Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Dziedzictwo Bourne'a (The Bourne Legacy)

17 Wrzesień 2012, 21:12 
Kompozytor: James Newton Howard

Orkiestracje: Pete Anthony, Jeff Atmajian, Jon Kull, John Ashton Thomas

Dyrygent: Pete Anthony, Blake Neely

Wykonanie: The Hollywood Studio Symphony

Rok wydania: 2012
Wydawca: Varèse Sarabande

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Dziedzictwo Bourne

Odtwarzaj / Zatrzymaj

 Kup tę płytę w:

iTunes za 8.99
Dziedzictwo Bourne`a w wersji książkowej, napisanej przez Erica Van Lustbadera, to kontynuacja historii Jasona Bourne`a – postaci stworzonej trzydzieści parę lat temu w wyobraźni Roberta Ludluma. W filmie Tony`ego Gilroya, w którym z tamtej opowieści zachował się już tylko tytuł, oglądamy historię Aarona Crossa, jednego z licznych superagentów „wyhodowanych” przez tajne komórki operacyjne Departamentu Obrony USA. Wymiana drewnianego Matta Damona na Jeremy`ego Rennera to jeden z niewielu plusów obrazu Gilroya. Reżyser pełnymi garściami czerpie z dorobku filmowej trylogii Douga Limana i Paula Greengrassa, jednak Dziedzictwu brak jest tej świeżości, która kiedyś przesądziła o sukcesie tamtych produkcji.

Kolejnym oprócz strony wizualnej elementem Dziedzictwa, który w bezpośredni sposób odwołuje się do tamtej serii, jest muzyka. Kompozytor James Newton Howard napisał partyturę imitującą styl ścieżek dźwiękowych Johna Powella do drugiej, a przede wszystkim trzeciej odsłony cyklu o Bournie. Charakterystyczne połączenie żywej orkiestry i elektroniki, podobna jak u Anglika koncentracja na motorycznych właściwościach ilustracji i niemal identyczna co w Ultimatum instrumentacja poszczególnych utworów – to wszystko zbliża Dziedzictwo do swoich poprzedników. Jeśli do tego dodać cytat z głównego tematu serii (w utworze Legacy) oraz nową, odświeżoną aranżację Extreme Ways Moby`ego, otrzymujemy pozornie idealną kontynuację muzycznej trylogii Powella.

Niestety, diabeł jak zawsze tkwi w szczegółach. Największą słabością Dziedzictwa Bourne`a jest brak czegoś, co je wyróżnia. Howard skupił się na naśladowaniu Powella, ale brak mu swobody, z jaką tamten wymyślał najbardziej zakręcone figury muzyczne. Jego muzyka jest ciężka, schematyczna, a poszczególne utwory są wyjątkowo mało różnorodne i zlewają się ze sobą. Nie ma tu ani interesujących tematów, ani popisowych aranżacji, którymi mógłby zaskoczyć słuchacza, na długi czas przykuwając jego uwagę. Podczas gdy Powell z wrodzoną sobie lekkością potrafił równoważyć suspens chwytliwą melodią i nie bał się łączyć akcji z liryką, Howard w najlepszym razie próbuje urozmaicić barwę swojej muzyki dodawaniem kolejnych instrumentów. Jednak ani gitara elektryczna (świetna w kawałku Simon Ross), ani bliskowschodnie *akcenty (Program Shutdown) nie są stanie podnieść tej ścieżki z poziomu banału.

Trzeba sobie powiedzieć, że w przypadku Dziedzictwa Bourne`a Howard poszedł po linii najmniejszego oporu. Stworzył muzykę do bólu wtórną i pozbawioną jakiegokolwiek autorskiego charakteru. Taką, co jednym uchem wpada, a drugim wylatuje. Poprzestającą na dynamizowaniu ekranowych pościgów czy bijatyk, bez wnoszenia niczego więcej do filmu. O jakiejkolwiek funkcji dramatycznej czy narracyjnej nie ma w jej przypadku mowy. To prawda, że taki obraz, jak ten Gilroya, nie stawia przed kompozytorem wygórowanych wymagań, jednak szkoda, że twórca o takim dorobku jak James Newton Howard pozwolił się w ostatnich latach zredukować do roli naczelnego chałturnika Hollywood. Dziedzictwo Bourne`a tylko ten trend potwierdza.

Recenzję napisał(a): Krzysztof Ruszkowski   (Inne recenzje autora)




Zobacz także:
Wczytywanie ...


Lista utworów:

1. Legacy - 2:40
2. Drone - 4:15
3. NRAG - 0:59
4. You Fell in Love - 1:42
5. Program Shutdown - 3:00
6. Over the Mountain - 0:51
7. High Powered Rifle - 2:50
8. They`re All Dead - 2:48
9. Manila Lab - 2:40
10. Wolves/Sick Ric - 2:19
11. Doctor of What? - 4:28
12. Aaron in Chicago - 1:32
13. Wolf Attack - 2:57
14. Chem Talk - 1:35
15. Flight 167 - 3:30
16. Aaron Run! - 1:08
17. You Belong Here - 1:17
18. Cognitive Degrade - 2:49
19. 17 Hour Head Start - 3:51
20. Viralled Out - 0:58
21. You`re Doing Fine - 1:18
22. Simon Ross - 1:37
23. LARX Tarmac - 1:45
24. Magsaysay Suite - 3:04
25. Aftermath - 2:49
26. Moby – Extreme Ways (Bourne`s Legacy) - 4:51

Razem: 63:16



Komentarze czytelników:

Adam Krysiński:

Moja ocena:

Krzysztofie, toż to bardzo łagodnie potraktowany ten "score" został :P

Krzysztof Ruszkowski:

Moja ocena:

No cóż. Nie jest to największy paździerz, jaki hollywoodzka muzyka filmowa wypuściła w ostatnich latach. Zaryzykuję stwierdzenie, że i tak brzmi lepiej niż niektóre potworki z popularnych filmów.

Mefisto:

Moja ocena:

Gilroya bez apostrofu :) Poza tym pełna zgoda.

Kaonashi:

Moja ocena:
bez oceny

Liczy się tylko ostatni kawałek.