Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  



Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Przyznano Złote Globy

14 Styczeń 2008, 10:57

Wczoraj, po raz pierwszy bez uroczystej gali, ogłoszono laureatów Złotych Globów, po Oscarach najbardziej prestiżowych nagród filmowych przyznawanych przez Hollywoodzkie Stowarzyszenie Prasy Zagranicznej. W tym roku triumfowali twórcy filmów Motyl i Skafander, Sweeney Todd oraz Pokuta. Do tego ostatniego obrazu muzykę skomponował Dario Marianelli, który otrzymał za nią statuetkę. Włoski kompozytor wygrał tym samym z Clintem Eastwoodem (Grace is Gone), Alberto Iglesiasem (Chłopiec z Latawcem), Howardem Shore`m (Eastern Promises) i z tercetem kompozytorskim: Eddie Vedder, Michael Obrok, Kaki King (Into the Wild). Eddie`go Veddera nagrodzono natomiast za najlepszą piosenkę - Guaranteed z Into the Wild. W dalszej części komentarz...




Komentarz

Dawno nie byłem tak usatysfakcjonowany decyzją jurorów konkursu filmowego. Tegoroczne Złote Globy potwierdziły jednocześnie, że Hollywoodzkie Stowarzyszenie Prasy Zagranicznej kieruje się rzeczywistymi opiniami, a nie polityką albo modą, tak jak to często bywa na różnych międzynarodowych festiwalach (np. w Cannes) czy podczas głosowań Amerykańskiej Akademii Filmowej. Oczywiście można nie zgadzać się z niektórymi wyborami, ale zarzuty tendencyjności byłyby bezzasadne. Dla mnie najmilszą niespodzianką jest należyte wyróżnienie Juliana Schnabela i jego Motyla i Skafandra - statuetka za najlepszy film zagraniczny i reżyserię. To niezwykle poruszająca historia, ale bez pretensji i czułostkowości, genialnie nakręcona (brawa dla Janusza Kamińskiego!) i koncertowo zagrana. Zwraca również uwagę bardzo oryginalnym wykorzystaniem muzyki klasycznej w filmie.

Nie dziwi natomiast, choć oczywiście bardzo cieszy, Złoty Glob dla Dario Marianellego. Jego kompozycja do Pokuty zdecydowanie wyróżniała się wśród innych nominowanych partytur. Niezwykle efektownie wyostrzyła ona narracje filmu Joe Wrighta, istotnie go wzbogacając. Zwraca uwagę przepięknymi, romantycznymi tematami, przemyślaną stylową orkiestracją i zwyczajnie - czystym pięknem. Nagroda ta potwierdziła jednocześnie, że krytycy z Hollywood najbardziej doceniają bogate kompozycje, które cechują subtelne, nowoczesne rozwiązania, nadające obrazom swoistego blichtru, mocy i magii. Przypomnijmy, że takie właśnie muzyczne dzieła Stowarzyszenie wybierało ostatnimi czasy - dwa lata temu Wyznania Gejszy Johna Williamsa, rok temu Malowany Welon Alexandre`a Desplata. Teraz podobny filmowy zmysł pokazał utalentowany włoski artysta w Pokucie i został za to konsekwentnie doceniony.

Wydaje się, że zupełnie innymi kryteriami kierują się Akademicy przy wyborze najlepszego score`u roku. Tak przynajmniej pokazują ostatnie lata. Oscara zdobywa kompozytor tworzący skromne, intymne utwory, ograniczające się często do jednej czy dwóch funkcji. Ta swoista oszczędność ma według jury szczególnie oddziaływać w dramacie i rzeczywiście często tak jest. Jeśli zatem i w tym roku Akademia Filmowa nie zmieni podejścia do sztuki muzycznej ilustracji (a bardzo często zmienia), to nie należy się spodziewać, że najbardziej prestiżową statuetkę odbierze ktoś taki jak Dario Marianelli.

Aleksander Dębicz

Przeczytaj recenzję Pokuty Dario Marianellego.


scoreman:

Decyzja w spawie muzyki na pewno nie zaskakuje, jeśli weźmiemy pod uwagę wszystkie nominowane ścieżki. Problem polega na tym, że już na etapie selekci "wielkiej piątki" pominięto wiele ciekawych partytur, lepszych nawet niż chyba jednak na wyrost wychwalana "Pokuta". Tak przy okazji - już czuję, który score dostanie doroczny laur portalu soundtracks.pl i mimo wszystko trochę żałuję, że będzie to "Pokuta" ;)

Krelian:

a ja się spytam przy okazji gdzie Remanent 2007 :P

Adam Krysiński:

Hmm czy Pokuta dostanie? Trudno powiedzieć, ale nie byłbym taki pewien od razu. Mój faworyt personalny nie miał szans w pojedynku więc, musiałem typ ten zmienić ;-)

Rafalski:

zrobie wszystko co w mej mocy by pokuta nie dostała ;) były ciekawsze płyty w zeszłym roku. nie rozumiem celu rozpływania się nad właśnie tą

Mikołaj Tomczak:

"nie rozumiem celów rozpływania się nad właśnie tą" - ale bezsens :|

Rafalski:

dziękuję ;)


Soundtracks.pl

© 2002-2024 Soundtracks.pl - muzyka filmowa.
Wydawca: Bezczelnie Perfekcyjni