Od kiedy tylko słucham muzyki Jerry`ego Goldsmitha zawsze najbardziej fascynowały mnie partytury, które kompozytor ten tworzył do filmów akcji. Rok 1996 był pod tym względem szczególny. Powstało wtedy aż sześć ilustracji filmowych, z czego cztery należały do tego gatunku kina. Jednym z nich jest Executive Decision Stuarta Bairda.
Jest to muzyka bardzo wojskowa i dynamiczna. Kompozytor ponownie oferuje nam doskonały temat przewodni w stylu marszowym z wojskową instrumentacją. Podkład rytmiczny tworzą werble i sekcje smyczkowe, zaś główny motyw został rozpisany na *waltornie i trąbki. Całości towarzyszy jeszcze elektroniczna perkusja. Naprawdę doskonały. Jego prezentacja rozpoczyna się od krótkiego 1,5-minutowego The Map. Później pojawi się w ponad 5,5-minutowym Drill Team, choć już w nieco innej wersji, bardziej stonowanej. Ponowną eksplozję tematu - fanfar mamy w niewiele ponad 2-minutowym The Ramora. Różne motywy z tematu głównego będą się także pojawiają na innych utworach.
Połowę soundtracku stanowią klimaty dramatyczne (suspense), jakże typowe dla akcji rozgrywającej się w ciasnym wnętrzu pasażerskiego samolotu. Sporo mamy tu basów, mrocznej elektroniki, kontrabasów, werbli, kotłów i trąbek, a ponieważ terrorystami są Arabowie, więc kompozytor dodał jeszcze dżwięki typowe dla tej kultury. Ale służą one tylko jako ozdobniki - 2,5-minutowe Do It i Pick It Up oraz 3,5-minutowy The Sleeper.
Najlepsze są oczywiście motywy akcji, które tutaj brzmią naprawdę wzniośle i dynamicznie. Palmę pierwszeństwa zdobywa bezapelacyjnie ponad 5-minutowy All Aboard. Przez cały ten czas orkiestra symfoniczna pod batutą kompozytora jest na bardzo wysokich obrotach. Przerw nie ma wcale. Z głośników grzmią partie smyczkowe, waltornie, puzony, trąbki, basy, werble, elektronika - słowem wszystko. Prawdziwa perełka. W podobnym klimacie utrzymany jest 3-minutowy Starting Over oraz druga część 3,5-minutowego The Sleeper. Nie zapominajmy też, że wspomniane wcześniej kompozycje z tematami przewodnimi także należą do *"action score".
Zakończenie jest troszkę inne. Bardzo spokojna, romantyczna, 2-minutowa kompozycja, z nową, wyciszoną, aranżacją tematu przewodniego - Hold It. Dominują tutaj trąbki, pianino (syntezator) i *smyczki. Wszystko bardzo relaksujące, rzekłbym bardzo miłe. Choć czy nie przydałaby się w tym miejscu dynamiczna uwertura na koniec?
Oczywiście ponownie rozczarował mnie wydawca soundtracku - Varese Sarabande. Jerry Goldsmith skomponował do filmu ok. 90 minut muzyki, zaś na albumie mamy jej zaledwie pół godziny. W dodatku na filmie dominują utwory akcji, których tutaj mamy jak na lekarstwo. Przykładem takiego nie wykorzystanego na płycie utworu jest 3-minutowy Docking, nawiązujący stylowo i instrumentacyjnie do All Aboard. Naprawdę szkoda!
Executive Decision to tradycyjny już soundtrack akcji, jaki wyszedł spod pióra Goldsmitha. Doskonały, wojskowy temat przewodni, dynamiczne kompozycje akcji w jednej części i styl dramatyczny (suspense) w drugiej. Na koniec spokojna, romantyczna ballada. Całość prezentuje się jednak dużo lepiej niż np. przeciętny The River Wild. Szkoda, że zabrakło tutaj sporej części muzyki akcji obecnej na filmie. To nieco obniża ocenę końcową do trzech i pół punktu. *action score Recenzję napisał(a): Szymon Jagodziński (Inne recenzje autora)
Lista utworów:
1. The Map - 1:30
2. All Aboard - 5:40
3. Drill Team - 5:30
4. Do It - 2:33
5. Pick It Up - 2:31
6. Starting Over - 2:55
7. The Sleeper - 3:28
8. The Ramora - 2:18
9. Hold It - 1:58
Razem: 29:37
Dyrygent: Jerry Goldsmith
Orkiestracje: Alexander Courage |
|