Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  



Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Dzika rzeka (The River Wild)

08 Czerwiec 2003, 09:02 
Kompozytor: Jerry Goldsmith

Rok wydania: 1994
Wydawca: RCA Records

Muzyka na płycie:
Dzika rzeka (The River Wild)

We wrześniu 1994 roku na ekranach kin pojawił się nowy film Curtisa Hansona (który trzy lata później stworzy klasyczny dramat kryminalny L.A. Confidential) - The River Wild. Do tej pory reżyser kojarzył się z mrocznymi thrillerami i dramatami, a tutaj mamy typowy thriller akcji z nie najmłodszą już Meryl Streep i Kevinem Baconem. Pierwotnie muzykę do filmu napisał weteran Maurice Jarre. Została jednak odrzucona i reżyser zatrudnił innego weterana, specjalistę od kina akcji, Jerry`ego Goldsmitha.

Rok 1994 był bardzo pracowity dla kompozytora. Napisał wtedy muzykę do pięciu filmów, w tym trzech z gatunku kina akcji (Bad Girls, The Shadow i The River Wild). Obiektywnie oceniając The River Wild jest najsłabszy z całej trójki. Ogólnie jednak nie jest tak źle. Jest to typowy dla Goldsmitha projekt akcji, w pełni poprawny, ale tylko przeciętny.

Bez wątpienia najsilniejszą stroną partytury jest doskonały temat przewodni. Rozpoczyna go utwór 2 Gale`s Theme (Main Title). Przepiękna linia melodyjna tworzy motyw, który można zaliczyć do najlepszych w filmografii kompozytora, szczególnie w latach 90-tych. Najpierw bardzo spokojnie pierwsze takty podaje flet na podkładzie harf, następnie zostaje on rozwinięty na solową trąbkę, po czym mamy temat przewodni w pełnej krasie z sekcjami smyczkowymi na pierwszym planie. Co ciekawe utwór ten kończy się sekwencją akcji typową dla sceny pościgowej.

Temat przewodni będzie przewijał się przez cały album w różnych aranżacjach. I tak w wersji bardzo dynamicznej, na trąbkę jako instrument prowadzący oraz flet i sekcję smyczkową, mamy go w utworze 4 Wade Goes Under; z kolei utwór 6 Vision Quest prezentuje na ten sam temat w wersji bardziej romantycznej i spokojnej rozpisanej na partie smyczkowe; w podobnym klimacie utrzymany jest nastrojowy utwór 8 Same Old Story, gdzie główny motyw podaje nam flet i obój, natomiast powrót do tematu na orkiestrę oferuje nam ostatni utwór 10 Family Reunion, a więc sekcje smyczkowe, trąbka i flet w pełnej okazałości.

Poza tematem wiodącym resztę albumu wypełniają kompozycje zróżnicowane tematycznie - mamy tu zarówno utwory dramatyczne, w stylu "suspense", jak np. 3. Big Water i 5. Tom Hangs On; dynamiczne, pełne przemocy (4. Wade Goes Under, 7. Little Niagara i 9. Vacation`s Over) oraz delikatne i romantyczne - 6. Vision Quest i 8. Same Old Story. Ich instrumentacja jest także zróżnicowana. Przy stylu "suspense" mamy dramatyczne sekcje smyczkowe, niespokojną perkusję, elementy elektroniczne oraz, od czasu do czasu, instrumenty prowadzące, jak trąbki, czy *waltornie. W stylu "action" mamy to co u Goldsmitha najlepsze - rozbudowane partie smyczkowe, waltornie i resztę dęciaków, kotły i elektronikę. Najlepszy utwór w tym klimacie to prawie 10-minutowy Vacation`s Over. Natomiast brzmienie romantyczne oddają nam głównie "miękkie" sekcje smyczkowe oraz flety i oboje.

Na zakończenie należy poruszyć jeszcze kwestię dwóch utworów. Jako numer jeden (w kolejności) mamy piosenkę country w wykonaniu Cowboy Junkies - The Water Is Wide. Całkiem zgrabna i słucha się naprawdę dobrze. Jeszcze do niej wrócę. Jako utwór 10 zamykający album mamy uwerturę na koniec - wspaniały pokaz głównego tematu przewodniego w różnych aranżacjach, jednak przy 1:50 przeżywamy szok. Nagle przycisza się muzyka i wchodzi "na siłę" piosenka The Water Is Wide! To już przesada. Kompletnie nieudany eksperyment. A z 4:15 znowu powraca Jerry Goldsmith i main title, który kończy album spokojnym motywem trąbki i sekcji smyczkowej. Uważam, że uwertura finalna powinna obejmować tylko muzykę ilustracyjną.

Ogólnie Jerry Goldsmith stworzył muzykę bardzo dla siebie typową, muzykę w której (poza cudownym tematem przewodnim) nie ma jednak nic oryginalnego. Wszystko jest bardzo poprawne, melodyjne, dramatyczne gdy potrzeba, zaś muzyka akcji brzmi tak jak powinna. Brak jednak czegoś co pozwalało by delektować się partyturą. Jest po prostu przeciętna. Dobra i nic poza tym. Choć kompozytor napisał do filmu ponad godzinę muzyki 32 minuty "original score" w zupełności wystarczy. *original score

Recenzję napisał(a): Szymon Jagodziński   (Inne recenzje autora)




Zobacz także:


Lista utworów:

1. The Water is Wide - Cowboy Junkies - 3:10
2. Gale`s Theme - 2:24
3. Big Water - 2:51
4. Wade Goes Under - 3:18
5. Tom Hangs On - 3:21
6. Vision Quest - 2:57
7. Little Niagara - 2:40
8. Same Old Story - 2:12
9. Vacation`s Over - 9:51
10. Family Reunion - 5:47

Razem: 38:52 (muzyka ilustracyjna - 32:21)

Komentarze czytelników: