworów z filmów, do których Wojciech Kilar napisał muzykę. Dzięki łatwym opracowaniom, przygotowanym przez polskiego kompozytora młodego pokolenia - Michała Jakuba Paparę - każdy, kto sięgnie po tę publikację, może poczuć satysfakcję i przyjemność z zagrania tematów m.in. z takich filmów, jak: ?Dracula?, ?Pianista? czy ?Dziewiąte wrota?. [Informacja prasowa]
Wojtek: | Hm, a Sonety dla Laury? Też są kompozycją na fortepian, a powstały jeszcze później, bo w 2012 roku. | | Aleksander Dębicz: | To jest utwór wokalny z towarzyszeniem fortepianu, ewenrualnir duet.. Chodziło nam o utwór fortepianowy, a nie taki, w którym po prostu występuje fortepian. | | Wojtek: | Ach, no cóż, wahałem się między koncertem a sonetami. Gratulacje dla zwycięzcy :) | |
|