Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Operacja Argo (Argo)

12 Grudzień 2012, 13:42 
Kompozytor: Alexandre Desplat

Rok wydania: 2012
Wydawca: WaterTower Music

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Operacja Argo (Argo)

 Kup tę płytę w:

iTunes za 9.99
Ta muzyka była nominowana do Oscara
Najnowszy film Bena Afflecka zbiera entuzjastyczne recenzje, mnie jednak rozczarował. Po takich dziełach jak Monachium Stevena Spielberga czy nawet niedawny Dług Johna Maddena od filmów przedstawiających akcje wywiadowcze oczekuję więcej, niż tylko wartkiej fabuły. Problemem Operacji Argo jest niekonsekwencja. Z jednej strony misję ratunkową szóstki amerykańskich dyplomatów zbiegłych z ambasady w Teheranie reżyser pokazuje w sposób realistyczny (zdjęcia, inscenizacja scen akcji), a z drugiej prowadzi fabułę według hollywoodzkiego szablonu. Film ma kilka naprawdę mistrzowskich, trzymających w napięciu scen (np. na teherańskim bazarze), ale niweczą je mielizny scenariuszowe (namnożenie szczęśliwych zbiegów okoliczności) i zbyt lekki humor.

Tę niekonsekwencję wyczuwa się również w muzyce Alexandre`a Desplat. Artysta skomponował motoryczne, utrzymane w bliskowschodnim klimacie utwory, mające dyskretnie wzmacniać napięcie w realistycznych sekwencjach akcji. Jednak nadętymi hollywoodzkimi frazami spotęgował też nieprzyjemny patos. Muzyka w stylu hollywoodzkim najdobitniej wybrzmiewa podczas seansu, natomiast ciekawsze utwory ilustracyjne kompletnie giną w obrazie. Desplat skomponował muzykę, która praktycznie nie ma znaczenia w filmie. Poza fragmentem utworu Argo oraz kiczowatymi The Mission i Cleared Iranian Airspace reszty materiału muzycznego nie czuć. Szkoda, bo utwory Desplat słuchane na płycie dają sporo satysfakcji.

W omawianym dziele kompozytor efektownie nawarstwił rytmy rozmaitych instrumentów perkusyjnych. Jednym z nich jest głos. Tak, Desplat wykorzystał *beatbox, ale rzecz jasna nie w stylu hip-hopowym. Dźwięki wydobywane ustami, językiem i gardłem wzmacniają dramaturgię utworów i bardzo sugestywnie oddają atmosferę trwogi. Plastycznie łączą się z pozostałymi perkusjonaliami oraz instrumentami strunowymi. Desplat zadbał o przestrzenne i klarowne brzmienie, umiejętnie wplatając kwintet smyczkowy w orientalną warstwę kompozycji. Dzięki temu nie rażą inne hollywoodzkie zagrywki, jak charakterystyczne lekkie motywy sitaru, wybrzmiewające niemal w każdym amerykańskim filmie, rozgrywającym się na Bliskim Wschodzie. Trzeba jednak pamiętać, że muzyczne klisze wynikają z fabuły – w akcję ratunkową zaangażowano fachowców z Hollywood, którzy mieli uwiarygodnić przygotowania do fikcyjnej produkcji filmowej – przykrywki C.I.A. – kręconej w Iranie.

Operacja Argo jest już nominowana za muzykę przez rozmaite gremia filmowe, co uważam za kuriozum. Desplat skomponował w tym sezonie tyle znaczących ścieżek dźwiękowych, że wyróżnianie go akurat za Argo świadczy o niekompetencji nominujących. Kompozycja ta ma niewątpliwe walory, ale można je poznać dopiero słuchając płyty, nie w kinie.

Recenzję napisał(a): Aleksander Dębicz   (Inne recenzje autora)





Lista utworów:

1. Argo - 03:38
2. A Spy In Tehran - 04:18
3. Scent Of Death - 03:26
4. The Mission - 02:07
5. Hotel Messages - 02:03
6. Held Up By Guards - 05:31
7. The Business Card - 02:55
8. Breaking Through The Gates - 03:50
9. Tony Grills The Six - 03:30
10. The Six Are Missing - 03:21
11. Sweatshop - 01:31
12. Drive To The Airport - 03:45
13. Missing Home - 03:00
14. Istanbul And The Blue Mosque - 02:18
15. Bazaar - 03:45
16. Cleared Iranian Airspace - 06:01
17. Hace Tuto Guagua - 03:39

Razem: 58:38



Komentarze czytelników:

Adam Krysiński:

Moja ocena:

Co do ostatniego akapitu - nominacje za score z Argo nie świadczą o niekompetencji gremiów, tylko o bardzo dobrej i skutecznej promocji i lobbowaniu tego tytułu przez wytwórnię i agencje pr. Ja sam ten score na płycie uważam za jeden z Top.10 tego roku i najlepszego tegorocznego Desplata obok Strażników. A temu kto podjął decyzję, by Argo wydać tylko cyfrowo i na CD-R należy się kara, żeby nie napisać dobitniej ;-)

Tomi:

Moja ocena:
bez oceny

"ale niweczą je mielizny scenariuszowe (namnożenie szczęśliwych zbiegów okoliczności"

szczególnie, że film jest oparty na faktach i te wszystkie szczęśliwe zbiegi okoliczności miały miejsce w rzeczywistości.

Lego:

Moja ocena:
bez oceny

To, że film jest OPARTY na faktach nie znaczy, że każda minuta fabuły jest faktem O.o

Tomi:

Moja ocena:
bez oceny

@Lego: Przeczytaj sobie raport z operacji, oczywiście, że nie każda minuta jest faktem, ale wszystkie te zbiegi okoliczności są jak najbardziej prawdziwe i tutaj nic nie zmienili.

J.B.:

Moja ocena:

Z przyjemnością zgadzam się niemal w pełni. Film mi się co prawda podobał (bez rewelacji, ale obejrzałem go z napięciem i przyjemnością), ale nie raz łapałem się za głowę, dlaczego słychać w nim tylko najsłabsze części kompozycji Desplata. Sądzę przy tym, że te najbardziej hollywoodzkie fragmenty ("The Mission") nie są przez Francuza traktowane serio i stanowią ironiczny nawias (chyba nie przeceniam tu jego inteligencji). Jeszcze mniej niż 2 tygodnie temu nie wierzyłem, że AD będzie walczył o Oscara z "Argo", "Moonrise Kingdom" efektowniej wypada w filmie, a "Strażnicy Marzeń" są pod każdym względem ciekawsi. Dynamika nagród wysuwa jednak "Argo" na prowadzenie, co przyjmuję z dużym żalem.


  Do tej recenzji są jeszcze 2 komentarze -> Pokaż wszystkie