Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Do szaleństwa (Dutch)

12 Czerwiec 2010, 21:51 
Kompozytor: Alan Silvestri

Dyrygent: Alan Silvestri
Orkiestracje: James B. Campbell, William Ross

Rok wydania: 1991/2010
Wydawca: La La Land Records

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Do szaleństwa (Dutch)

Odtwarzaj / Zatrzymaj

Rok 1991, mimo bogactwa tytułów (pięć filmów), nie był wyjątkowy pod względem jakości dla Alana Silvestri. Nie zmieniło tego nawet zróżnicowanie stylistyczne; od akcji przez thriller i dramat po komedie. Wyjątkiem nie stał się też dramat komediowy Dutch w reżyserii Petera Faimana, który nakręcił tylko dwa filmy kinowe: Krokodyl Dundee (1986) i właśnie Do szaleństwa (1991). Obecnie pracuje jako producent różnych seriali TV. Film kosztował 17 milionów dolarów i wystartował na ekranach kin 19 lipca 1991 roku. Niestety, mimo iż w rolę główną wcielił się znakomity aktor komediowy Ed O`Neill jako Dutch Dooley (Świat według Bundych), produkcja przyniosła finansowe straty – do kas zwróciło się tylko 4,6 miliony. Trudno się dziwić więc, że producenci nie zaryzykowali wydania soundtracku. W obiegu funkcjonowały tylko dwa *bootlegi: 26-minutowy z 12 trackami i przyzwoitą jakością oraz niemal godzinny z 33 utworami i, niestety, kiepską jakością nagrania. Dopiero 19 lat po premierze, dokładnie 9 marca 2010 roku, muzyka doczekała się oficjalnej edycji w limitowanym nakładzie 1200 sztuk.

Alan Silvestri podzielił całość ilustracji na dwie części: jazzową odpowiadającą za element komediowy (Main Title) lub Be Pathetic i orkiestrowy kreujący atmosferę dramatu – Doyle Abandoned. Dla potrzeb obu tych rozdziałów Silvestri napisał dwa tematy wiodące, które były stosowane naprzemiennie, szczególnie ten ostatni - Knockout Punch, For the Record i Home / Foyer / I`m Staying. Spełniały swoją rolę muzycznego przewodnika, ale stanowiły tylko przeciętną jakość w tematyce kompozytora. Tak samo było z stylistyką akcji (Doyle Steals / Doyle`s Alive) i „suspense`em” (Trouble on the Home Front). Poza strefą tematyczną twórca operował przetartymi już schematami. „Underscore” nawiązywał do elementów Predatora, zwłaszcza początek I Could Sue You for This, zaś klimaty akcji pochodziły rodem z trzeciej części Powrotu do przyszłości. Silvestri podkreślając żywiołowość niektórych scen posługiwał się dobrze znanym sobie stylem popowo – jazzującym, co nadawało lekkości i humoru (Party lub Fireworks), bez konieczności odwoływania się do typowego „mickey – mousingu”. Na albumie mamy także muzykę źródłową (Brandenburg Concerto), a więc część Koncertu Brandenburskiego Jana Sebastiana Bacha na wiolonczelę. Alan wzbogacił całość także partiami żeńskiego chóru (momentami odwołującego się do tradycji Otchłani), co miało odzwierciedlać kwestie emocjonalne i uczuć targających bohaterami (The Shelter), ale też posłużyć miało do zaznaczenia problemu zróżnicowania społecznego na tle jednej z elitarnych szkół (Campus Choir), której motyw pojawił się w filmie. W podobnym celu został napisany smyczkowy temat „sfer wyższych” w znamiennym utworze Elegant Dinner.

Album zawierał kompletną 45-minutową partyturę uzupełnioną w filmie dodatkowo 15 piosenkami, w tym trzema zespołu „Yello” (Tied up, Otto Di Catania i Desire). Uwagę zwróciła szczególnie muzyka jazzująca, w której Alan czuje się dobrze i tylko w 1991 roku użył jej jeszcze 2-krotnie: Babka z zakalcem i pierwsza część Ojca panny młodej. Ogólnie było miło, melodyjnie, nastrojowo, nostalgicznie, ale bez rewelacji. Nie usłyszymy tu nic nowego. Żadnych przetartych ścieżek, a raczej „stare”, żeby nie powiedzieć ograne już schematy. Także pod względem brzmienia nie było zaskoczenia – dominowała *sekcja smyczkowa i fortepian. Powstała zatem praca raczej dla kolekcjonerów twórczości Alana Silvestri. Muzyka nie zmuszająca do wysiłku, idealna jako liryczne tło. Kolejny dowód na niedyspozycję kompozytora w 1991 roku.

p.s. tytuł alternatywny: Driving Me Crazy
p.s. sesja nagraniowa odbyła się w dniach 11, 28-30 maja oraz 6 i 17 czerwca 1991 roku

Recenzję napisał(a): Szymon Jagodziński   (Inne recenzje autora)




Zobacz także:
Wczytywanie ...


Lista utworów:

1. Main Title - 1:51
2. Party - 5:37
3. Brandenburg Concerto – 3:40
(Jan Sebastian Bach)
4. Trouble on the Home Front - 1:04
5. Campus Choir (Alt) - 1:15
6. Dad! - 0:16
7. Fireworks (Unused) - 3:03
8. Doyle Abandoned - 2:13
9. Doyle Steals / Doyle`s Alive – 1:52
10. Knockout Punch - 2:00
11. Be Pathetic - 1:35
12. For the Record - 3:03
13. I Could Sue You for This - 2:41
14. Elegant Dining - 1:40
15. The Shelter - 4:38
16. Home / Foyer / I`m Staying - 3:10

Bonus Tracks:
17. Campus Choir (2nd Alt) - 1:15
18. Fireworks (Alt) - 0:45
19. Foyer (Alt) - 1:21

Razem: 43:07



Komentarze czytelników:


Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy!