Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:
| |
| |
Piraci Karaibów: Klątwa Czarnej Perły (Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl)21 Wrzesień 2003, 11:39 | |
Kompozytor: Klaus Badelt
Rok wydania: 2003 Wydawca: Walt Disney Records
|
| | Piraci Karaibów to wspólny projekt reżysera Gore Verbinskiego i producenta Jerry`ego Bruckheimera, którzy postanowili przypomnieć zapominany już film o piratach. Ostatnim dużym przedsięwzięciem "pirackim" był Cutthroat Island Renny Harlina. Choć sam film okazał się finansową klapą, to już muzyka do niego autorstwa Johna Debney stała się jednym z klasyków kina przygodowego.
Kiedy pojawiły się informacje, że Verbinski i Bruckheimer robią film o piratach każdy wiedział, czego może się spodziewać - zwłaszcza po Bruckheimerze. Oczekiwania były jednak szczególnie wysokie nie w stosunku do samego filmu, ale do... muzyki. Każdy (prawie każdy) oczekiwał czegoś w rodzaju Wyspy Piratów. Pierwotnie pod projektem podpisał się specjalista od kina akcji - Alan Silvestri. I fani już wyobrażali sobie "score" w stylu The Mummy Returns. A tu nagle niespodzianka. Bruckheimer rezygnuje z usług Silvestri`ego i ściąga na plan dwóch kompozytorów z *Media Ventures - Hansa Zimmera i Klausa Badelta. Decyzja ta nie dziwi odnośnie producenta - wszak niemal zawsze korzystał z muzyki ze "stajni" Hansa Zimmer, ale Verbinski. Wszak współpracował z Alanem dwukrotnie - Mouse Hunt i The Mexican. Wszystko jednak zmieniło się po The Ring, gdzie reżyserowi bardzo zaimponowała muzyka Zimmera i szybko dał się przekonać producentowi o konieczności zamiany.
To jeszcze nie koniec sensacji. Nagle okazało się, że harmonogram Zimmera jest tak napięty (m.in. Matchstick Men Ridleya Scotta i The Last Samurai Edwarda Zwicka), że w końcu cały projekt przejął Klaus Badelt. Ten młody kompozytor Media Ventures ma już w dorobku kilka znaczących projektów - Gladiator, The Time Machine, Equilibrium i K19: The Widowmaker. Dla pewności jednak Bruckheimer i Zimmer ściągnęli mu do pomocy cały legion współpracowników - aż siedmiu kompozytorów uzupełniających, w tym Nick Glennie-Smith i Steve Jablonsky, dziewięciu orkiestratorów, w tym Bruce Fowler i Conrad Pope (ten ostatni współpracuje z Alanem Silvestri), trzech speców od syntezatorów, w tym sam Hans Zimmer i dodatkowo trzech dyrygentów - od orkiestry Blake`a Neely i od chórów Nick Ingman i Rick Wentworth. Cała ta armia pod naczelnym dowództwem Klausa Badelta i Hansa Zimmera jako naczelnego producenta stworzyła rasową partyturę akcji nawiązującą do takich projektów Media Ventures jak Backdraft, Crimson Tide, The Rock i Gladiator.
Osobiście nawiązania te absolutnie mi nie przeszkadzają. Przypominają mi bowiem "stare dobre czasy" gdy Hans Zimmer pisał swoje typowe "action scory". Zawsze kochałem temat przewodni Hummel Gets the Rocket z The Rock. Tutaj na jego podstawie Klaus Badelt stworzył heroiczny motyw przewodni głównego bohatera kapitana Jacka Sparrow - The Medallion Calls. Klimat The Rock obecny jest także w świetnym "action" utworze Barbossa Is Hungry. Z kolei główny temat akcji został oparty na klimacie Drop Zone, The Rock i Gladiator - The Black Pearl, Sword Crossed, Will and Elizabeth, To the Pirates Cave!, Skull and Crossbones i Bootstrap`s Bootstraps. Już dawno nie słyszałem takiej jatki z głośników. Pojawiły się tutaj nawet wzniosłe motywy z Shrek, które posłużyły do stworzenia kolejnego tematu, tym razem triumfalnego - One Last Shot.
Ponieważ akcja filmu dzieje się na Karaibach obok brzmienia klasycznej orkiestry i syntezatorów możemy usłyszeć także kilka momentów "etnicznych", co mnie przypominało nieco Black Hawk Down. Wartość partytury zawsze podnosiła obecność chórów, częstych w Media Ventures. Są one obecne i tutaj, choć nie tak często jak byśmy chcieli. Dobrym przykładem takiego dramatycznego i wzruszającego utworu jest Underwater March, który w końcówce staje się naprawdę marszowy. Chóry pojawiają się też w pierwszej części Blood Ritual, zaś druga część to już typowy *"action score". Choć Piraci Karaibów to przede wszystkim dynamiczna muzyka akcji nie mogło zabraknąć też klimatów bardziej romantycznych. Jednak tak jak w przypadku chórów nie ma ich zbyt dużo. Piękną melodię zaaranżowaną z głównego motywu mamy w Moonlight Serenade, choć w połowie utwór eksploduje typowym brzmieniem The Rock. Ciekawym urozmaiceniem są utwory Fog Bound i Walk the Plant, gdzie mamy naprawdę miłą dla ucha partię solową na skrzypcach symbolizującą klimat jakiejś tawerny na Karaibach. Na zakończenie dostajemy jeszcze jednego mocnego kopniaka - główny temat przewodni w dynamicznej aranżacji - He`s A Pirate. Brzmi on szczególnie "zimmerowsko".
Pirates of the Caribbean na pewno nie staną się drugim Cutthroat Island, ale biorąc pod uwagę żywioł i dynamikę jakie zieją z tej partytury dorównują jej. Nie jest ona co prawda tak oryginalna jak muzyka Johna Debney, ale sprawdza się doskonale nie tylko na ekranie, ale też na soundtracku. I od razu trzeba powiedzieć, że niecałe 45 minut to naprawdę za mało. Przydałoby się jeszcze jakieś 15 minut extra, zwłaszcza z końcówki filmu, gdy "action score" i tematy wiodące bombardowały nas na przemian. Jeśli ktoś (ja dla przykładu) oczekiwał po tym soundtracku silnych, heroicznych tematów przewodnich i dynamicznej muzyki akcji to dokładnie to dostanie. Tutaj nie ma co nastawiać się na klimaty romantyczne i brzmienie etniczne. Ta partytura to prawdziwe pole bitwy. Zresztą kto słucha muzyki kompozytorów z Media Ventures wie czego może się tutaj spodziewać. Dla mnie osobiście to jeden z najlepszych soundtracków akcji - prosty w konstrukcji, ale bardzo efektywny. Czysta rozrywka!
*action score Recenzję napisał(a): Szymon Jagodziński (Inne recenzje autora)
Lista utworów:
1. Fog Bound - 2:16
2. The Medallion Calls - 1:52
3. The Black Pearl - 2:16
4. Will and Elizabeth - 2:08
5. Swords Crossed - 3:15
6. Walk the Plank - 1:58
7. Barbosa Is Hungry - 4:06
8. Blood Ritual - 3:32
9. Moonlight Serenade - 2:08
10. To the Pirates` Cave! - 3:30
11. Skull and Crossbows - 3:24
12. Bootstraps` Bootstraps - 2:38
13. Underwater March - 4:12
14. One Last Shot - 4:46
15. He`s A Pirate - 1:30
Razem: 43:39 |
|
|
|
|