Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Przez ocean czasu. Nowy Jork 3D (Across The Sea of Time)

05 Styczeń 2004, 11:19 
Kompozytor: John Barry

Dyrygent: John Barry
Wykonanie: The English Chamber Orchestra

Rok wydania: 1995
Wydawca: Epic Soundtrax

Muzyka na płycie:
Przez ocean czasu. Nowy Jork 3D (Across The Sea of Time)

Odtwarzaj / Zatrzymaj

SATYSFAKCJA GWARANTOWANA - nagroda Soundtracks.plKilka lat temu, mogliśmy w sieci wielkoekranowych kin IMAX, obejrzeć krótki, 50 minutowy film pt. Przez ocean czasu. Nowy Jork 3D. Obraz ten reklamowano jako przygodę młodego rosyjskiego chłopca Tomasza, który wraz z rodziną przybywa do Stanów Zjednoczonych, aby zwiedzić Nowy Jork, gdzie kilkadziesiąt lat wcześniej w poszukiwaniu wolności, szczęścia i dobrobytu przybył jego dziadek. Tomasz widzi po raz pierwszy miejsca, które do tej pory obecne były tylko w jego bogatej wyobraźni i na czarno-białej fotografii, którą przywiózł ze sobą. Fabuła w tym filmie ma drugorzędne znaczenie. Przez ocean czasu to bardziej film dokumentalny opisujący jak przez lata zmieniał się Nowy Jork i przedstawiający niezwykłe osobliwości oraz zapierające dech w piersiach widoki i budowle z tego miasta. Twórcy filmu perfekcyjnie odtworzyli nam na ekranie jak wyglądał Nowy Jork w początkach XX wieku.

Muzykę do tego filmu skomponował nie kto inny jak John Barry, Nowojorczyk od kilkunastu lat, urodzony w … Jorku. Producenci dokonali wyboru najlepszego z możliwych, ponieważ jak wiadomo, Barry jest niekwestionowanym mistrzem w tworzeniu zarówno epickich jak i kameralnych tematów a także perfekcyjnie potrafi wyrazić za pomocą muzyki nostalgię, nadzieję i inne emocje towarzyszące naszemu życiu.

Across The Sea of Time to jedna z trzech partytur, jakie Anglik skomponował w 1995r. Od pozostałych wyróżnia ją to, że Barry zadedykował ją swojemu synkowi JonPatrickowi, który przyszedł na świat kilka miesięcy wcześniej. Ta praca powstała w tym okresie twórczości kompozytora, gdy został on zaszufladkowany w branży, zaczął na potęgę kopiować samego siebie i tworzyć dzieła zupełnie nie zaskakujące stylistycznie. ATSOT jest jednym z takich dzieł, lecz przed odstawieniem na półkę skutecznie broni się wieloma kunsztownymi i niemal równorzędnymi tematami. O takich melodiach dzisiejsi hollywoodzcy rzemieślnicy mogą sobie tylko pomarzyć. Ten *score to jeden z bardzo wielu dowodów na to, że John Barry posiada największy talent melodystyczny spośród żyjących kompozytorów filmowych. Gdyby tak przeanalizować dzieła największych ilustratorów z fabryki snów, okazałoby się, iż to właśnie weteran z Yorku ma na koncie najwięcej wysokiej klasy melodii. Niezależnie od tego czy Drodzy Czytelnicy, zechcecie przesłuchać Tańczącego z wilkami, czy znacznie mniej znane Follow Me, The Quiller Memorandum, i Hammetta, możecie się spodziewać wyśmienitych tematów.

Jak wspomniałem Across The Sea of TIme jest przykładem poetyckiego stylu komponowania, jaki John Barry bardzo często prezentował w ostatnim dwudziestoleciu XX wieku. Anglik wykorzystuje tu bogate i niemal czysto symfoniczne brzmienie oparte na głośnej sekcji dętej, kilku, często krzyżujących się sekcjach smyczkowych, instrumentach drewnianych, fortepianie a w niektórych przypadkach także lekkich syntezatorach. John Barry to nostalgia, sentymentalizm, nienaganna elegancja i formalna dyscyplina. Wszystkie te przymioty odnajdziemy także w muzyce z Across The Sea of Time, zarówno w kompozycjach symfonicznych jak i jazzowych, bowiem na albumie tym usłyszymy zmysłową wariację na jeden z tematów głównych, utrzymany w stylistyce utworów z Żaru ciała i Specjalisty.

Po sycącej porcji powabnej symfoniki, w środku albumu odbiorców muzyki czeka całkowita zmiana nastroju, albowiem w utworach 6,7 i 8 angielski kompozytor zabiera się za opisywanie nowoczesnej, wielkomiejskiej strony Nowego Jorku. W The Automobile, The Telephone, The Skyscraper Barry stosuje zabieg mimimalistycznego powtarzania w obrębie utworu jednego fortepianowo-smyczkowego motywu, który zostaje skontrapunktowany epicką, nieco przytłaczającą melodią odnosząc się w ten sposób do krajobrazu pełnego majestatycznych drapaczy chmur. Bardzo podobnie brzmi dynamiczny The Subway Ride. Ten bardzo szybki, rytmiczny utwór perfekcyjnie ilustruje ekspresowe przemieszczanie się ludzi w metrze.

Na koniec zostawiłem prawdziwą perełkę a mianowicie Flight Over New York. To epicki, porywający utwór rozpisany na wielki zespół instrumentalistów, który jest nie tyle ilustracją lotu samolotem, co przekazaniem emocji, jakie przeżywa młody Tomasz widząc z góry imponującą panoramę miasta. John Barry wykorzystał w tej kompozycji przewspaniały temat, który skomponował w 1991r do Księcia przypływów. Niestety jak wiadomo nie został użyty w filmie, ponieważ Barry pokłócił się z reżyserką Barbarą Streisand i odszedł z projektu. Szkoda było, aby tak genialna melodia się zmarnowała, więc została ze wyśmienitym skutkiem użyta w tym utworze.

Zdecydowanie nie jest to album dla poszukiwaczy oryginalnych rozwiązań. Wszystko co tutaj słyszymy, pojawiło się już wcześniej w pracach angielskiego Maestro, ale mimo to w przeciwieństwie do zbliżonych stylistycznie My Life czy Swept From The Sea, do tej muzyki chce się wracać - ma ona w sobie jakąś magię, ponadto sam album jest bardzo dobrze złożony, a tematy prezentowane są w różnych aranżacjach, dzięki czemu nie popada się w znużenie. Świetna melodyka, nienaganne wykonanie renomowanej The English Chamber Orchestra i atmosfera kompozycji przynosząca odbiorcy ukojenie i swoisty odlot od prozy życia dają razem znakomity album. Polecam.

Recenzję napisał(a): Damian Sołtysik   (Inne recenzje autora)




Zobacz także:
Wczytywanie ...


Lista utworów:

1. The Wonder of America - 1:36
2. Into New York - 3:14
3. Ellis Island - 2:21
4. Never Have I Felt So Free - 2:12
5. The Lower East Side - 1:17
6. The Automobile, the Telephone, the Skyscraper - 3:15
7. The Subway - 1:00
8. The Subway Ride - 0:59
9. Coney Island - 2:47
10. Up to the Sky - 1:26
11. Flight Over New York - 5:40
12. Central Park - 1:49
13. Times Square and Broadway - 1:56
14. Scary Night in the Park - 1:07
15. A New Day Will Come - 1:57
16. Searching - 1:36
17. Welcome to America, Welcome to New York - 3:31
18. Across the Sea of Time - 5:20

Razem:43:03



Komentarze czytelników: