Kochankowie z księżyca (Moonrise Kingdom)08 Grudzień 2012, 02:05 | |
Kompozytor: Alexandre Desplat
Rok wydania: 2012 Wydawca: ABKCO Records
|
| | Klasę Alexandre`a Desplat można poznać m.in. po tym, że potrafi on odcisnąć silne piętno na filmie, komponując niewielki materiał, czasem zaledwie jeden utwór. Jego muzyczny komentarz do wydarzeń przedstawionych w Rzezi Romana Polańskiego na długo zapada w pamięć, chociaż wybrzmiewa tylko na napisach początkowych i końcowych. Podobnie jest w przypadku Moonrise Kingdom (polskiego tytułu Kochankowie z księżyca nie będę używał), w którym również usłyszymy jeden utwór Desplat, ale w kilku wersjach aranżacyjnych.
Każda wersja utworu The Heroic Wheather-Conditions of the Universe ma podtytuły związane z pogodą, jaka panuje w odpowiadających im częściach filmu. W ten sposób Desplat uwypukla błyskotliwe założenie konstrukcyjne reżysera Wesa Andersona. Instrumentacja poszczególnych wersji sugestywnie odzwierciedla aurę przyrody. Poza tym utwór pełni szereg innych funkcji. Dzięki swojej motoryczności wspomaga narrację i wzmacnia dramaturgię poszczególnych sekwencji - najdobitniej w finale filmu. Dyskretnie i czule podkreśla też szczere uczucie pomiędzy dwójką młodziutkich głównych bohaterów. W scenie ich biwaku nad rzeką kompozytor wytworzył klimat urokliwej intymności, pozostawiając sam akompaniament tematu przewodniego, delikatnie granego na instrumentach strunowych szarpanych.
Imponuje odwaga, jaką Desplat wykazał się odchodząc od dosłownego ilustrowania obrazu na rzecz budowania formy dzieła. Na przykład podczas wędrówki zakochanej pary przez las opisywany utwór pełni funkcję tła. Niespiesznie rozwija się do momentu, w którym bohaterowie wchodzą na wzgórze. Kamera pokazuje wówczas ciemniejące chmury, co mogłoby pozostać dla widza bez znaczenia, gdyby nie gwałtowna kulminacja utworu muzycznego.
Muzyki Desplat bardzo przyjemnie słucha się w oderwaniu od obrazu, gdyż jest melodyjna i finezyjnie zaaranżowana. Szczegóły instrumentarium każdy może poznać w ostatnim utworze albumu, w którym główny bohater anonsuje wejścia wszystkich instrumentów. To ukłon w stronę Benjamina Brittena i jego edukacyjnych Wariacji i fugi na temat Purcella, również wybrzmiewających w filmie. Muzyka Brittena jest zresztą jednym z bohaterów lirycznej komedii Andersona i nadaje jej wyjątkowości. Melomani powinni więc Moonrise Kingdom obejrzeć. *aria Recenzję napisał(a): Aleksander Dębicz (Inne recenzje autora)
Lista utworów:
1. The Young Person`s Guide To The Orchestra, Op. 34: Themes A-F (3:23) - Benjamin Britten
2. Camp Ivanhoe Cadence Medley (1:36) - Mark Mothersbaugh
3. Simple Symphony, Op.4 - 2. Playful Pizzicato (3:02) - Benjamin Britten
4. Kaw-Liga (02:34) - Hank Williams
5. Noye`s Fludde, Op.59 - Noye, Noye, take thou thy company (6:08) - Benjamin Britten
6. The Heroic Weather-Conditions of the Universe, Part 1: A Veiled Mist (3:15)
7. The Heroic Weather-Conditions of the Universe, Part 2: Smoke/Fire (2:52)
8. The Heroic Weather-Conditions of the Universe, Part 3: The Salt Air (1:58)
9. A Midsummer Night`s Dream, Act 2 - "On the ground, sleep sound" (3:04)
10. Long Gone Lonesome Blues (2:37) - Hank Williams
11. Le Carnaval des Animaux: "Volière" (1:17) - Camille Saint-Saëns
12. Le Temps de l`Amour (2:24) - Françoise Hardy
13. An die Musik (2:27) - Franz Schubert
14. Ramblin` Man (3:02) - Hank Williams
15. Songs from "Friday Afternoons", Op.7 - Old Abram Brown (3:28) - Benjamin Britten
16. The Heroic Weather-Conditions of the Universe Parts 4-6: Thunder, Lightning, and Rain (5:00)
17. Noye`s Fludde, Op.59 - The spacious firmament on high (5:17) - Benjamin Britten
18. Noye`s Fludde, Op.59 - Noye, take thy wife anone (2:11) - Benjamin Britten
19. The Young Person`s Guide To The Orchestra, Op. 34 Fugue: Allegro Motto (3:05) - Benjamin Britten
20. Songs from "Friday Afternoons", Op.7 - Cuckoo! (1:36) - Benjamin Britten
21. The Heroic Weather-Conditions of the Universe, Part 7: After The Storm (3:55)
Razem: 64:11 |
|
|
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy!
|