Nakręcony w 2000r. "U-571" to wojenny film Jonathana Mostow`a z całkiem niezłą obsadą (Matthew McConaughey, Bill Paxton, Harvey Keitel). Akcja rozgrywa się na niemieckiej łodzi podwodnej, przejętej przez amerykanów próbujących zdobyć Enigmę.
Autor muzyki do tego filmu - Richard Marvin - to kompozytor praktycznie nieznany. To właśnie "U-571" zwróciło na niego uwagę fanów gatunku. Fakt wyboru kompozytora nieznanego, ze stosunkowo niewielkim doświadczeniem, do produkcji o dużym budżecie i niezłej obsadzie może dziwić. Być może wpływ na to miała współpraca kompozytora i reżysera przy filmie telewizyjnym z 1991 roku - "Flight of Black Angel". Partytura Marvina, wydana przez kompozytora jedynie jako płyta promocyjna, została dobrze przyjęta i zazwyczaj otrzymuje bardzo pozytywne oceny. Przyjrzyjmy się jej dokładnie.
Płytę otwiera, nieoczekiwanie, utwór z napisów końcowych (kolejność utworów została zmieniona), prezentując militarystyczno-patriotyczny marsz z patetycznym tematem przewodnim partytury. Melodia ta, choć przyjemnie się ją nuci, niestety nie pozostaje w pamięci, po prostu przyjemnie "przelatuje przez uszy".
Orkiestracje i *harmonika "U-571" wyraźnie imitują styl Jerry`ego Goldsmitha. Najlepszym przykładem jest kolejny utwór - "Sub Battle" - w którym mamy niskie dźwięki fortepianu, wojskowo brzmiące werble, temat wykonywany przez kornet i *waltornie oraz *smyczki w tle - czyli wszystkie elementy, które bez trudu odnajdziemy w niemal każdej partyturze akcji Goldsmitha (można więc przypuszczać, że autor dostał kompozycje maestro Jerry`ego jako temptrack). Czasem pojawiają się też stylizacje na Alana Silvestri - np.: "Taking The U-571" kojarzy mi się z "Back to the Future". Wspomniany "Sub Battle" jest moim zdaniem najlepszym utworem akcji. Początkowo prezentuje przejęty z pierwszego utworu temat, a dalej zmienia się w pędzący marsz - bardzo interesująco brzmi tu sekcja dęta. Jednak ogólnie w muzyce akcji Marvina brakuje silnego tematu, który przykuł by uwagę słuchacza. Bez tego niestety jego kompozycje często pozostają tylko hałaśliwą ilustracją, która od początku do końca podąża w raz obranym kierunku, nie będąc w stanie zaskoczyć żadnymi ciekawymi zwrotami. Tak jest np. w: "Big Leaks", ponad 8-o minutowym "Destroyer Battle" czy "Taking The U-571".
Moim zdaniem znacznie ciekawiej wypada muzyka liryczna, jak choćby "Finale and Dedication", "Picking Up Survivors" czy "Restarting The U-571". Pomimo, że i tu autor wpompował sporo patosu, to jednak są to kompozycje nastawione na ilustrację emocji, a nie obrazu, i to jest ich dużym plusem. Pojawia się tu przyjemny, nostalgicznie brzmiący temat - lecz i ta melodia nie trafi do panteonu największych osiągnięć muzyki filmowej. Poza tym odrobinę kojarzy mi sie ona z nostalgicznym tematem Denisa McCarthy`ego ze "Star Trek: Generations".
Wszystko wydaje się tu być na miejscu: dynamizm, liryka czy profesjonalne *orkiestracje. Ale niestety po tej płycie w zasadzie nic nie pozostaje w pamięci. Jest to przyjemny przeciętniak w ładnym opakowaniu - tym opakowaniem są właśnie orkiestracje. Rozbudowana forma, niewiele treści. Brakuje również prawdziwie chwytliwego tematu, który łączyłby poszczególne utwory w spójną całość i pozostawał w pamięci na dłużej. Album jest także zbyt długi, przez co ciekawszy materiał rozpływa się w nawale suspensu (np.: "Material Office", "Going To 200 Meters", "Enigma Photo/Swastika", "Lock and Load", "U-571 Rises/Trigger Struggles" czy aż pięcio-minutowy "Tyler`s Torpedo Plan"). Optymalny czas wydania dla tego tytułu to moim zdaniem 35-40 minut. Richard Marvin z pewnością ma bardzo dobry warsztat, ale w tym przypadku zabrakło mu ciekawych i nowatorskich pomysłów. Jest to album raczej tylko dla fanów symfonicznej muzyki akcji lub militarystycznych brzmień. Recenzję napisał(a): Łukasz Remiś (Inne recenzje autora)
Wczytywanie ...
Lista utworów:
1. End Credits #1 - 02:16
2. Sub Battle - 05:45
3. Material Office - 01:14
4. Chase - 02:55
5. Finale and Dedication - 04:41
6. Picking Up Survivors - 02:41
7. S-33 Leaves Port - 01:43
8. Big Leaks - 01:46
9. Restarting The U-571 - 01:07
10. Going To 200 Meters - 01:06
11. Destroyer Battle - 08:36
12. Enigma Photo/Swastika - 02:09
13. Pier Intro - 00:55
14. Lock and Load - 02:17
15. Taking The U-571 - 01:44
16. Tyler Picks Trigger - 01:16
17. U-571 Rises/Trigger Struggles - 02:35
18. S-33 Sinks - 02:23
19. Searching Below - 02:14
20. Opening/U-571 Attacks - 02:30
21. U-571 Surfaces - 01:25
22. Tyler`s Torpedo Plan - 05:10
23. Quiet Theme - End Credits #2 - 03:41
Razem: 62:09
Orkiestracje: Richard Marvin, Pete Anthony, Bruce Babcock, Ken Thorne, Brad Dechter |
|