Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  



Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Odrzucone partytury

21 Kwiecień 2004, 15:14

Od lat wszystkich fanów muzyki filmowej bulwersują - ale także cieszą - decyzje o odrzuceniu czyjejś partytury i zastąpieniu jej inną. Takie praktyki to norma w Hollywood, i zwykle żaden z kompozytorów specjalnie tego nie przeżywa. Ale nam dostarcza to temtów do "plotek". Oto lista odrzuconych scorów od roku 1944 - choć oczywiście nie pełna.



1944
SINCE YOU WENT AWAY - Alexandre Tansman


1945
CAESAR AND CLEOPATRA - Arthur Bliss


1948
THE NAKED CITY - George Bassman


1953
CREST OF THE WAVE - Hans May


1955
THE DESPERATE HOURS - Gail Kubik


1956
HELL ON FRISCO BAY - David Buttolph


1966
THE BIBLE - Ennio Morricone
Morricone późnej przerobił swoją muzykę i wykorzystał w filmie Secret of the Sahara.

TORN CURTAIN - Bernard Herrmann


1967
THE WAY WEST - Franz Waxman


1968
2001: A SPACE ODYSSEY - Alex North
North przerobił odrzuconą muzykę i wykorzystał w Shanks i w Dragonslayer.


1969
THE APPOINTMENT - Michel Legrand

THE ONLY GAME IN TOWN - Johnny Mandel

THE REIVERS - Lalo Schifrin


1970
BATTLE OF BRITAIN - William Walton
Jedynie utwór "Battle in the Air" Waltona został wykorzystany w filmie. Cała partytura Waltona została wydana przez Ryko, wraz z oficjalną ścieżką napisaną przez Ron Goodwina.


1971
THE G0-BETWEEN - Richard Rodney Bennett

SEE NO EVIL - Andre Previn

SEE NO EVIL - David Whitaker
Najpierw odrzucono muzykę Andre Previna, a później Davida Whitakera, który go zastąpił. Ostatecznie muzykę do filmu napisał Elmer Bernstein.


1972
FRENZY - Henry Mancini
Temat przewodni z odrzuconej ścieżki można usłyszeć na płycie Mancini in Surround.

THE GETAWAY - Jerry Fielding
Na płycie Jerry Fielding Film Music Vol. 3 można znaleźć 17-o minutową suitę z odrzuconej partytury.


1973
THE EXORCIST - Lalo Schifrin
Muzyka Schifrina został wydana na płycie, która była dołączana do edycji video

THE MAN WHO LOVED CAT DANCING - Michel Legrand
Muzyka Legranda został umieszczona, wraz z oficjalną partyturą Johna Williamsa, na płycie wydanej przez Film Score Monthly.


1974
CHINATOWN - Philip Lambro
Podobno muzyka Philipa Lambro została wykorzystana w trailerze w wersji DVD.

S*P*Y*S - John Scott
Zastąpiony przez Jerry`ego Goldsmitha


1976
ROBIN AND MARIAN - Michel Legrand


1978
CASEY`S SHADOW - Elmer Bernstein


1979
APOCALYPSE NOW - David Shire


1981
NEIGHBORS - Tom Scott
Zastąpiony przez Billa Conti

WOLFEN - Craig Safan
Safan wydał swoją partyturę na promocyjnej płycie, poprzez wytwórnię Intrada.


1982
FIVE DAYS ONE SUMMER - Carl Davis

TWO OF A KIND - Bill Conti


1983
SOMETHING WICKED THIS WAY COMES - Georges Delerue
Delerue został zastąpiony przez Jamesa Hornera. 11 minut muzyki Delerue zostało umieszczone na płycie The London Sessions Volume Three.


1984
ORDEAL BY INNOCENCE - Pino Donaggio

SLAPSTICK OF ANOTHER KIND - Michel Legrand
Na płycie winylowej wydanej przez Varese zawarto zarówno score Legranda, jak i oryginalny, autorstwa Mortona Stevensa

STREETS OF FIRE - James Horner


1985
THE JOURNEY OF NATTY GANN - Elmer Bernstein


1986
THE CLAN OF THE CAVE BEAR - John Scott

THE GOLDEN CHILD - John Barry
Kilka utworów Barry`ego zostało wykorzystanych w filmie. Również 7 minut jego muzyki znalazło się na oficjalnym soundtracku.

LEGEND - Jerry Goldsmith

TOUCH AND GO - Georges Delerue


1987
A PRAYER FOR THE DYING - John Scott
Scott samodzielnie wydał 36 minut tej muzyki, wraz ze score do Winter People.

WHITE WATER SUMMER - John Scott


1988
ALIEN NATION - Jerry Goldsmith
Podobno Goldsmith wykorzystał jeden z tematów w swojej partyturze do The Russia House.

THE BIG BLUE - Eric Serra
W USA muzykę Serry zastąpiono kompozycjami Billa Conti, które jednak nigdy nie zostały wydane. Muzyka Serry doczekała się wilu wydań na całym świecie.

COCKTAIL - Maurice Jarre

DEAD BANG - Michael Kamen
Niektóre kompozycje Kamena zostały wykorzystane w filmie.

A NIGHT IN THE LIFE OF JIMMY REARDON - Elmer Bernstein

STARS AND BARS - Elmer Bernstein
Odrzucona muzyka Bernsteina została wydana przez Varese.

YOUNG GUNS - James Horner
Zastąpiony przez Briana Banksa i Anthony Marinelli`ego


1990
MOBSTERS - Stewart Copeland
THE RUSSIA HOUSE - John Barry
Zastąpiony przez Jerry`ego Goldsmitha


1991
THE PEOPLE UNDER THE STAIRS - Graeme Revell
Niecałe 29 minut muzyki Revella, wraz z muzyką Dona Peake`a, który go zastąpił, zostało wydane na płycie przez Bay Cities.

THE PRINCE OF TIDES - John Barry
Barry wykorzystał temat przewodni z odrzuconej partytury w utworze Moviola, który został wydany na albumie o tym samym tytule. Barry został zastąpiony przez Jamesa Newtona Howarda.

REGARDING HENRY - Georges Delerue
Delerue zastąpił Hans Zimmer.

SHATTERED - Angelo Badalamenti

WHITE FANG - Hans Zimmer
To Zimmer właśnie przygotowywał muzykę, która miał zastąpić partyturę Basila Poledourisa, ale ostatecznie studio powybierało kompozycje obu panów, z dużą przewagą na Poledourisa.


1992
THE BODYGUARD - John Barry
Zastąpiony przez Alana Silvestri

GLADIATOR - Jerry Goldsmith

HONEYMOON IN VEGAS - Marc Shaiman

JENNIFER EIGHT - Maurice Jarre

1492: CONQUEST OF PARADISE - John Barry
Podobno reżyser miał pokazać Barry`emu film, ale nigdy do tego nie doszło. Przyczyny nieznane.

K2 - Hans Zimmer
Choć muzyka Zimmer została odrzucone, a zastąpił go Chaz Jankel - choć niektóre źródeła podają, że było odrotnie - to w niektórych krajach film był wyświetlany z muzyką Zimmer. I to własniejego wersja doczekała się wydania płytowego.

THE PUBLIC EYE - Jerry Goldsmith

A RIVER RUNS THROUGH IT - Elmer Bernstein

YEAR OF THE COMET - John Barry


1993
HOMEWARD BOUND: THE INCREDIBLE JOURNEY - David Shire


1994
I LOVE TROUBLE - Elmer Bernstein
Krąży plotka, że po decyzji o odrzuceniu przez reżysera Charlesa Shyera muzyki Bernsteina, ten miał powiedzieć "G...o mnie to obchodzi, jestem zbyt stary i zbyt bogaty żeby się tym przejmować"

INTERVIEW WITH THE VAMPIRE - George Fenton
Zastąpiony przez Elliota Goldenthala, który za swoje kompozycje otrzymał nominację do Oscara.

LITTLE BIG LEAGUE - Hummie Mann

THE RIVER WILD - Maurice Jarre


1995
ASSASSINS - Michael Kamen

THE INDIAN IN THE CUPBOARD - Miles Goodman

THE PEREZ FAMILY - Zbigniew Preisner

GOLDENEYE - John Barry
Barry chciał pełnej kontroli nad procesem twórczym, zarówno jeśli chodzi o score, jak i o piosenki - odmówiono mu.

THE SCARLET LETTER - Elmer Bernstein
Plotki mówią, że Bernstein napisał list do Demi Moore z podziękowaniem za odrzucenie jego partytury, bo mógł ją wykorzystać w lepszym filmie. Ostatecznie w filmie znalazła się muzyka Johna Barry`ego.


1996
LAST MAN STANDING - Elmer Bernstein
Varese Sarabande wydało odrzuconą partyturę Bernsteina.

MARVIN`S ROOM - Thomas Newman

MISSION: IMPOSSIBLE - Alan Silvestri
Zastąpiony przez Danny`ego Elfmana

RANSOM - Howard Shore
Zastąpiony przez Jamesa Hornera

2 DAYS IN THE VALLEY - Jerry Goldsmith

WHITE SQUALL - Maurice Jarre
Jarre zaskarżył rezysera Ridleya Scotta za odrzucenie jego partytury, twiedząc, że Scott odmówił zapłacenia pełnego honorarium.


1997
AIR FORCE ONE - Randy Newman
Zastąpiony przez Jerry`ego Goldsmitha

KISS THE GIRLS - Carter Burwell

MOUSE HUNT - Bruce Fowler

ROSEWOOD - Wynton Marsalis
Muzyka Marsalisa zostałą wydana na płycie Reeltime.

THE SIXTH MAN - Randy Edelman

THE WINGS OF THE DOVE - Gabriel Yared


1998
DANGEROUS BEAUTY - Rachel Portman

GOODBYE, LOVER - John Barry

THE HORSE WHISPERER - John Barry
Podobno Barry wykorzystał część odrzuconego materiału na swojej płycie The Beyondness of Things.

LES MISERABLES - Gabriel Yared
Zastąpiony przez Basila Poledourisa

PRACTICAL MAGIC - Michael Nyman
Zastąpiony przez Alana Silvestri.

BLISS - John Barry
Projekt przejął Jan A.P. Kaczmarek.

STEPMOM - Patrick Doyle
Doyle leczył się na białaczkę podczas prac nad muzyką do tego filmu, który opowiada o kobiecie umierającej na raka. Chyba nie było kompozytora, który mógłby się lepiej odnieść do tego tematu, a mimo to został odrzucony, ponieważ jak stwierdzili producenci: nie był on dostępny, aby dokonac zmian.

WHAT DREAMS MAY COME - Ennio Morricone


1999
B. MONKEY - Luis Bacalov

THE 13TH WARRIOR - Graeme Revell
Zastąpiony przez Jerry`ego Goldsmitha

GOODBYE LOVER - John Barry
Muzyka została odrzucona już po nagraniach. Projekt przejął John Ottman.


2000
ALL THE PRETTY HORSES - Daniel Lanois

X-MEN - Klaus Badelt
Po odrzuceniu partytury, Badelt został asystentem Michaela Kamena, zajmując się samplami perkusyjnymi.


2001
RAT RACE - Elmer Bernstein

SCARY MOVIE 2 - George S. Clinton


2003
TIMELINE - Jerry Goldsmith
Podobno Goldsmith napisał muzykę dokładnie według życzeń Richarda Donnera, ale później okazało się, że nie pasuje ona do filmu. Goldsmith nie zgodził się na wprowadzenie poprawek. Odrzucona partytura miała zostać wydana przez Varese Sarabande, ale póki co krąży jedynie na nieoficjalnej płytce. Goldsmitha zastąpił Brian Tyler.

PIRATES OF THE CARRIBEAN - Alan Silvestri
Partytura Silvestriego została odrzucona, bo jak powiedział w wywiadzie Jerry Bruckeimer - jego muzyka była mało "piracka". Natomiast w innym wywiadzie Klaus Badelt, który przejął ten projekt, powiedział, że "pierwszą rzeczą jaką wyjaśnił mu Bruckheimer, to, że nie jest to kolejny film o piratach"...

THE INCREDIBLES - John Barry
Według wielu internetowych źródeł odszedł on już po przedstawieniu materiałów wstępnych. Okoliczności jego odejścia nie są znane. Zastąpi go Michael Giacchino.


2004
TROY - Gabriel Yared
Muzyka Yareda, po roku pracy, została odrzucona przez reżysera Wolganga Petersena (który ma doświadczenienie w odrzucaniu partytur - Air Force One). Na razie wiadomo tylko, że muzykę ma napisać w ekspresowym tempie James Horner.




Przygotował: Łukasz Remiś
Przy tworzeniu listy wspierano się materiałami magazynu Film Score Monthly

karcharoth:

Alan Silvestri stworzył muzykę do drugiej części "Młodych Strzelb" (1990), a nie do pierwszej jak jest podane w rankingu.

Damian Sołtysik:

Znalazłem tu jeden błąd jeśli chodzi o Johna Barryego. Jego partytura do filmu The Appointment wcale nie została odrzucona. Odrzucono muzykę Michela Legranda. Muzyka Barryego jest w filmie, zorkiestrowana przez Dona Walkera. Mogę jeszcze dodać, że w 1968r odrzucono napisaną już partyturę Barryego do filmu `Sinful Davey`(Zbereźnik) Johna Hustona i zastąpiono scorem Kena Thornea.

łukasz Remiś:

Już poprawione. Jeśli znajdziecie jeszcze jakieś nieścisłości - dajcie znać.

Babuch:

Co do Bialego Kla to oprocz Zimmera w filmie wykorzystano takze muzyke Shirley Walker. Po odrzuceniu Hansa producenci zwrocili sie wlasnie do niej i do Poledourisa. Ostatecznie w filmie wykorzystano 80 % Poledourisa, 15 Zimmera 5 Walker. Liczby cytuje z pamieci wiec je zaokragliłem. Nieoficjalny bootleg z filmu zawiera niestety tylko muzyke Poledourisa (bez swietnego kawalku Zimmera tzw Zlotych schodow- jak ktos widzial film to wie o co biega). A co do calej listy. Badzcie konsekwtni i piszcie wszystkich autorow ktorzy ostatecznie skomponowali muzyke- przykladowo Journey of Natty Gann- Horner, White Squall Jeff Rona (muza wyprodukowana przez Zimmera). Pozdrawiam.

Tomek:

Bardzo fajna lista. Możesz dopisać jeszcze Elmera Bernsteina, którego muzyka do "Gangów Nowego Jorku" została odrzucona na rzecz H.Shorea i innej istniejącej muzyki.

highduke:

warto zauważyć, że nigdy nie odrzucono williamsa, za to barry i goldsmith wyjątkowo nie mają szczęścia.

JeRzy:

Trzeba tu sprostować parę rzeczy. 1) "Legend" Goldsmitha nie zostało odrzucone - po prostu ze względów marketingowych wersja europejska i wersja amerykańska filmu znacznie się różnią. Jedną z podstawowych różnic jest to, że w europejskiej wykorzystano muzykę Goldsmitha, a w amerykańskiej zespołu Tangerine Dream. 2) Jeśli chodzi o "K2" jest podobnie - Jankel komponował muzykę do wersji amerykańskiej, Zimmer do europejskiej. Na oficjalnym albumie Zimmera znajdują się dwa długie utwory ("The Ascent" i "The Descent"), album z muzyką Jankela, o ile wiem, nie ukazał się. 3) Do "Goldeneye" był jeszcze jeden odrzucony soundtrack (a raczej demo), autorstwa mało znanego kompozytora, Michaela J. Lewisa. Słuchałem fragmentów - nic ciekawego. 4) Raczej jako ciekawostka - ekspresowe tempo Hornera to nic w porównaniu z dziesięcioma dniami, które miał Graeme Revell na skomponowanie i nagranie muzyki do "Tomb Raider". :)

Rafalski:

Phi, to Williams musiał skomponować ‶The Man Who Loved Cat Dancing” w 7 dni :-P Też słyszałem rejected score Lewisa z Goldeneye â€? rzeczywiście nic specjalnego.

łukasz Remiś:

Z tym "K2" to nie zupełnie było tak jak piszesz. Najpierw muzykę napisał Zimmer, ale został ona odrzucona. Później muzykę napisał Jankel, ale i ta została odrzucona. Później znów zrócono się do Zimmera aby napisał muzykę. Jednak film był w trakcie produkcji tak często zmieniany, że muzyka Zimmera została wykorzystana tylko w Europie - tą wersję potwierdził Zimmer!

JeRzy:

Warto wiedzieć. Dzięki za informację. :)

Tomek:

Do JeRzego: jeżeli chodzi o "Legendę" Goldsmitha, to została ona odrzucona, "połowicznie". Premiera filmu odbyła się w Europie, z muzyką Goldsmitha, natomiast premiera amerykańska odbyła się kilka miesięcy później, z już odrzuconym scorem Goldsmitha, który nie spodobał się głupiej, młodzieżowej widowni amerykańskiej i dlatego też zaangażowano w tym międzyczasie Tangerine Dream do napisania muzyki od nowa.

Paweł Stroiński:

Podobno to Barry chciał wycofać swoją muzykę ze Złotego dziecka i mu się to częściowo udało. Był jeszcze jeden film z tą sytuacją.

Paweł Stroiński:

Znam też inną wersję sprawy Stepmom. Podobno Williamsowi tak się podobał film, że wykorzystał całą reputację, żeby wywalić Doylea.

Rafalski:

Hmmm, szkoda, że Williams przy okazji Stepmom, skomponował jeden z najgorszych soundtracków w swojej karierze!; Doyle na pewno stworzyłby coś ciekawszego. (wykorzystał całą swoją reputację żeby wykiwać Doylea? Oj nieładnie maestro Williams, nieładnie)

Damian Sołtysik:

Ze `Złotym Dzieckiem` było nie zupełnie tak, jak mówi pan Piotr. Twórcy filmu dosyć ostro pocieli i zmienili film, w związku z czym powstała potrzeba przekomponowania znacznej części scoreu. Barry goniony terminami(trzy inne scory w tamtym roku) odmówił i odszedł z projektu. Część jego muzyki jest w filmie. Natomiast w tym samym Barry bardzo chciał usunąć swój score z filmu `Kaczor Howard`(którego jak twierdzi, szczerze nie cierpiał), było jednak za późno(na szczęście?) i cały materiał pojawia się w filmie. Analogiczna systuacja jak w `Złotym Dziecku` miała miejsce przy `Goodbye Lover` w 1998r. Tu także zaszła pozrzeba przekomponowania części materiału, i tym razem Barry odszedł z projektu.

Michał:

Co do szybkości pisania to Silvestri przy Tomb Raiderze 2 też musiał ostro zasuwać, co prawda nie mam pewności kiedy zaczął pisać, ale tego czasu miał tak diablo mało, że kończył pisać lecąc w samolocie na sesję nagraniową do Londyniu i ostatnie poprawki nanosił w czasie kolejnych dni tej sesji.


Soundtracks.pl

© 2002-2024 Soundtracks.pl - muzyka filmowa.
Wydawca: Bezczelnie Perfekcyjni