Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz
Eric Serra02 Grudzień 2002, 22:29


Eric Serra urodził sie 9 września 1956 roku w Paryżu. Już w wieku 5 lat otrzymał gitarę od ojca, Claude’a Serry – również muzyka, a jako piętnastolatek założył swój pierwszy zespół jazzowo-rockowy. W 1976 roku poświęcił się zawodowo grze na gitarze basowej, stając się szybko jednym z najbardziej popularnych basistów we Francji...

Od tamtej pory uczestniczył w trasach koncertowych oraz nagraniach wielu znanych artystów, m.in.: Jacquesa Higelina, Armande Altai, Catherine Lary, Didiera Lockwooda, Magmy, Youssou N’Dour, Mory Kante, Pierre’a Vassiliu, Chance Orchestra, Zaka Parcussions, i innych...

Z punktu widzenia kariery kompozytorskiej, kluczowa dla muzyka była współpraca zwłaszcza z dwoma artystami: u Jacques’a Higelina był basistą i dyrygentem zespołu, dzięki czemu uczestniczył w spektaklach w Cirque d’Hiver, Casino de Paris, i P.O.P. Bercy. Natomiast za sprawą Luca Bessona wkroczył na dobre do świata kina. Od tamtej pory komponował muzykę do takich produkcji reżysera, jak: Przedostatni (L’avant-dernier, 1981), Ostatnia walka (Le dernier combat, 1982) czy Metro (Subway, 1984). Ścieżka dźwiękowa z tego ostatniego filmu, zawierająca przebój It’s only mystery, wykonywany przez Arthura Simmsa, sprzedała się w ponad 200 tysiącach egzemplarzy we Francji, zyskując nominację do prestiżowej nagrody „Les Victoires de la musique” oraz nominację do Cesara w 1985 roku w kategorii muzyka filmowa. W 1986 r. Serra stworzył muzykę do filmu Wielki Błękit (Le Grand Bleu) Luca Bessona. Pozostawała ona numerem jeden na listach sprzedaży przez ponad sześć miesięcy, otrzymała także status diamentowej płyty we Francji oraz liczne wyróżnienia, między innymi złote i platynowe płyty, w wielu krajach (łączna sprzedaż na świecie to około 3 miliony egzemplarzy). Równie wielkim sukcesem była ścieżka muzyczna do kolejnej produkcji Bessona Nikita, za którą Serra otrzymał złotą płytę, a także nominację do Cesara i nagrody „Les Victoires de la musique”. Od tamtej pory współpraca z reżyserem i muzyka pisana do takich filmów, jak: Atlantis 1991, Leon Zawodowiec (Léon, 1994), Piąty element (Le cinquième élément, 1997), Joanna d’Arc (Jeanne d’Arc, 1999) utrwalały sławę Serry jako jednego z najznakomitszych kompozytorów filmowych. W 2006 roku stworzył muzykę do ostatniej produkcji Bessona, Artur i Minimki także nagrodzonej, po raz czwarty w karierze Serry, „Les Victoires de la musique”.

Poza niezwykle trwałą i udaną współpracą z Lukiem Bessonem, Serra komponował także dla innych reżyserów. Stworzył muzykę do m.in.: La nuit du Flingueur (1985) Pierre’a Grimblata, Kamikaze (1986) Didiera Grousseta, GoldenEye (1995) Martina Campbella czy do Rollerball (2001) Johna Mc Tiernana. W 1999 r., wraz z Philem Collinsem, nagrał francuską wersję piosenek ze ścieżki dźwiękowej Tarzana dla wytwórni Walta Disneya, a w 2000 był producentem muzyki do pierwszego filmu Richarda Berry’ego L’art (délicat) de la séduction. Równie znacząca w jego karierze była współprodukcja muzyki do obrazu Wasabi Gerarda Krawczyka, a także kompozycje do filmów: Mężczyzna moich marzeń (Décalage horaire, 2002) Daniela Thompsona, Kuloodporny (Bulletproof Monk, 2003) Paula Huntera czy Sexipistols (Bandidas, 2005) Joahima Roenninga i Espena Sandberga z Salmą Hayek i Penelope Cruz w rolach głównych.

W roku 1991 Serra wyprodukował płytę Djabote, pierwszy album mistrza perkusji Doudou N’Diaye Rose, a w 2002 współprodukował Love Bombing, debiut zespołu Harry Morse Project, grającego muzykę elektro-rock. Był również producentem płyty Family Groov Clémentine Célarié. W 1998 r. wydał swój pierwszy solowy, „nie-filmowy” album, na którym pełnił funkcję zarówno autora tekstów, kompozytora, jaki i wykonawcy. Wydawnictwo zatytułowane R.X.R.A, wyprodukował Rupert Hine, który pracował z takimi artystami, jak Tina Turner, Robert Palmer, czy Bob Geldorf.

Serra był wielokrotnie nominowany do prestiżowej nagrody Cesara, jest kilkukrotnym zdobywcą „Les Victoires de la musique” w kategorii najlepsza muzyka filmowa, zwycięzcą nagrody BMI American Film Music Award, a w 2005 roku otrzymał najwyższe francuskie odznaczenie nadawane przez Ministra Kultury Republiki Francuskiej „Oficera Orderu Sztuki i Literatury”.

Od początku 2008 roku Eric Serra pracuje nad muzyką do nowego spektaklu „Cirque du Soleil” w Las Vegas, którego premiera planowana jest na 31 lipca bieżącego roku.


Wybrana filmografia:

1983 - Le Dernier Combat
1985 - Subway
1988 - Wielki Błękit( The Big Blue )
1990 - Nikita ( La Femme Nikita )
1992 - Atlantis
1994 - Leon Zawodowiec / The Professional (Leon)
1995 - Goldeneye
1997 - Piąty Element ( The Fifth Element )
1999 - Joanna D`Arc (The Messenger: The Story Of Joan Of Arc)
2000 - Art (délicat) de la séduction, L`
2001 - Rollerball
2001 - Wasabi
2006 - SEXiPISTOLS (Bandidas)
2006 - Arthur and the Minimoys





Soundtracks.pl

© 2002-2019 Soundtracks.pl - muzyka filmowa.
Wydawca: Bezczelnie Perfekcyjni