From Russia With Love to pierwszy *score do filmu o agencie 007 jaki stworzył John Barry. W tym roku został wydany w reedycji bondowskich soundtracków, jednak nie zawiera nowych kompozycji.
Piosenkę tytułową skomponował Lionel Bart, ponieważ producenci uznali że niespełna 30-letni John Barry jest jeszcze zbyt niedoświadczonym kompozytorem. (Barry w następnym roku odwdzięczył im się przebojowym Goldfingerem). Ta nastrojowa ballada została zaśpiewana przez Matta Monro, z którym Barry nagrał w 1966r Oscarowy przebój Born Free.
From Russia With Love to jeden z dwóch filmów, w których zamiast piosenki na początku filmu pojawia się temat instrumentalny. Opening Titles to zaczynający i kończący się świetnymi, bondowskimi fanfarami utwór z użyciem melodii tytułowej i James Bond Theme.
Na tej ścieżce dźwiękowej po raz pierwszy pojawia się przebojowy, melodyjny temat "007" (również w 007 Takes The Lektor), czyli alternatywna dla "James Bond Theme" melodia ilustrująca niektóre sceny akcji. Ten wyśmienity temat będzie się pojawiał w sumie na pięciu ścieżkach dźwiękowych-ostatni raz w Moonrakerze. Inny dynamiczny temat akcji Girl Trouble bardzo różni się zarówno stylem jak i brzmieniem od tematów akcji z kolejnych dzieł Brytyjczyka.
Trzeba wspomnieć o kolejnej świetnej wersji "James Bond Theme" w utworze James Bond With *Bongos. To mistrzowski, jazzowy kawałek zagrany wirtuozersko na gitarze przez Vic Flicka. (podobnie jak Leila Dances czy Gypsy Camp).
Po raz pierwszy Barry skomponował bardzo romantyczną i nastrojową wersję instrumentalną piosenki tytułowej (pod nazwą Bond Meets Tania), ilustrującą sceny damsko-męskie. Takie kompozycje pojawią się na prawie każdej następnej bondowskiej ścieżce Barry`ego. Jedynym utworem z tej płyty, który nie znalazł się w filmie jest The Golden Horn - folklorystyczny, melodyjny utwór, który dzisiaj brzmi już bardzo archaicznie.
Dużą część płyty wypełnia muzyka wybitnie ilustracyjna-głównie kompozycje suspensowe. (Skrajne przypadki to Death of Grant i Spectre Island). Taka liczba kompozycji typowo suspensowych została wymuszona fabułą filmu, która dość istotnie różnie się od następnych filmów z cyklu. Barry buduje napięcie nieco inaczej, bardziej konwencjonalnie niż w swoich kolejnych dziełach. Nie znajdziecie tu takich majstersztyków jak: Capsule In Space czy Gumbold`s Safe.
Jest to jedyna (nie tylko bondowska) ścieżka dźwiękowa Barry`ego z taką dawką muzyki ilustracyjnej. Na następnych, Barry wyraźnie przechodzi do oryginalnych, bardzo melodyjnych kompozycji, które będą wypełniać zdecydowaną większość jego score`ów.
FRWL również dość istotnie różni się brzmieniem od kolejnych bondowskich scorów. "Wybuchowe" jazzowo-symfoniczne brzmienie jest obecne w zaledwie kilku kompozycjach. Charakterystyczny bondowski styl dopiero się kształtował, a tu mamy dopiero jego skromny zalążek. Przełom nastąpił rok później wraz z nadejściem Goldfingera. Recenzję napisał(a): Damian Sołtysik (Inne recenzje autora)
Lista utworów:
1. Opening Titles - 2:24
2. Tania Meets Klebb - 1:27
3. Meeting In St. Sophia - 1:06
4. The Golden Horn - 2:28
5. Girl Trouble - 2:25
6. Bond Meets Tania - 1:18
7. 007 - 2:45
8. Gypsy Camp - 1:15
9. Death Of Grant - 2:00
10. Matt Monro-From Russia With Love - 2:35
11. Spectre Island - 1:15
12. Guitar Lament - 1:09
13. Man Overboard /Smersh In Action - 2:18
14. James Bond With Bongos - 2:29
15. Stalking - 2:01
16. Leila Dances - 1:57
17. Death Of Kerin - 2:29
18. 007 Takes The Lektor - 3:00
Razem: 36:21 |
|