Wielki Gatsby (The Great Gatsby - The Orchestral Score)05 Styczeń 2014, 10:02 | |
Kompozytor: Craig Armstrong
Rok wydania: 2013 Wydawca: Universal Music Polska
|
| | Craig Armstrong napisał muzykę, która nie powinna pasować do klimatu panującego w filmie Baza Luhrmanna. Liryzm, melancholia i sentymentalny temat miłosny nie wydają się być odpowiednim tłem dla zilustrowania bujnego życia towarzyskiego prowadzonego w Ameryce w latach dwudziestych. Żywiołowe tańce, kolorowe stroje, szybkie samochody, małżeńskie zdrady i piętno zbrodni - to świat, o jakim opowiada filmowy Wielki Gatsby. Czy w takim świecie jest miejsce na subtelne uczucia, na piękne ideały? Luhrmann, umiejętnie zestawiając sceny zbiorowe z kameralnymi, uczynił ze swojej historii zarówno wspaniałe widowisko, jak i gorzki portret człowieka, który dla marzeń poświęcił całe swoje życie. Muzyka w tym obrazie ma zaś kluczowe znaczenie.
Laureat Złotego Globu z 2002 roku za muzyczną ilustrację do obrazu Baza Luhrmanna Moulin Rouge! po raz kolejny spotkał się z sytuacją, w której tradycyjna partytura filmowa miała być jedną z kilku warstw, w jakich funkcjonuje muzyka. Obok partii orkiestrowych w filmie Wielki Gatsby przestrzeń dźwiękową wypełnia uwspółcześniony jazz (zarówno w aranżacjach instrumentalnych, jak i wokalnych) oraz utwory stylizowane na lata dwudzieste minionego wieku. Wydawać by się mogło, że w połączeniu z rewelacyjnymi wykonaniami piosenek (kompilacja jest w tym roku nominowana do nagrody Grammy - i wymaga osobnej recenzji), w których nagranie zaangażował się szanowany w świecie muzyki producent Jay Z, orkiestralne ilustracje wypadną blado. Nic bardziej mylnego!
Armstrong w płynny sposób splata swoje kompozycje z brzmieniem tradycyjnej jazzowej kapeli Bryana Ferry`ego i z gitarowym tematem zespołu The xx (Overture And Sanitarium; Beautiful Shirts And Dan Cody); łączy sentymentalny motyw skrzypcowy z refrenem piosenki amerykańskiej wokalistki Lany Del Ray (Hotel Sayre). Wokal artystki pojawia się na ścieżce dźwiękowej kilkakrotnie i niemal za każdym razem brzmi inaczej, w zależności od charakteru sceny. Zawsze jednak mamy świadomość, że ta melodia stanowi główny motyw miłosny w filmie. Szczególnie w pamięć zapada piękny, pełen dźwięków i przestrzeni temat Buchanan Mansion And Daisy Suite, towarzyszący najazdowi kamery na posiadłość małżonków Buchanan (można odnaleźć w tym motywie podobieństwo do utworu Lionela Richiego Still). Wyjątkowe są momenty, w których widząc zielone światło latarni dochodzące z przeciwległego brzegu zatoki, słyszymy metaliczny, wysoki, jednostajny ton, jednocześnie piękny i niepokojący, z orkiestrą w tle. Niezwykła ilustracja muzyczna towarzyszy również scenie śmierci Gatsby`ego (Gatsby`s Death And Portico).
Poza świetną, dynamiczną kompozycją Let`s Go To Town, cały soundtrack jest utrzymany w stonowanym, melancholijnym nastroju. Takie rozwiązanie powoduje, że muzyka instrumentalna stanowi w filmie przeciwwagę dla energicznych, wykonywanych z rozmachem (wizualnym i aranżacyjnym) piosenek. Tematy Armstronga pojawiają sie z reguły w chwilach, gdy obserwujemy głównego bohatera, jego relacje z Daisy i poznajemy wewnętrzne rozterki postaci. Dzięki temu oddalamy się od rozkrzyczanego, rozbawionego tłumu i skupiamy się na dramacie jednostki. Sceny te charakteryzuje nastrój intymności, niepewności i - wraz z rozwojem akcji - utraconych na zawsze nadziei. Trudno sobie wyobrazić, aby piosenkom, które pojawiają się w filmie (na przykład podczas przyjęć w zamku Gatsby`ego), towarzyszyła równie dynamiczna muzyka instrumentalna. Armstrong doskonale wyważył klimat historii i nadał jej subtelny charakter oraz głębię.
Jak dotąd ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Craiga Armstronga została dostrzeżona w wyścigu do satuetek Grammy, znalazła się również w gronie 114 soundtracków branych pod uwagę przy rozdawaniu nominacji do Oscara. Piosenka Lany Del Ray Young And Beautiful, której fragmenty Armstrong wplótł w swoje kompozycje, otrzymała nominacje do Grammy, Satelity oraz do nagrody Światowej Akademii Muzyki Filmowej. Widać więc, że harmonijne połączenie różnych typów muzyki oraz umiejętne wykorzystanie ich w budowaniu nastroju i charakteryzowaniu postaci zdobyło uznanie wśród jury przyznających najważniejsze nagrody muzyczno-filmowe. Mam nadzieję, że na nominacjach się nie skończy.
Ścieżka dźwiękowa do dzieła Baza Luhrmanna pt. Wielki Gatsby - podobnie jak sam film - wywołuje skrajne opinie. Ja należę do tej grupy osób, które widzą w muzyce Armstronga ogromną wartość - zarówno w połączeniu z obrazem, jak i poza nim. Nie mogę się od niej uwolnić.
(Artykuł pojawił się również na stronie www.klubfilmowy.com.)Recenzję napisał(a): Anna Józefiak (Inne recenzje autora)
Lista utworów:
1. Overture and Sanitarium (feat. The Bryan Ferry Orchestra, The xx)
2. Buchanan Mansion and Daisy Suite
3. Green Light (feat. The xx)
4. Hotel Sayre (feat. Lana Del Rey)
5. All Lit Up
6. Two Minutes to Four and Reunited (feat. Lana Del Rey)
7. Cello Theme
8. You Kept My Letters
9. Dream Violin
10. Beautiful Shirts and Dan Cody (feat. The Bryan Ferry Orchestra, The xx)
11. Magic Tree and I Let Myself Go (feat. Lana Del Rey)
12. Castle Went Dark (feat. The xx)
13. Let`s Go to Town
14. Dead Myrtle
15. That Night He Told Me Everything
16. Gatsby`s Death and Portico (feat. Nero)
17. Boats Against the Current and Daisy`s Theme (feat. The Bryan Ferry Orchestra) |
|
|
|