Niedawno ukazała się długo oczekiwana trzecia część gry Hitman. Hitman 3 Contracts to podobnie jak poprzednie części strzelanina z gatunku Third Person Shooter. Wiele wskazuje, że to ostatnia część sagi o Hitmanie, bowiem w tej części zabójca o ksywce 47 umiera osaczony w hotelu. Przed śmiercią przypomina sobie niektóre ze swoich misji a my te misje wykonujemy. Gra w większości elementów dorównuje drugiej części a nawet ją przewyższa. Muzykę do trzeciej części tak jak i do poprzednich skomponował Jesper Kyd.
Muzyka Duńczyka do Hitmana 2 Silent Assassin była świetnym, melodyjnym połączeniem epickiego, symfonicznego brzmienia z elektroniką, a także chórami. Kyd w jednym z wywiadów podkreślił, ze najbardziej inspirują go Vangelis oraz Jerry Goldsmith i to można było zauważyć słuchając tej muzyki. Chyba wszyscy oczekiwali, że Jesper Kyd rozwinie tutaj bardziej swoje koncepcje z drugiej części. Tymczasem stało się inaczej, bowiem Duńczyk wrócił do swoich korzeni i zaproponował niemal w pełni syntetyczny score, w którym pojawiają się skromne sample chórów i smyczków. Trochę to przypomina muzykę z Hitmana 1, lecz jest to dojrzalsza muzyka, a Kyd dysponuje tu znacznie cięższą i bardziej rozbudowaną elektroniką.
Muzyka jest generalnie dosyć mroczna, niemal perfekcyjnie oddająca klimat gry, znacznie posępniejszej i brutalniejszej od Hitmana 2. Kyd zaproponował tu masę tanecznych brzmień, począwszy od trance, goa, ambient po techno-industrial. Duńczyk znów stworzył muzyką budującą atmosferę głównie za pomocą tematów i chwała mu za to. Jak sam podkreśla stara się wykorzystać swobodę, jaką daje komponowanie do gier, gdy kompozytor nie jest zmuszony zilustrować każdej sekundy tak jak w filmie. Jesper Kyd w wywiadzie powiedział, że było dla niego wyzwaniem włączenie wielu tematów do tak "złego" score`u, ponieważ zwykle ten typ muzyki jest niemal niesłuchalny, zwłaszcza gdy chodzi o ścieżki dźwiękowe w filmach.
To udało mu się tutaj dosyć dobrze, efekt jego pracy docenimy najlepiej, gdy zagramy w grę. W White Room and Main Title Kyd prezentuje pierwszy, wyrazisty motyw zaaranżowany na syntezatory, z wplecionymi partiami chóralnymi, śpiewanymi po łacinie. Kolejne kompozycje są dosyć długie i monotonne a przy tym rytmiczne i wprowadzające podczas grania w pewien trans. Takie kawałki jak SWAT Team, Double Ballers czy Slaughter Club stwarzają w grze naprawdę śwetną atmosferę, towarzysząc Hitmanowi beznamiętnie likwidującemu kolejnych złoczyńców.
Wspomniałem o samplach - Kyd wplótł je m.in. w Double Ballers. Jedyne elementy etniczne znajdziemy w Hong Kong Underground, tutaj kompozytor użył chińskich instrumentów strunowych i egzotycznego fletu. W miarę następowania kolejnych utworów, muzyka staje się coraz bardziej duszna i ciężka, wręcz niezwykle mroczna (Weapons Select *Beats, Invader) osiągając apogeum w plugawym i posępnym Slaughterhouse. Nieco bardziej ambientowe klimaty przynoszą kończące płytę Sanitarium i Budapest Bath Hotel.
Tym, którym grali już w Hitmana 3 chyba nie muszę polecać muzyki Jespera Kyda. Duńczyk spisał się równie dobrze jak w drugiej części gry. Muzyka zapewnia grze świetną atmosferę, co ważne. Użycie tematów i rytmika powodują, że część jego muzyki nadaje się dosyć dobrze do słuchania poza grą, a może nawet lepiej na taneczne parkiety. Jedyne, co mogę Kydowi zarzucić to, to, że nie starał się stworzyć muzyki głębszej, która zaprezentowana w filmikach pomiędzy misjami, zagłębiałaby się w najgłębsze zakamarki psychiki Hitmana, przypominającego sobie przed śmiercią część swojego życia. Z drugiej strony jest to gra komputerowa i nie należy chyba od kompozytora zbyt dużo wymagać. Hitmana 3 Contracts rekomenduję głównie miłośnikom elektronicznych brzmień a tym, którzy oczekiwali symfoniczno-chóralnego spektaklu odsyłam do innego dzieła Kyda - Freedom Fighters z 2003r. Recenzję napisał(a): Damian Sołtysik (Inne recenzje autora)
Lista utworów:
1. White Room & Main Title - 5:31
2. SWAT Team - 3:58
3. Hong Kong Underground - 4:43
4. Slaughter Club - 8:51
5. Streets of Hong Kong - 6:40
6. Double Ballers - 2:36
7. Winter Night - 3:34
8. Weapon Select Beats - 1:40
9. 47 Detected - 3:10
10. Invader - 3:42
11. Slaughterhouse - 6:14
12. Sanitarium - 4:30
13. Budapest Bath Hotel - 5:23
Razem: 60:32 |
|