Rok 1965 był nadzwyczaj udany dla 31-letniego Johna Barry`ego. Jego kariera zaczęła nabierać coraz większego rozpędu. Skomponował wówczas muzykę do dziesięciu filmów. Były wśród nich świetne ścieżki dźwiękowe do filmów: Król szczurów, Sposób na kobiety czy Operacji Piorun. Z tego roku pochodzi także *score napisany do filmu szpiegowskiego The Ipcress File u nas znanego jako Teczka Ipcress.
Obraz ten to adaptacja powieści Lena Deightona o przygodach tajnego agenta Harry`ego Palmera z Michaelem Caine w roli głównej. Producentem tego filmu był nie kto inny jak Harry Saltzman, czyli współtwórca sukcesu bondowskiej serii. Postanowił on uprzedzić starania innych producentów, wietrzył bowiem w przygodach Palmera żyłę złota. Film odniósł duży sukces, na tyle duży, że zekranizowano również dwie kolejne powieści Deightona, zaś Harry Palmer wyrósł na konkurenta numer 1 dla Jamesa Bonda...
"Score monotematyczny"- to wyrażenie zwykle zniechęca potencjalnych kupców soundtracku z filmu. Taki score powstaje zazwyczaj wtedy gdy kompozytorowi wyjdzie jakaś rewelacyjna i i bardzo efektywna melodia, lub ma on mało czasu na skomponowanie materiału. W wypadku muzyki z The Ipcress File w grę wchodzi i jedna i druga opcja. Taka muzyka nie musi być irytująca czy nużącą już po pierwszym przesłuchaniu. The Ipcress File jest na to dobrym dowodem. John Barry podobnie jak w wielu swoich dziełach z lat 60-tych zaeksperymentował tutaj z brzmieniem. Wzbogacił jazzowe instrumentarium o klawikord, egzotyczną perkusję (w tym *bongosy) a przede wszystkim o węgierskie strunowe cymbały i kilka instrumentów mających nieznany mi etniczny rodowód. Wydawało by się, że użycie takiego instrumentarium w muzyce do filmu szpiegowskiego to grube nieporozumienie. Barry jednak złożył to wszystko do kupy z ogromnym kompozytorskim wyczuciem. W efekcie powstała bardzo unikatowa stylowo i brzmieniowo muzyka, która w dodatku perfekcyjnie sprawdziła się w filmie. To muzyka znacznie odbiegająca od bondowskiego stylu, mniej bombastyczna a głębsza i mroczniejsza.
Niemal cały materiał jest oparty o melodię tytułową. Jest to świetny, rytmiczny i łatwo rozpoznawalny temat. Niektórzy nawet twierdzą, że jeden z najlepszych jakimi obdarzył Brytyjczyk swoich fanów i słuchaczy. W Main Title słyszymy go w znakomitej aranżacji na cymbały i trąbkę jako instrumenty wiodące. Znać tutaj duży kompozytorsko-melodystyczny talent. Ta melodia jest również odgrywana na cymbałach w trzech wersjach utworu A Man Alone. W każdej z nich podkład dla tego tematu tworzą całkiem inne instrumenty. Temat ten świetnie prezentuje się również w jazzowej aranżacji w szybkim Jazz Along Alone oraz pełnym improwizacji, stylowym Alone Blues.
Jest tu kilka nastrojowych kompozycji suspense, w których temat główny jest bardzo mało wyczuwalny lub w ogóle go nie ma. Szczególnie polecam niepokojący, posępny Meeting With Grantby and Fight, z rytmicznie pulsującą gitarą i improwizującą trąbką w końcowym fragmencie.
W edycji wydanej przez Silva Screen w 2002 roku zremasteringowano dźwięk i dodano dialogi z filmu, które przeplatają się z muzyką. Dla jednych będzie to irytujące, ale być może innym dialogi te pomogą trochę we wczuciu się w klimat tej muzyki. Jednak nawet bez dialogów ta muzyka ma fascynujący, wciągający klimat. Oczami wyobraźni przenosimy się w niebezpieczny świat tajnych agentów. Samochodowe pościgi,szpiegowskie podchody, mroczne ulice pełne podejrzanych typów, ryzykowanie i życie w ciągłym strachu. Oto świat Harry`ego Palmera, który opisuje ta muzyka. Takiego klimatu i takiego brzmienia muzyki naprawdę dziś już nie znajdziecie. Prawdziwy klasyk.
p.s. Soundtrack ten możecie nabyć za 45 zł, w polskim sklepie internetowym www.fan.pl *Score Recenzję napisał(a): Damian Sołtysik (Inne recenzje autora)
Lista utworów:
1. Main Title - 4:17
2. I just love the army - 0:12
3. Alone in Three-Quarter Time - 2:30
4. Is this a promotion, sir? - 0:28
5. A Man Alone (1) - 3:15
6. A fair appraisal - 0:25
7. Meeting with Grantby and Fight - 3:28
8. Do you like music? - 0:03
9. Jazz Along Alone - 3:23
10. I like birds best - 0:14
11. A Man Alone (2) - 3:20
12. Button mushrooms and birds - 0:45
13. The Death of Carswell - 3:41
14. The best meal you`ve ever eaten - 0:48
15. Alone Blues - 6:19
16. There`s a dead American agent in my flat - 0:14
17. If you`re not Clean, I`ll Kill You - 2:25
18. Lose yourself - 0:37
19. Goodbye Harry - 2:59
20. You used me - 0:16
21. A Man Alone (3) - 2:56
Razem: 42:23
w tym muzyka instrumentalna: 38:02 |
|