Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  



Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Okręt (Das Boot)

29 Sierpień 2006, 08:24 
Kompozytor: Klaus Doldinger

Rok wydania: 1981/1997
Wydawca: WEA Records

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Okręt (Das Boot)

Odtwarzaj / Zatrzymaj

Znakomity, nominowany do Oscara, "Das Boot" z roku 1981 był sukcesem, który wywindował reżysera Wolfganga Petersena, jak i odtwarzającego główną rolę Jürgena Prochnowa, do Hollywood. Film przedstawia bezsilność zwykłych żołnierzy (tu marynarzy na okręcie podwodnym) wobec przytłaczającej ich wojny. Wojny będącej nudnym, ciągnącym się oczekiwaniem, przerywanym przemocą i śmiercią. Klaustrofobiczna i poruszająca wizja podwodnej walki na stałe weszła do kanonu światowego kina.

Przygotowaniem muzyki do "Das Boot" zajął się Klaus Doldinger, będący już wówczas stosunkowo doświadczonym kompozytorem. Dziś znany jest przede wszystkim za: właśnie "Das Boot" oraz "Niekończącą się Opowieść".

Centralnym punktem muzyki Doldingera jest temat przewodni. Znakomita nostalgiczna melodia wykonywana na syntezatorach lub smyczkach, znana chyba każdemu. Często można było ją usłyszeć w radio i w rozmaitych remixach. W "klasycznej" aranżacji jest obecna już od pierwszego utworu. Ale znakomicie prezentuje się także w utworze "Erinnerung" - tu kameralnie, wykonywana przez gitarę akustyczną w towarzystwie smyczków jeszcze bardziej porusza swoim nostalgicznym klimatem. Drugim tematem równie często przewijającym się na tej płycie jest motyw akcji. Umiarkowane tempo, sekcja dęta na pierwszym planie, nieco elektroniki i przygodowy klimat, który wnosi powiew otuchy i energii. Po raz pierwszy motyw ten pojawia się w "U 96". Oba tematy zostają niejako połączone w "Heimkehr" czy "Rückzug" - które ze względu na pogodną atmosferę należą do najłatwiej przyswajalnych utworów albumu.

Poza nimi płyta oferuje wspomnianą nostalgię, ale przede wszystkim suspens ilustrujący długie chwile bezsilnego wyczekiwania. To właśnie odnajdujemy w "Angriff" (z wplecionym ostrym i złowrogim dźwiękiem sonaru - swoją drogą na płycie można go usłyszeć dość często), "Bedrohung", "Warten", "Absinken", "Auf Grund" czy "Eingeschlossen". Nie są to utwory, do których chce się wracać.

Doldinger wykreował w "Das Boot" ciekawe brzmienie. Pomijając użycie elektroniki, uwagę zwraca głęboki pogłos na orkiestrze - brzmienie to kojarzy mi się z japońską muzyką filmową. Tamtejsi twórcy często nagrywają orkiestrę w ten właśnie sposób.

Opisywane tu wydanie WEA Records, pomimo znakomitego dźwięku, ma pewien znaczący minus. Aż 30 minut materiału to muzyka źródłowa (jak wojskowy marsz "Muss i denn", piosenka "Mon Gars" czy żywy jazzowy kawałek "Schwarze Augen") oraz utwory z dialogami i ścieżką dźwiękową filmu. O ile muzyki, którą określiłem jako źródłową, da się posłuchać, to utwory z dialogami są moim zdaniem całkowicie zbędne - tym bardziej, że dublują kompozycje z pierwszej części albumu.

"Das Boot" to kompozycja przeciętna ze względu na jej silną ilustracyjność i co za tym idzie sporą ilość muzyki suspensowej oraz underscore`u. Jej głównym celem było wspomóc klaustrofobiczny klimat filmu i niewątpliwie cel ten został osiągnięty wzorowo. Poza filmem staje się ona ciężka, przytłaczająca i monotematyczna - morskie głębiny nie są miejscem gościnnym. Po muzykę Doldingera warto sięgnąć z sentymentu dla filmu oraz dla samego tematu przewodniego. Nie jest to jednak płyta, do której powraca się często i z wielką przyjemnością.

Recenzję napisał(a): Łukasz Remiś   (Inne recenzje autora)




Zobacz także:
Wczytywanie ...


Lista utworów:

1. Anfang - 01:07
2. Titel - 03:46
3. Appell - 00:53
4. U 96 - 02:30
5. Auslaufen - 01:12
6. Erinnerung - 02:34
7. Konvoi - 04:17
8. Angriff - 02:10
9. Inferno - 00:51
10. Heimkehr - 02:31
11. Bedrohung - 02:34
12. Erinnerung - 01:10
13. Gibraltar - 04:21
14. Warten - 01:11
15. Absinken - 01:36
16. Auf Grund - 01:17
17. Eingeschlossen - 02:23
18. Rettung - 02:14
19. Rückzug - 01:38
20. Ende - 03:23
21. Muss i denn - 01:25
22. Mon Gars (wykonuje Rita Cadillac) - 02:34
23. Schwarze Augen - 02:36
24. Das Boot (wer. singlowa) - 03:17
25. Konvoi - 04:31
26. Angriff - 03:42
27. Gibraltar - 04:22
28. Absinken / Eingeschlossen - 02:58
29. Rettung - 03:03
30. Rückzug / Heimkehr - 02:13

Razem: 74:19

Komentarze czytelników:

Kuba:

Moja ocena:

Temat główny to absolutny klasyk. Do tego ciekawe aranżacje i nie podlegająca dyskusji atmosfera klaustrofobicznej przestrzeni okrętu podwodnego. Po za tym jednak - sporo wymaga od słuchacza na płycie.

MaciekG.:

Moja ocena:

Rewelacyjny temat przewodni a i reszta nie najgorsza. Bardzo polecam.

chesky:

Moja ocena:

Temat przewodni to bez watpienia potega, niepowtarzalna melodia, dzis klasyka, ale na cala sciezke dzwiekowa do filmu moim zdaniem potencjal bym znacznie wiekszy. Opierajac sie na takim temacie przewodnim mozna bylo zrobic niesamowity, uderzajacy, dynamiczny score. A tak jedyne co mamy to tylko mistrzowska melodie. Moze to tez wczesniejsze lata ale przeciez juz wtedy zaczely powstawac bombowe (w doslownym tego slowa znaczeniu) sciezki dzwiekowe. Daje 2/5 dla calego scoreu, dla tematu przewodniego 4.5/5

Trooper:

Moja ocena:

Nie bądzcie śmieszni... Ten album to po prostu mistrzostwo świata, które może sobie stanąć obok legendarnych utworów Johna Williamsa czy Ennio. Temat przewodni to chyba zna już każdy nastolatek, a tytuły takie jak Angriff nawet go przebijają - 5/5

Przemek M.:

Moja ocena:

Bardzo dobra ścieżka dźwiękowa Dlaczego? Po pierwsze ma swój oryginalny charakter, nie zapominajmy o jednym muzyka do filmu została napisana w roku 1981, w czasie gdy mało kto słyszał o wydawaniu muzyki z filmu na albumie i czerpaniu z tego tytułu dochodów. Dlatego biorąc pod uwagę co miał do dyspozycji kompozytor tworząc ten album, wydaję mi się że stanął na wysokości zadania. Wydaje mi się, że nie możemy na tym portalu oceniać jednymi kryteriami muzyki ?dawnej? z przed kilkudziesięciu lat z muzyką ?obecną?. Nie możemy stwierdzać (podświadomie), że Das BOOT nie zasługuję na 5 gwiazdek bo 5 gwiazdek dostają takie albumy jak Harry Poter, czy Władca Pierścieni a tym kompozycją Das BOOT nie dorównuję. Zgadzam się że nie dorównuje, ale pamiętajmy, że muzyka do filmu Das BOOT była nagrywana w trochę innych realiach niż te obecne. Przecież to tak jakby w jednej kategorii oceniać film ?Rejs z mega -produkcją Władca Pierścieni.: ) Po drugie wysoka ocena należy również się za to, że temat przewodni jako jeden z nielicznych przetrwał do dziś. Wydaje mi się, że można by zrobić na tym portalu ranking najbardziej dobrych i rozpoznawalnych tematów przewodnich i zobaczyć co z tego wyjdzie: ) . Moja 5 najlepszych i rozpoznawalnych tematów przewodnich wygląda tak 1. Indiana Jones 2. James Bond 3. Das BOOT 4. Rocky -Eye of the Tiger 5. Gliniarz z Beverly Hills