Pamięć absolutna (Total Recall)31 Sierpień 2012, 13:36 | |
Kompozytor: Harry Gregson-Williams
Rok wydania: 2012 Wydawca: Madison Gate Records
|
| | Jeśli nie cierpicie na zaniki pamięci, Pamięć absolutna niczym Was nie zaskoczy. I bynajmniej nie dlatego, że jest *remakiem filmu Paula Verhovena z 1990 roku. Film Lena Wisemana sprawia wrażenie, jakby został skonstruowany na bazie kilku dzieł z gatunku science-fiction. Niemal każdy element jego scenografii wygląda znajomo - miasta, wnętrza, pojazdy, roboty przypominają te z Gwiezdnych wojen, Łowcy androidów albo Raportu mniejszości. Szybka akcja rodem z gier komputerowych (nagromadzenie szczęśliwych oswobodzeń jest tu wręcz męczące) wypełnia niemal cały seans, ale niespecjalnie trzyma w napięciu. W Pamięci absolutnej najbardziej podobały mi się szwarccharaktery - zabawnie przerysowana - choć nie jestem pewien, czy celowo - postać Lori (Kate Beckinsale) oraz Cohaagen, z fantazją grany przez Brayana Cranstona, gwiazdę serialu Breaking Bad.
Niestety muzyka Harry`ego Gregsona-Williamsa nie należy do mocnych elementów Pamięci absolutnej. Podobnie jak scenografia, jest ona szalenie wtórna. Utwory wypełniają motoryczne rytmy perkusji oraz ostinato smyczków, które słyszeliśmy już setki razy. Gregson-Williams nabudował swoją kompozycję elektroniką, ale olbrzymia ilość sampli nie posłużyła mu ani do wykreowania futurystycznego klimatu w filmie, ani do zbudowania napięcia, ani nawet nie wzbogaciła brzmienia. Elektronika narobiła tylko sporo niepotrzebnego hałasu. Co ciekawe, mnogość warstw brzmieniowych nie poszerzyła funkcji ilustracyjnych muzyki. Przeciwnie - w wielu scenach akcji utwory zlewają się z efektami dźwiękowymi. Nie sądzę więc, żeby przeciętny widz w ogóle poczuł działanie kompozycji.
Gregson-Williams nie zdecydował się zilustrować wątku miłosnego - dość sympatycznego i wartego podkreślenia. W scenach miłosnych słyszymy banalny ambient, tak jakby uczucie miało być również science-fiction. Najciekawszym muzycznym momentem w filmie jest scena, w której główny bohater uruchamia tajną pocztę video-głosową, grając pierwsze takty Allegretta z Sonaty d-moll op. 31 nr. 2 Ludwiga van Beethovena. Tylko ta ciekawostka zwraca uwagę podczas seansu. Zakup soundtracku zdecydowanie odradzam. Szkoda czasu i pieniędzy. Recenzję napisał(a): Aleksander Dębicz (Inne recenzje autora)
Lista utworów:
1. The Dream (03:35)
2. The Fall (02:11)
3. Colony (01:56)
4. The Tripping Den (02:50)
5. Rekall (02:51)
6. Rooftop Chase (02:23)
7. Hand Call (02:50)
8. The Vault (04:50)
9. Customs (01:40)
10. Car Chase (Part I) (02:44)
11. Car Chase (Part II) (01:34)
12. The Key (01:24)
13. The Scar On Your Hand (04:15)
14. Elevator Chase (05:21)
15. Train To Matthias (04:03)
16. Saving Melina (02:35)
17. Gravity Reversing (02:19)
18. Up Top Fight (02:52)
19. The Fall Collapses (01:35)
20. It`s Hard To Believe, Isn`t It? (02:34)
Razem: 56:22 |
|
|
|