Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Zbyt blisko wroga (In Too Deep)

20 Listopad 2005, 20:44 
Kompozytor: Christopher Young

Rok wydania: 1999
Wydawca: Varese Sarabande

Muzyka na płycie:
Zbyt blisko wroga (In Too Deep)

Odtwarzaj / Zatrzymaj

„Gdyby nie muzyka Christophera Younga pewnie nawet nie dowiedziałbym się o istnieniu takiego filmu” – tym zdaniem mógłbym zacząć większość recenzji score`ów tego amerykańskiego kompozytora skomponowanych w latach 80-tych i 90-tych. Jakoś nie miał on szczęścia do filmów w tym okresie swojej kariery. Mimo, że nie można o filmach, do których robił wówczas muzykę powiedzieć, iż są to nisko-budżetowe produkcje klasy Z, to jednak lwia część owych filmów miała to do siebie, że zapominano o nich momentalnie, gdy tylko zeszły z ekranów kin. Kto dziś pamięta takie filmy jak Zaborcza miłość, Urwanie głowy czy Zbyt blisko wroga? Ten ostatni film to kryminał osadzony w półświatku przestępczym Cincinnati. Detektywowi Jeffowi Cole (Omar Epps) zostaje powierzona rola tajnego policjanta, który ma za zadanie zinwigilować organizację przestępczą kierowaną przez budzącego strach w okolicy gangstera Dwayne`a Gittensa posługującego się ksywką „Bóg” (w tej roli raper LL Cool J).

Tak więc jest to kolejny „czarny” film (nie mylić z kinem noir) na koncie Christophera Younga. Całkiem niespodziewanie pod koniec lat 90-tych stał się specjalistą w ilustrowaniu produkcji opowiadających o afro-amerykańskich społecznościach. Najpierw przełomowe Morderstwo pierwszego stopnia, potem Desperatki, Tales From The Hood, Huragan i właśnie Zbyt blisko wroga. Ilustracja tego ostatniego odbiega znacząco od czterech pierwszych wymienionych filmów. Jako, że jest to kryminał opowiadający o murzyńskich środowiskach przestępczych, to całkiem naturalne wydaje się wykorzystanie hip-hopu w ilustracji. W filmie użyto kilka piosenek popularnych raperów, swoje trzy grosze dorzucił też Young, komponując jeden numer Give Me A Reason, który ostatecznie nie znalazł się w filmie. Jego pozostałością jest instrumentalna wersja, na albumie zamieszczona pod tytułem Missing Vocal. Co ciekawe w filmie zabrakło miejsca również dla kompozycji tytułowej In Too Deep - to utrzymany w klimatach R&B i jazz, rytmiczny, luźny kawałek wypełniony solówkami odpowiednio trąbkowymi (w wykonaniu Sala Marqueza) i fortepianowymi (Kenneth Burgomaster).

Połowa albumu wypełniona jest kompozycjami zdominowanymi przez syntetyczne brzmienia. Brak tu wyraźnych tematów i motywów, jest to przykład typowego sound designu - tworu nie *akcentującego specjalnie emocji postaci, a raczej będącego głębokim tłem. Young wykorzystuje tu rozlane brzmienie syntezatorów, wyciszone *smyczki i drum-loopy, które towarzyszą detektywowi w jego działaniach. Od czasu do czasu głośniej odzywa się syntetyczna perkusja, sygnalizując akcję. W pierwszej części albumu dominują miejskie klimaty czasem wzbogacone aurą brudu i mroczności, której jak najbardziej można by oczekiwać w takiej ilustracji. Typowy action-score reprezentują w zasadzie dwie kompozycje The Bust i Jay Ball Sweat, gdzie Amerykanin w prosty sposób używa rytmicznej perkusji i *dysonujących smyczków. *Score wypełnia również lekko-emocjonalny underscore, oparty na wybitnie nieskomplikowanych frazach odgrywanych przez sekcję smyczkową, wibrującą dźwięk w dość charakterystyczny dla Younga sposób.

In Too Deep to poprawny i niezbyt wymagający score. Jak na Christophera Younga jest do dzieło wyjątkowo nieskomplikowane technicznie, co dowodzi, że i on przekonał się, że czasem proste działa w filmie lepiej. Pomimo, że In Too Deep jest kompozycją wypełnioną w dużej mierze underscore, słuchanie jej nie jest frustrującącym ani nawet irytującym doświadczeniem, powiedziałbym, że jest to całkiem przyjemny score, ale to moje subiektywne odczucie i zdaje sobie sprawę, że nie każdy gustuje w takich minimalistycznych, opartych na elektronice ilustracjach. Płyta głównie dla fanów kompozytora.

Recenzję napisał(a): Damian Sołtysik   (Inne recenzje autora)



Wczytywanie ...


Lista utworów:

1. In Too Deep - 3:09
2. Cool J - 2:15
3. Slam Guru - 3:27
4. Hair Wind Child - 3:56
5. Thank Not - 1:53
6. Wild Life - 1:52
7. Suite 201 - 2:49
8. Bust - 2:30
9. God`s Alive (Inside a Movie) - 2:30
10. Ant Heel Blues - 2:58
11. Tank Trips - 1:38
12. Jay Ball Sweat - 2:55
13. Frisco in the Trash - 2:34
14. Missing Vocal - 3:14

Razem: 37:44



Komentarze czytelników:


Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy!