Wszyscy ludzie króla to trzeci film wziętego scenarzysty Stevena Zailliana, oparty na nagrodzonej Pulitzerem powieści Roberta Penna Warrena pod tym samym tytułem (w Polsce znanej jako Gubernator). Traktuje on o Williem Starku, amerykańskim polityku, który w drodze po władzę porzuca swoje ideały i staje się typem człowieka, z jakim sam wcześniej walczył - skorumpowanym i pazernym. Chociaż we Wszystkich ludziach króla występują same gwiazdy - Sean Penn, Jude Law, Kate Winslet, Anthony Hopkins - obraz ten poniósł sromotną klęskę. Zebrał kiepskie recenzje krytyków i zarobił bardzo mało - w pierwszym tygodniu wyświetlania w amerykańskich kinach, zaledwie 3,8 miliona dolarów, podczas gdy jego produkcja kosztowała 55 milionów. Trudno mi się do tych wyników odnieść, ponieważ filmu nie widziałem - o polskiej premierze wciąż ani widu ani słychu. Nie czekając na decyzję dystrybutorów przedstawię samą muzykę, skomponowaną przez Jamesa Hornera, którą wydała na płycie Varese Sarabande.
Patrząc przez pryzmat ostatniej twórczości Jamesa Hornera, ilustracja Wszystkich ludzi króla prezentuje się całkiem nieźle. Artysta postawił w niej na tematykę oraz brzmienie orkiestry symfonicznej, czyli to, w czym czuje się najlepiej. Stworzył bardzo dobry temat przewodni, w którym o dziwo nie dokonał auto-plagiatu. W ogóle należy powiedzieć, że nie znajdziemy tu wiele zapożyczeń ze wcześniejszych dzieł kompozytora. Niestety oryginalność Wszystkich ludzi króla jest i tak niewielka. Większość utworów zostało opartych na oklepanych, hollywoodzkich schematach. Sposób budowania napięcia, rozwój melodyczny, *harmonika są irytująco znajome.
Muzyka ma charakter podniosły i jednocześnie dramatyczny. Słychać w niej nastrój amerykańskiego patriotyzmu - niektóre frazy wręcz przywodzą na myśl powiewającą flagę USA. Miejscami, ze względu na *instrumentacje, nasuwają się skojarzenia z Patriotą Johna Williamsa, jednak Wszyscy ludzie króla są pozbawieni tej nutki wesołości i przygody. W kompozycji Hornera dominuje ciężki klimat, odczuwalne są nawet takie emocje, jak ból, cierpienie. Połączenie tego wszystkiego znakomicie oddaje dramat amerykańskiego polityka.
Album otwiera Main Title, zawierający, jak sama nazwa wskazuje, temat przewodni. Rozpoczyna się od charakterystycznych dla całej partytury, stopniowo zdrabnianych rytmicznie i zwiększanych dynamicznie uderzeń werbli i kotłów, prowadzących do tajemniczego motywu *waltorni, a potem smyczków, uzupełnionych brzmieniem dzwonu. Podobne efekty słyszeliśmy w Aliens. Po tym dynamicznym wstępie wchodzi wspomniany temat przewodni, wykonywany najpierw na fortepianie z *kontrapunktującymi smyczkami. Składa się on z kilku wyrazistych motywów, których melodyka wnosi pierwiastek żalu i smutku. Po ponownym *crescendo werbli i kotłów temat przejmuje cała orkiestra, a prym wiedzie kwintet smyczkowy - niejednego może poruszyć. Wszystkie elementy opisanego utworu prezentują się interesująco. Szkoda tylko, że są do znudzenia powtarzane na całej płycie, przez co robią się nudne.
Miły dla ucha jest utwór Time Brings All Things To Light z bardzo pięknym tematem lirycznym, prowadzonym przez instrumenty dęte drewniane, z towarzyszeniem smyczków i fortepianu. Podobny, ciepły charakter melodii usłyszymy też w Give Me The Hammer And I`ll Nail `em Up. Jednak tu frazy występują z kontrastującymi, ciemnymi motywami wiolonczel i kontrabasów oraz *arpeggio fortepianu, identycznym jak w Podróży do Nowej Ziemi. W połowie utworu temat jakby w pełni się uwalnia, słyszymy go w pełnej okazałości. Jest pogodny, niosący nadzieje, co jest efektem użycia odpowiedniej harmoniki i instrumentacji.
W kolejnych utworach wszystkie motywy i tematy powtarzają się. Przewodni w różnych wersjach, nawet na wiolonczelę solo (Adam`s World). Jest też dość sporo muzyki czysto ilustracyjnej w bardzo hollywoodzkim stylu. Jednak należy powiedzieć, że Wszyscy ludzie króla, pomimo powtarzalności, schematyczności i lekkiej kiczowatości, są porządną, solidną kompozycją, jedną z lepszych w ostatnich latach twórczości Jamesa Hornera. Recenzję napisał(a): Aleksander Dębicz (Inne recenzje autora)
Wczytywanie ...
Lista utworów:
1. Main Title - 04:28
2. Time brings All Things To Light. - 01:43
3. Give Me The Hammer and I`ll NAIL `EM UP! - 05:57
4. Bring Down The Lion And The Rest Of The Jungle Will Quake In Fear. - 03:32
5. Conjuring the `Hick` Vote - 03:12
6. Anne`s Memories - 02:45
7. Adam`s World - 03:41
8. Jack`s Childhood - 02:20
9. The Rise to Power - 03:15
10. Love`s Betrayal - 02:52
11. Only Faded Pictures - 02:47
12. As We Were Children Once - 02:47
13. Verdict and Punishment - 05:58
14. All Our Lives Collide - 03:21
15. Time Brings All Things To Light...I Trust It So. - 07:36
Razem: 56:14 |
|