Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Autor Widmo (The Ghost Writer)

22 Luty 2010, 15:32 
Kompozytor: Alexandre Desplat

Rok wydania: 2010
Wydawca: Varese Sarabande

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Autor Widmo (The Ghost Writer)

 Kup tę płytę w:

iTunes za 9.99
SATYSFAKCJA GWARANTOWANA - nagroda Soundtracks.plPo seansie Autora Widmo wyszedłem z kina podwójnie usatysfakcjonowany. Jako kinoman, bo obejrzałem mistrzowski thriller od początku do końca trzymający w napięciu i jako miłośnik muzyki filmowej, gdyż wspaniała kompozycja Alexandre’a Desplata odegrała w najnowszym dziele Romana Polańskiego bardzo ważną rolę. Od razu powiem, że oglądając film, dawno nie czułem tak perfekcyjnej symbiozy obrazu z utworami muzycznymi. Złożyły się na nią podstawowe czynniki – efektowna reżyseria oraz montaż i oczywiście niezwykły filmowy zmysł kompozytora.

Biorąc pod uwagę znane wszystkim okoliczności towarzyszące powstawaniu filmu, końcowy efekt jest szczególnie imponujący. Tym bardziej, że prace nad montażem, dopasowaniem muzyki odbywają się w końcowej fazie projektu – a wtedy główny twórca był już w areszcie. Autor widmo robi wrażenie nie jako wybitne dzieło artystyczne (nie oczekujmy zbyt wiele od kina gatunkowego), daje jednak widzowi wielką satysfakcję właśnie ze względu na realizatorską perfekcję a także, co należy podkreślić, pewną świeżość.

Skąd się ona bierze? Przede wszystkim z mistrzowskiej, oryginalnej reżyserii, zwłaszcza dialogowych scen w pomieszczeniach z kilkuosobową grupą aktorów, w których w mgnieniu oka można dostrzec relacje pomiędzy bohaterami. Świeżość przynosi również klimat opowieści, mocno nawiązujący do kina noir, a podobnych odniesień we współczesnym kinie nie doświadczamy często. I tu przechodzimy do meritum niniejszej recenzji, gdyż właśnie muzyka, obok zdjęć Pawła Edelmana, w dużej mierze kreuje charakter Autora Widmo.

Jakie to przyjemne uczucie, kiedy wybitny kompozytor trafi na inspirujący materiał, który pozwoli mu rozwinąć jego własny niepowtarzalny styl. Muzyka Alexandre’a Desplata ma w sobie bowiem wszystkie charakterystyczne elementy dla tego kompozytora, od rozwiązań instrumentacyjnych po sposoby budowania narracji, ale jednak wyjątkowo ekscytuje. Przychodzi mi na myśl Droga do szczęścia - przypadek bardzo podobny. Muzyka Thomasa Newmana, też właśnie bardzo Newmanowska, wydała mi się szczególnie spełniona w dziele Sama Mendesa. Jakby kunsztownie nakręcone i zmontowane sceny tego filmu okazały się najodpowiedniejsze dla muzycznej estetyki kompozytora – jego harmoniki, charakterystycznego kształtu motywów itp. Drogę do szczęścia uważam też za jedną z najspójniejszych kompozycji artysty. Autor Widmo jest dla mnie czymś podobnym w twórczości Francuza. Rozwiązania ilustracyjne Desplata u Polańskiego – jak to się mówi – zażerają. Są dobitne, celne. Słuchając poszczególnych utworów zarówno w połączeniu z obrazem, jak i na płycie odczułem swoistą radość z ich wykorzystania, komfort wolnej ręki. Może właśnie dlatego w najnowszym dziele Desplata raczej nie usłyszymy nużących utworów ilustracyjnych, które często są efektem na siłę spełnionych poleceń reżysera. W Autorze Widmo współpraca Desplata z Polańskim udała się nadzwyczajnie.

Charakterystyczne elementy muzyki Desplata, które tak znakomicie funkcjonują w omawianym dziele to przede wszystkim pulsujący, frenetyczny rytm, wygrywany przez orkiestrę symfoniczną a także wyrafinowana *orkiestracja. Dzięki kunsztowi kompozytora duży przecież zespół brzmi lekko, słychać w nim wyraźnie poszczególne sekcje (motoryczne instrumenty dęte drewniane, selektywne *smyczki, migotliwe dzwonki, fortepian), a to ma ogromny wpływ na narrację filmu. Często wybrzmiewająca muzyka napędza sceny, sprawia, że stają się jeszcze bardziej potoczyste – własnie dzięki pulsującej, ale niemasywnej orkiestrze, w której łatwe do wyodrębnienia warstwy spełniają różne funkcje ilustracyjne. Przykładem niech będzie znakomity utwór Chase On The Ferry, ilustrujący ucieczkę głównego bohatera z promu. Przyznam, że głównie dzięki muzyce oglądałem ją, siedząc na krawędzi kinowego fotela. Nie potrafię oddać sugestywności tego utworu słowami, gdyż jego łatwe do opisania części składowe sugerowałyby banał. W istocie, Desplat nie stworzył tu niczego nowego – od lat na przykład buduje się napięcie szybkimi, bliskimi interwałami smyczków. Jednak styl Desplata, przejawiający się w drobiazgach, a także wspaniałe wykonanie sprawiają, że muzyka brzmi niezwykle efektownie. Chciałbym tylko zwrócić uwagę na zachwycająco selektywną kaskadę smyczków w kulminacyjnym momencie Chase On The Ferry, kiedy tytułowy bohater przeskakuje przez siatkę – ilustracyjny majstersztyk!

Wspomniany klimat kina noir Alexandre Desplat wytworzył tajemniczo brzmiącymi, dyskretnymi, ale jednocześnie bardzo efektywnymi motywami trąbki z tłumikiem, nadającymi całości niepowtarzalny rys. Poza tym artysta skomponował kilka motywów, nawiązujących do stylistyki Bernarda Herrmanna. W połączeniu z nowoczesną metodą ilustrowania obrazu te elementy brzmią oryginalnie.

Suspens w Autorze Widmo równoważą lżejsze, delikatniejsze utwory, takie jak Rinehart Publishing czy Lang’s Memoirs. Ciepła *harmonika i subtelna instrumentacja tego drugiego pomagają widzowi utożsamić się z bohaterem w zabawnej scenie czytania przez niego książki, którą ma za zadanie poprawić.

Autor widmo wspaniale rozpoczął nowy filmowo-muzyczny sezon. Jeśli taki będzie cały rok, będę zachwycony. Gorąco polecam!

Recenzję napisał(a): Aleksander Dębicz   (Inne recenzje autora)





Lista utworów:

1. The Ghost Writer - 01:41
2. Rhinehart Publishing - 00:58
3. Travel to the Island - 02:28
4. Lang`s Memoirs - 01:43
5. Chase on the Ferry - 02:31
6. Suspicion - 02:49
7. Investigation - 02:07
8. Hidden Documents - 02:09
9. The Old Man - 01:17
10. In the Woods - 03:40
11. Prints - 01:45
12. The Predecessor - 02:28
13. Pr Paul Emmett - 05:39
14. Bicycle Ride - 01:52
15. Lang and the CIA - 02:21
16. The Truth about Ruth - 04:55
17. The Ghost Writer (Reprise) - 01:49

Razem: 42:12



Komentarze czytelników:

Adam Krysiński:

Moja ocena:

Polański. Edelman. Desplat. Geniusze.

trof:

Moja ocena:

Niesamowita muzyka do niesamowitego filmu.

Rafalski:

Moja ocena:

świetny film, znakomita muzyka (rewelacyjna czołówka z promem i świetnym main theme)

dziekan:

Moja ocena:

Genialna Muzyka ;)
Gratulacje dla Polanskiego za swietny film ;)

Charles:

Moja ocena:

Bardzo dobry film i świetna muzyka.Polecam


  Do tej recenzji jest jeszcze 5 komentarzy -> Pokaż wszystkie